/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
`James Bond´ bold
Fra : mig-selv
Vist : 3050 gange
100 point
Dato : 05-01-16 00:03

Nogen der kan huske de mærkelige små bolde der kom frem i 60´ne de kunne hoppe i zigzag og hoppe i en uendelighed.

Hvad var de lavet af??

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 110 point
Dato : 05-01-16 00:35

Hvorfor hoppebolde Bounce

? Hoppebolde har været fascinerende børn i alle aldre i årtier. De kan blive slynget ind i vægge og prellede gulve, skyhøje højt i himlen. Disse gummiagtige kugler fange fantasien efterlader mange til at spekulere på, hvor de arbejder. Svaret ligger i den simple fysik af materialer med elastiske egenskaber . Elasticitet
en bold til at hoppe , skal den være fremstillet af materialer med høj elasticitet , så de kan bevare deres form i stedet for at absorbere virkningen af et kast ved at ændre form. De elastiske egenskaber reducere mængden af ??deformitet , der kommer fra en effekt, hvilket gør det mere effektivt på hoppen .
Polymers
Af denne grund er hoppende bolde generelt lavet af gummi og andre polymerer , der har elastiske egenskaber, der kan strække og bøje , men vil ikke bryde . Jo hårdere gummiagtige materiale , jo bedre, da molekylerne i hårdere gummityper ikke glide rundt meget at gøre dem mere effektive til at hoppe .
Energy
materialer med elasticitet tillader hoppende bold til at lagre energi , når den rammer gulvet eller en anden overflade . Denne energi bliver derefter løsladt , skubber bolden i luften igen og igen . " En bold hopper det bedste, når det springer tilbage efter at være blevet komprimeret , handel den potentielle energi, det får, når presset tilbage igen til kinetisk energi af bevægelse ," ifølge Institut for Fysik ved Universitetet i Illinois.
< br > Temperatur
Temperatur også påvirker bounciness af en hoppende bold . En bold ved stuetemperatur vil hoppe højere end en bold , der er blevet indefrosset.
Overflader
Hvad du hoppe din bold på også kan påvirke, hvordan bouncy det faktisk er. Ligesom hårdere gummiagtige materialer gør for bedre hoppende bolde , hårdere gulve som beton giver en bold mere bounce end en blødere overflade som græs eller tæppe. Dette er fordi overfladen tilføjer også kinetisk energi til hver hoppe .
Wham -O Super Ball
bounciest af hoppende bolde , det Wham -O Super Ball , var opfundet af en California kemiker ved navn Norman Stingley . Hans Super Ball er lavet super bouncy primært ved hjælp af en polymer kaldet polybutadien , som opvarmes til 320 grader Fahrenheit og sat under 1.000 pounds af pres per kvadrattomme. Denne proces gør en meget hård alligevel fjedrende materiale, der er ideel til at hoppe .
Hoteltilbud

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-01-16 07:47

Jeg kan huske, at man kunne (og stadig kan) købe nogle bolde i noget meget massivt gummi, de var ensfarvede og kunne fås i mange forskellige farver, farverne var/er så'n lidt "neon-agtige", de kunne fås i mange størrelser, den mindste jeg husker har været 1-1,5 cm i diameter. Den største på størrelse med en tennisbold.

Men jeg husker også en anden type bold, som var der før ovenstående, den var på størrelse med en tennisbold, den var sort med pletter/nister af andre farver, gummiet den var lavet af var ikke så massivt/lidt mere "eftergivende" end den ovenfor beskrevne. Som jeg husker det, så var det denne bold, der blev kaldt en James Bond-bold.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-01-16 07:47

De var en landeplage idet over halvdelen af drengene havde dem med i skole.
Men den slags var ikke prioriteret i mine lommepenge.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-01-16 07:52

Citat
Men jeg husker også en anden type bold, som var der før ovenstående, den var på størrelse med en tennisbold, den var sort med pletter/nister af andre farver, gummiet den var lavet af var ikke så massivt/lidt mere "eftergivende" end den ovenfor beskrevne. Som jeg husker det, så var det denne bold, der blev kaldt en James Bond-bold.

Også dengang kom der ret hurtigt nogle billigere efterligninger der ikke var så gode som originalen.

Tennis- og golfbolde er også en større videnskab hvor gummi blandes med andre materialer for at skabe de rigtige egenskaber, det samme med bowlingkugler

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-01-16 15:09
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-01-16 13:52

det var en gummimasse, der havde konsistens lidt som modellervoks, men hvis man rullede denne masse til en kugle, virkede den som en "James Bond" bold, altså en lille gummibold, der hoppede og sprang ad pommern til, herefter kunne man lægge massen tilbage i den lille rund plastikæske, man havde købt det i, efter kort tid flød det ud i æsken og dækkede hele bunden, jeg tror det hed noget med "mag

http://www.kandu.dk/spg132050.aspx

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 18-02-16 22:05

Tak for svaret marken84.

Det var da lidt af en ´god/lang´ forklaring