/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Blødt eller hårdt d lig t i vort sprog
Fra : svendgiversen
Vist : 882 gange
100 point
Dato : 22-08-15 21:48

Affødt af en tidligere kommentar her i kandu mellem Pedersen og Petersen.

Jeg har en teori om at det bløde d kommer fra oldnordisk og primært Atlanterhavs kysten?
Således har jeg helt sydpå i Europa fundet mange flere bløde d er i portugisisk end i spansk.

Og tager vi Sverige, der findes jo mange Petterson og Peterson, men ikke mange Pederson.
Det samme i Norge, hvor Pedersen dominerer i de vest norske dialekter.

Og tager vi Færøerne er de jo domineret af det bløde oldnordiske d.
Det samme i Skotland hvor eksempelvis mange goder Whisky mærker og er med det bløde d.

Er der nogen der kan bekræfte at vore bløde d er i Europa fortrinsvis hører til her vestpå?

Der findes vist en blød d betegnelse, som jeg ikke kan genskabe, ligner det engelske then??

Kommentar
Fra : poten

Dato : 22-08-15 22:50

Og hvad er det så lige du vil spørge om skolemester Svend Giversen?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-08-15 23:23

Efternavnet er jo afødt af et fornavn "Peder" eller "Peter" hvoraf det sidste nok er kirken, som har strammet navnet op.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-08-15 00:25

Citat
Efternavnet er jo afødt af et fornavn "Peder" eller "Peter" hvoraf det sidste nok er kirken, som har strammet navnet op. [Glad]

Ud fra det jeg kan se i min slægt, så er det efternavnet der er blevet "strammet op", altså fra Pedersen til Petersen, i min slægt er denne "opstramning" sket allerførst i 1900-tallet, hvor min farfar og hans søskende fik efternavnet Petersen, selvom deres far hed Pedersen.

Lidt pudsigt er det så, at min far fik efternavnet Petersen, 2 af hans brødre fik efternavnet Pedersen, med de sidste 2 søskende ved jeg det ikke.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 23-08-15 01:14

Citat
Efternavnet er jo affødt af et fornavn "Peder" eller "Peter" hvoraf det sidste nok er kirken, som har strammet navnet op.

Jeg kan ikke lige få øje på hvad der menes med opstramning

Pedersen kommer jo af Peders søn og Petersen kommer af Peters søn
ligesom Jørgensen kommer af Jørgens søn og sådan kunne man blive ved...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-08-15 01:20

Citat
Jeg kan ikke lige få øje på hvad der menes med opstramning [Meget forvirret]

Pedersen kommer jo af Peders søn og Petersen kommer af Peters søn
ligesom Jørgensen kommer af Jørgens søn og sådan kunne man blive ved...

Helt så simpelt er det vist ikke.

Se mit forrige indlæg.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-08-15 09:18

Ja Pedersen og Petersen er ligeværdige.

Mit spørgsmål går mere på om de bløde d er fortrinsvis følger Atlanterhavet/Nordsøen?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 23-08-15 11:58

Citat
Mit spørgsmål går mere på om de bløde d er fortrinsvis følger Atlanterhavet/Nordsøen?

Jeg tror du er kommet lidt for langt ud hvor du ikke kan bunde...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-08-15 12:29

Citat
Mit spørgsmål går mere på om de bløde d er fortrinsvis følger Atlanterhavet/Nordsøen?

Måske handler det om, at blødt "d" ikke kan udtales på visse sprog.
Prøv at tænke på hvordan det lyder når en amerikaner skal sige "rødgrød med fløde", det falder dem ikke naturligt.

Men jeg synes det kunne være interessant, at få belyst hvorfor man i starten af 1900-tallet ændrede Pedersen til Petersen.
Jeg synes jo, at det er lidt mærkeligt, at far'en hedder Aaaaa Bbbbbb Pedersen Yyyyyy, og børnene kommer til at hedde Ccccccc Dddddd Yyyyyy Petersen.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-08-15 12:44

Den du kigger i - på AO - er kontraministerialbogen, som blev ført af kordegnen, og han kan have skrevet forkert.

Jeg mener at den, der ligger på www.familysearch.org er hoved ministerial bogen, som præsten førte.

Prøv at kigger der.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-08-15 12:45

"rødgrød med fløde", er et godt eksempel på vore bløde d er,

og jeg tror mange amerikanere sagtens kan udtale det, især indvandrere fra Skotland og Irland.

Det er jo svenskerne der ikke kan sige rødgrød med fløde.
Hvilket bekræfter min atlantiske hypotese?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-08-15 12:57

Citat
og jeg tror mange amerikanere sagtens kan udtale det,

Ja, de kan hvis de bliver presset til det, men det falder dem ikke naturligt.

