/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Visa kort misbrugt
Fra : jensviggo
Vist : 822 gange
100 point
Dato : 26-11-15 07:27

det vil sige kortets oplysninger. Under check af min konto så jeg der var hævet 29 kr og 399 kr med ca en uges mellemrum. Pointworld er synderen. Mit visa/dankort er nu spærret og et nyt på vej.
Jeg har aldrig haft mit kort ude af syne, så hvordan kan det lade sig gøre.
Dækker banken (danske bank) mit tab

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-11-15 07:41
Kommentar
Fra : marken84

Dato : 26-11-15 07:41

Det spørger du selvfølgelig Danske Bank om - det må da være nærliggende...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-11-15 08:26

Disse reklamesider er plat og svindel som udnytter godtroende brugere og bør totalt undgås.

http://nettips.dk/pointshop-kvalmende-og-ubehageligt/

Accepteret svar
Fra : HomeAlone

Modtaget 100 point
Dato : 26-11-15 09:07

Du behøves ikke føle dig skyldig. En database med kortoplysninger kunne være hacket i en virksomhed hvor du har anvendt kortet, som her http://www.theregister.co.uk/2015/11/25/hilton_credit_card_breach_confirmed/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-11-15 10:16

SØRGELIGT at danske firmaer ikke kan tjene deres penge LOVLIGT.

Men hopper man på deres svindel, er de vel ligeglade - det er ikke først eller sidste gang mennesker bliver røvrendt.
Men altid LÆS det med småt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-11-15 10:19

Citat
Dækker banken (danske bank) mit tab

JA - ad dem der står for betalingen? PBS eller hvad de kaldes, jeg fik penge retur - men ikke af banken direkte

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-11-15 10:31

Danske bank har hentet mine penge tilbage
http://www.kandu.dk/Spg173733.aspx
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-11-15 10:40

Opdager man misbrug er det ens egen pligt at spærre kortet, herefter vil banken erstatte, men Visa-samarbejdet kan også lukke ned hvis der er lækket kortnumre.........det er set tidligere hvor op til 30.000 numre er lækket, dog er de fleste lækager foregået i udlandet.

Men der er vist også selvrisiko endnu, da dankortet i sin tid blev indført var det godt 1100 kr og de nævnte beløb kommer derunder.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-11-15 10:44

Citat
Men der er vist også selvrisiko endnu,

Tror ikke det gælder ved internet handel , brugerne kan ikke gøre for at ´forretningen´ bliver ved med at systematisk hæve penge.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-11-15 11:18

Tja, der kan ske meget med et DAN/VISA kort, som da jeg for nogle måneder siden kom til at betale 440.000 kr. For to rødspætter. Det var på en af de der håndholdte terminaler. Den gamle fiskehandler var helt bestyrtet og ri gede straks til butikkens ejer. Jeg tror at ejeren spurgte ham om, hvordan jeg tog det. Han svarede at jeg tog det meget roligt. Jeg vidste jo at der ikke var 440.000 på kontoen.
Men vi fik det ordnet straks om aftenen. ( det var ikke første gang det var sket, og ejeren havde en brugsanvisning på hvordan han skulle føre beløbet tilbage.)
Jeg kontaktede selvfølgelig også min bank. Resultatet var at der blev hævet og igen indsat samme dag, så det kostede ingen renter. Det indbragte derimod et gavekort til fiskebutikken.
Men jeg spærrede kortet og fik et nyt, så det kostede et nyt kort.
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-11-15 11:56

@ingelein

Spærrer man sit kort får man nyt og kan stadig bruge samme pinkode, men der bliver ændret et par andre ting.
Jeg gjorde det for et par år siden da det havde forpuppet sig i min bolig 2 dage og jeg ville ikke bruge 14 dage på at lede.............omend man altid finder noget kort tid efter at man holdt op med at lede efter det

De første chips på dankortet var heller ikke gode, mit stod af under en udlandsferie, men det kunne stadig bruges i hæveautomater........pyyh.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-11-15 17:03

Ved ikke om det gælder for ved varende træk på kortet - men som skrevet fik jeg penge tilbage og det er flere år siden:

http://www.ret-raad.dk/blog/dankortsvindel-ved-nethandel

Citat
Dækning af tabet
Loven indeholder nogle klare bestemmelser om, hvornår man som kortindehaver kan kræve dækning hos sin bank. Udgangspunktet er, at banken dækker det fulde beløb i det tilfælde, hvor misbrugeren ikke har benyttet pinkode, hvilket typisk er tilfældet ved internethandel. Er pinkoden derimod anvendt, hæfter kortindehaveren selv for de første kr. 1.200 og i skærpende tilfælde – f.eks. hvor kort og kode har været opbevaret sammen – op til kr. 8.000. I særligt graverende tilfælde kan brugeren i yderste konsekvens risikere at hæfte for hele tabet selv, f.eks. hvor man frivilligt har overgivet både kort og kode til tredjemand, som har indikeret, at denne ville misbruge det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-11-15 00:19

Apropos internethandel har jeg spurgt om det er smart at trykke den 3-cifrede sikkerhedskode på bagsiden men fik ikke noget svar.
Der kan jo ske det at nogen først opdager efter et par dage at deres kort er væk.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-11-15 11:08

@LuffeA
Hvem har du spurgt? Hvorfor? Går ud fra at du mener kontrolcifrene?
Jeg tror i min naivitet at kontrolkoden er en kryptering af de andre tal på forsiden. Kun et gæt!
Hvis nogen aflurer tallene på forsiden, kan de jo ikke se kortets bagside. Der findes mennesker, som bare kan huske de mange tal fra forsiden med et enkelt blik. Fotografisk hukommelse.
Jeg har en lille snert af det.
Ingelein

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 27-11-15 14:34

Fik en sms fra danske bank, at beløbet er indsat på min konto, og det er det, har checket.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-11-15 16:38

Der står sikkert også noget om at Pointworld har ret til at gøre indsigelse indenfor 6 måneder?
Træls - men viser, hvor vigtigt det er at man tjekker sin konto løbende.
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 28-11-15 07:06

Tak for svaret HomeAlone.

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 28-11-15 09:09

Glad for du kunne bruge svaret, og at du fik pengene igen fra banken.