/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Orm i træmøbler
Fra : rwo
Vist : 19219 gange
100 point
Dato : 23-08-06 00:17

Hej...

Jeg har muligvis orm i mit gamle karlekammerskab og i et gammelt "apothek" skab...

hvad gør jeg??????

Hvordan konstaterer jeg at det nu også er orm?

rwo

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 23-08-06 01:15

De steder, hvor du er i tvivl drypper du noget petroleum/lampevæske. Eventuelt med en kanyle, så du kan komme helt ned i hullet. Det tager noget tid men det hjælper. Jeg er også ret overbevit om, at det er en god idé at smøre bordet ind i en blanding af rå linolie og terpentin (ca. 2:3 altså to dele terpentin og tre dele linolie.
Held og lykke med jagten

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-06 07:46

Borup kemi anbefaler som justuniverse skriver, samtidig anbefaler de også at lukke hullerne igen med plastisk træ.

Jeg tror ikke der er andre dyr der laver huller i træ, en træorm??

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 23-08-06 10:31

Hvis du skal bekæmpe borebiller med petroleum eller andre petroleumsprodukter skal der så meget på, at borebillerne drukner.

Borebiller kan kun leve i et fugtigt miljø og derfor er den sikreste bekæmpelse af borebiller på møbler at sørge for at der er tørt.

Hvis møblerne for eksempel har stået i en kælder med fugt kan de angribes, men borebillerne vil dø hvis møblerne flyttes til tørre rum.
Det kan godt drysse med smuld fra hullerne lang tid efter borebilerne er væk.
Hvis du vil foretage kemisk bekæmpelse er petroleum ikke nok da der så skal anvendes en insektgift.

Til møbler burde det ikke være nødvendigt, men for eksempel bekæmper man borebiller i træværk med en træbeskyttelse der indeholder insektgift.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-08-06 10:45
Kommentar
Fra : Mayeen

Dato : 23-08-06 10:57

Stod selv i samme situation med et gammelt træbord, og jeg spurgte i en specialforretning, som handlede med maling og tapet m.v. Han anbefalede en gift af en art til ca 145 kr, som kunne udrydde både orm og borebiller. Flasken havde en spids tud, så man kunne hælde det direkte i hullerne. Han nævnte også det med at lukke hullet med det dér plastiske træ, men sagde at det ikke var absolut nødvendigt, da giften har en langtidsvirkende, forebyggende effekt, så jeg valgt det fra af frygt for at ende med noget der lignede et formningsprojekt fra 3. klasse...

Jeg fik dog aldrig prøvet det, da det var min mor som havde fortalt om alle de borebiller der næsten havde ædt hele mit bord. Hun mente bare bordet burde brændes... Men... EFTER at have brugt tid og penge på gift og efter at have vendt det tunge bord på hovedet, måtte jeg konstatere at borebillerne kun var i min mors hovede og ikke i bordet...

Mayeen.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 28-08-06 20:52

Anvendelsen af plastiktræ til udbedring af huller giver ikke altid et heldigt resultat. Ofte vil det fremstå helt anderledes end emnet der behandles. Jeg plejer at bruge en blanding af fint savsmult og alm. trælim. Savsmuldet skal selvfølgelig være at samme træsort som emnet for at det kommer til at ligne mest muligt. Man kan med fordel bruge en ekcentersliber med opsamlerpose for at samle smuldet op, smuldet skal være meget fint til de små ormehuller korn 100 eller mere. Et godt råd til blandingsforholdet er at der skal rigeligt med smuld i limen, jo merer jo bedre, bare det kan hæfte.

Godkendelse af svar
Fra : rwo

Dato : 02-09-06 10:26

Tak for svaret BjarneD.