Både i aftes og nu sidder jeg og prøver, at komme i tanker om amerikanske/engelske ord med blødt "d", men det er endnu ikke lykkedes.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 23-08-15 12:57

Det spørgsmål hører da nærmest hjemme i Sproghjørnet alt andet her er jo blot flagrene teorier...

http://www.dr.dk/p4kbh/sproghjoernet/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-08-15 14:19

Citat
Både i aftes og nu sidder jeg og prøver, at komme i tanker om amerikanske/engelske ord med blødt "d", men det er endnu ikke lykkedes.

Ikke med bogstavet "d" i ordene, nej
Men i udtalen, jo
I stavningen af de ord er det bløde "d" erstattet af "th". Eksempelvis: rather, further, another o.s.v.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-08-15 15:17

Rigtigt dova,
det var også derfor jeg efterlyste det bløde lydskrift d?
>ligner det engelske then??

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-08-15 18:45

Hej - ikke et svar til det sendgiversen spurgte om, men jeg har et dugfriskt eksrmpel på et navns fordanskning-eller nærmere forvanskning: Vores
nyfødte oldebarn skal hedde ISOLDE et font navn, hvis det udtales med hårdt d, men barnets forældre vil udtale det som ISOLLE. Det lyder tudegrimt i mine ører. Mon eneventuelt kommende TRISTAN bliver til TRISSAN.?
Det rager jo ikke en Ollemor ?? hvad de vil kalde barnet, men jeg vil fortsat kalde pigen ISOLDE med hårdt d.
Ingelein
.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-08-15 19:16

Det gør ikke noget at du ikke kan hjælpe mig i mit aktuelle spørgsmål, ingelein
men jeg ved at du har mere kendskab til flere af vore vest europæiske dialekter,
end mange andre her på kandu.

Og Isolde er da et smukt navn, men ikke Isolle, plat og grimt,
jeg finder snart et link til den smukke Isolde, som den engelske prins fandt på Irland.

I mellemtiden kan du jo bekræfte, eller afkræfte, om der er flere bløde d er i Frisisk,
og i det mere vestlige Plat Tysk en længere øst på?

På dansk: en mand, manden, på tysk ein Mann, der Mann, med tryk på n.
På dansk: en kone, konen, med blødt d, på tysk, beide Mutter, alles mit harte tt...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-08-15 19:26
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-08-15 19:35

Jeg skulle nok have skrevet:

mor, tidligere moder med meget blødt d,
på tysk Mutter, med dobbelt hårdt tt
og på engelsk mother, også med meget blødt d.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-08-15 21:06

Citat
Men i udtalen, jo [Blink]
I stavningen af de ord er det bløde "d" erstattet af "th". Eksempelvis: rather, further, another o.s.v.

Du har jo fuldstændig ret.

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 100 point
Dato : 23-08-15 22:56

Hej
På plattysk nærmer vi os det bløde d i ordet modder for Mutter. Også et tysk ord som bedre= besser bliver til noget nær det bløde d, nemlig "beder, men stadigvæk ikke med udtale, hvor man ved d'et lægger tungen mod fortændernes underkant, mens man ved de halvbløde d'er lægger tungen bagved øverste fortænder. Jeg tænker lige lidt!
Men ellers svarer vores bløde d' er jo mere til det engelske th - også når jeg tænker på hvordan man danner lyden.
Noget helt andet typisk dansk er jo stød i ord. Som f. eks. i smø-r. Det er det, der gør dansk så vanskelig at lære. Meget skrives jo helt anderledes end det udtales.
En sand historie. Da vi for mange år siden camperede i Skagen, gjorde vi meget ud af at lade som om vi ikke forstod tysk. Da vore børn alligevel røbede os, spurgte den tyske nabocampist os:
"Warum sagen die Dänen immer "Zack"? De har opfattet ordet tak, ja tak, nej tak, tak for sidst osv. som Zack - og det fortalte deres ordbog ikke noget om.
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-08-15 21:11

Ja troldepige, du er ikke den eneste, hvor et tilfældigt tegn, fra en ukyndig præst,
helt kan ændre et familie navn.

Et af mine seneste observationer under slægtsforskning:

Der findes en fin slægt Schelke i min kones familie,
men nogen glemte en prik, i virkeligheden hedder de Scheike, et jødisk navn.

Forskellen er jo ikke så stor mellem dine Pedersen og Petersen,
jeg vælger at svare her, fordi andre jo ikke kan se mit nu lukkede spørgsmål.

Og rigtigt, vi har flere Pedersen i Vestjylland end Petersen,
men det betyder ikke, at det er finere at hedde Petersen.

Så selv om det er et kristent navn, efter apostlen Peter,
kan du godt glemme det med at stramme op.

Peder er vor jyske måde at sige Peter på, med blødt d, som vore naboer her vestpå.

Et eksempel; det var nemt at oversætte den skotske folkevise:
Sku gammel venskab rejn forgo, til jysk. De samme bløde d er findes overalt.

Selv om det er læng, læng sind, jeg mangler stadig d et med tilbagebøjet th??

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-08-15 10:49

Tak for svaret ingelein.