/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Legetøj fra 60 og 70érne
Fra : svnmp
Vist : 5264 gange
100 point
Dato : 04-02-09 15:45

Hej med Jer

Jeg samler lidt på legetøj, primært fra min egen barndom, i 60 og 70érne og jeg har sådan set også fundet en hel del, men der er tre ting jeg ikke kan finde og derfor rejser jeg spørgsmålet her, hvor der er en stor mængde viden.

Den første ting er fra først i halvfjerdserne og blev kaldt "klik-klakker", det var to hårde plastikkugler med en snor imellem og et lille håndtag i midten af snoren, som man kunne holde fast i med den ene hånd, ideen var så at få kuglerne til at støde sammen, første kun under hånden, ved at sætte farten op skulle man så ende op med at kuglerne skiftevis ramte hinanden over og under hånden.

Den anden ting er et kemisæt, der også var fremme, først i halvfjerdserne, lavet af "Thomas Salter toys" og hed "Laboratory", det kunne fåes i størrelserne 1-2-3-4-5.

Den tredje og sidste ting er nok fra sidst tredserne, måske først i halvfjerdserne, det var en gummimasse, der havde konsistens lidt som modellervoks, men hvis man rullede denne masse til en kugle, virkede den som en "James Bond" bold, altså en lille gummibold, der hoppede og sprang ad pommern til, herefter kunne man lægge massen tilbage i den lille rund plastikæske, man havde købt det i, efter kort tid flød det ud i æsken og dækkede hele bunden, jeg tror det hed noget med "magic", men er ikke helt sikker.

Jeg håber der er nogen, der har et bud på navnet på "gummimassen" og hvor man evt. kan finde alle tre ting, jeg har prøvet, ebay, tradera, qxl, dan-auktion og Lauritz.com, uden held.

På forhånd tak

BT

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-02-09 16:57
Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 100 point
Dato : 04-02-09 19:07

Hej den der gummimasse kan man stadig købe

- husker det dengang som "Hoppeler" eller "Wonderplast"

http://www.pakkekalenderen.com/product.asp?product=2027

Kemisættet kan du finde her
http://www.google.com/search?hl=da&q=%2B+%22+Thomas+Salter+toys%22%2B%22+Laboratory%22&lr=

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-02-09 19:21

Huh, den "klik-klakker" var en ren landeplage

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 04-02-09 19:31

Hej HelleBirgitte
Du gav mig navnet nemlig "Wonderplast", men, der er åbenbart mange ting, der hedder "Wonderplast", i dag, så det er lidt svært, at finde lige netop den "Wonderplast", som jeg mener, "hoppeler" har jeg aldrig hørt før, det må være et nyt ord for det samme.
Kemisættet kan jeg ikke finde på det oplyste link.

Og til Luffea,
ja klik-klakkerne var en landeplage på højde med yoyoén, der kom i tredserne med cola og fanta tryk, derudover kostede klik-klakkerne mange blå mærker og i værste fald brud på hænderne.

Mange venlige hilsner BT

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-02-09 19:40
Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 04-02-09 19:48

Hej igen HelleBirgitte
Nej, desværre, det du har linket til er et mikroskopsæt, af en eller anden art, det jeg søger hedder "laboratory" chemistry-set.

Mange venlige hilsner BT

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 04-02-09 20:01
Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 04-02-09 21:38

Den første ting er fra først i halvfjerdserne og blev kaldt "klik-klakker",

Min lille søste havde den et plasttikstykke med to nylon snorer og to store kugler

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-02-09 23:39
Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-02-09 08:50

Jeg husker også "klik-klakker". Det gjorde dælme ondt, når kuglerne ramte hånden!

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 11-02-09 13:46

Hej alle jer der vil hjælpe mig med at finde det jeg søger i dette spørgsmål.

Da jeg har været så "smart" at skrive tre spørgsmål i et, bliver jeg jo nødt til at betale point til dem der kommer med brugbare svar.

Mit første spørgsmål vedrørende "klik-klakker" er ikke længere relevant, da jeg har erhvervet et sæt, men de to øvrige står stadigvæk åbne og jeg er klar til at modtage relevante hint og betale point for dem.

Mange venlige hilsner

BT

Godkendelse af svar
Fra : svnmp

Dato : 15-03-09 13:44

Tak for svaret HelleBirgitte.
Du kom nærmest med både navnet jeg søgte og hvor man kunne få noget tilsvarende.

Samtidig vil jeg sige tak til Jer andre, som er kommet med rigtige gode bud på mine forspørgsler.

Mange venlige hilsner

BT

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-03-09 16:02

Tak skal du ha´

Kommentar
Fra : LiseL

Dato : 19-04-10 10:19

Hej Her har de et kemisæt og legetøj og masser af klassisk legetøj:

http://www.creakids.dk