/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Små huller i hylder
Fra : supersine669
Vist : 1395 gange
300 point
Dato : 02-10-15 12:33

Hejsa.

Jeg har købt 2 flotte genbrugs hylder. Desværre er der små huller i, og kæresten

Han siger, at det vil ødelægger alle det andet vi har, af træ.

Men kan det nu passe?

Jeg har ca 30 år tidligere, hvor vi afsyret et natbord. Der var mange huller, og jeg MENER, men er ikke helt sikker, at vi brugt et væske, til at dræbe ormene.

Hvis det er rigtigt, kan I fortælle mig, hvad det hedder?

På forhånd tak.

Mvh

supersine669

Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 02-10-15 12:34

Desværre er der små huller i, og kæresten siger, at de ikke kan dræbes

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-10-15 13:02

Borebiller

Biologi
Borebillen er det insekt, der er mest almindeligt i træværk her i landet. De voksne borebiller er brune og tre-fem mm lange, og hunnen lægger op til 50 æg i sprækker i træet eller i gamle flyvehuller. Larverne fra borebillen kaldes også træorm.

Hvad ødelægger borebillerne?
Det er larverne, der ødelægger træet, og de kan leve både i nåle- og løvtræ. I stuer er det mest fodpaneler, træværk og møbler, der er tæt på kolde og fugtige vægge, som er udsat for angreb af borebiller. Ellers er det trækonstruktioner i kælderen eller i taget, der er mest udsatte. Et borebilleangreb kan med årene fuldstændigt ødelægge træet.

Læs også: Indret med planter

Opdag borebillen
Når larverne er fuldt udviklede, forlader de træet via flyvehuller, der er cirkelrunde og har en diameter på en-to mm. Hvis du sliber et gammelt gulv, der har huller efter borebiller, kan du nå ned til larvernes gange og derved få en ubrugelig overflade.

Forebyggelse mod borebilleangreb
Borebiller trives med fugt, så den naturlige forebyggelse består i at holde huset varmt og tørt.

Bekæmpelse af borebiller
Behandl overfladen med et specialmiddel mod træskadedyr. Du kan selv gøre det, da det fås vandbaseret. Vælg et, der er godkendt af Miljøstyrelsen. Hvis der er tale om større bygningsdele, så kontakt et professionelt firma.

http://www.idenyt.dk/huset/skadedyr/sadan-genkender-du-skadedyr/

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-10-15 13:03

En mere

Borebiller kan bekæmpes
Træværk der er angrebet af borebiller, eller andre skadelige insekter, kan reddes på en ganske enkel måde. Det kræver hverken meget arbejde, eller store udskrivelser, og angreb bør stoppes hurtigst muligt for at begrænse skaderne.
http://handyman.dk/handyman/tips-og-tricks/bekaempelse-af-borebiller-og-orm-i-trae/

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 310 point
Dato : 02-10-15 13:05

Du skal blot "male" med petroleum!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-10-15 13:14
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-10-15 13:16

Citat
Du skal blot "male" med petroleum!

Ja det skriver de i nogle råd, og andre at det ikke virker, der skal man bruge boracol eller GORI Stop Svamp og Insekt 22/7

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-10-15 22:42

Jeg er ihvertfald ikke i tvivl om, at de kan udryddes.

Da jeg var barn arvede min mor en sofa, i denne stil: http://www.dortemarcussen.dk/gammel-ny-sofa-med-mormor/ , som min oldefar havde lavet, der var ormehuller på benene, men der var aldrig noget "drys" fra den, så dem der havde lavet hullerne var ihvertfald forsvundet igen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-10-15 23:36

Jeg købte engang et ?? træ hjul (til en hestevogn) det var godt og grundigt hullet af diverse dyr - det smed jeg i Limfjorden/ med en Bøje et par dage - og ingen dyr i det - om det kaldes salt imprægnering eller andet, det virkede.
Jeg fik bare aldrig lavet et lille bord ud af det.

Godkendelse af svar
Fra : supersine669

Dato : 13-10-15 15:34

Tak for svaret katekismus.