/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Power inverter til antenne 6V/50mA
Fra : dogvillestar
Vist : 663 gange
500 point
Dato : 11-07-15 10:29

Skal sætte en antenne op - Greentek DTVO-6 - og til den skal jeg bruge en strømforsyning til power inverteren til antennen på 6V/50mA, men jeg har ikke lige sådan en, men jeg har en 6V/800mA.

Kan den bruges uden at brænde hverken TV eller antenne af?

Eller er der et 'trick' der kan begrænse mA ned til de ønskede 50mA?
Det er en Nokia adapter (6V/800mA) fra en mobiltelefon jeg vil bruge!

Eller er der en der har et diagram til at lave en strømforsyning på 6V/50mA?
Det skal være nemt at 'læse' for en elektronikmongol, der kun har erfaringer fra byggesæt og hurtige lodninger

pft.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 510 point
Dato : 11-07-15 11:00

Det skulle ikke være noget problem at bruge 6V/800mA, antennen skal bare bruge 50mA for at virke, du kunne os bruge en på 2000mA!

Det ville heller ikke gøre noget hvis du fjernede den avatar du har stjålet fra mig, og brugte din egen!

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 12-07-15 08:17

Er der en der kan bekræfte Klaudi's svar?

Avataren er skiftet til en af egen avl

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-07-15 08:28

Så længe den er på 6v kan-du bruge den, jo flere mA, jo mere kan den "trække"!

Tak, fin avatar

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-07-15 09:45

De 6 V er noget som strømforsyningen bestemmer, ligesom det er elværket der bestemmer de 230V i dine stikkontakter.

Den strøm der bruges bestemmes af det du slutter til de 6V. I dette tilfælde er det forstærkeren, som selv bestemmer hvilken strøm der går. Når der på forstærkeren står 50 mA betyder det at stømforsyningen mindst skal kunne give denne strøm. Det kan den bare der står mindst 50 mA på den. Der må meget gerne stå et højere tal, det betyder blot at den kan klare mere, selv om der ikke er brug for det.

Det er ligesom dine stikkontakter formentlig kan klare 10 A . Det er art hvis du engang får brug for det, men det er dig selv der ved antal lamper og andet bestemmer hvor stor strømmen bliver.

Noget andet er at de fleste anntenneforstærkere få strømmen gennem antennekablet og at moderne fjensyn eller modtagebokse kan instilles til at levere denne spænding. Det foregår ved at indstille via menuen på fjernbetjeningen.

Strøm til en antenneforstærker skal ikke kun passe i spænding ( 6 V) den skal også være en ordentlig udglattet og præcis spænding. Der er telefonopladeren måske ikke god nok.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-15 19:35

...............................ja du kan godt bruge den på de 800 mA
Forklaring har du fået af de andre.

Godkendelse af svar
Fra : dogvillestar

Dato : 13-07-15 09:16

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-07-15 09:57

velbekomme