/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Der skal trykkes hårdt på musen
Fra : Troldepige
Vist : 673 gange
200 point
Dato : 12-06-15 22:19

Jeg købte denne mus i starten af 2014, og har været fint tilfreds med den:
http://www.proshop.dk/Mus/Logitech-M705-Marathon-Mouse-2221508.html

I formiddags virkede den fint, men nu til aften skal jeg trykke ret hårdt før den reagerer. Knægten siger, at der også skulle trykkes hårdt på den i eftermiddags.

Jeg har været inde i "indstillinger for musen", men synes ikke der er noget jeg kan ændre på m.h.t. hvor hårdt der skal trykkes.

Jeg har skiftet batterierne i den, uden nogen forskel.

Er der nogen der har et bud på hvad problemet kan være, og hvad jeg kan gøre ved det?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-06-15 22:35

På alle knapper? Hvis det kun er en knap kan det tyde på at der er kommet lidt skidt ind i musen og så må man frem med skruetrækkeren og skille den ad.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-06-15 22:46

Det er både højre- og venstreknappen.
Jeg har prøvet med trykluft-spray, uden effekt.

Jeg ved s'gi ikke om jeg tør skille den ad. Skal da lige have fundet en gammel mus frem først, så jeg har en hvis det går galt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-06-15 09:38

Det du opfatter som "hårdt" er måske "længe" før det opfattes af computeren.
Er batteriet ok
Har du været i indstillinger for mus og kigge.
Mus-indstillinger kan bla.a. findes her:

Højreklik helt nede i venstre hjørne og vælg kontrolpanel - hvor der også er musindstillinger.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-06-15 10:54

Citat
Det du opfatter som "hårdt" er måske "længe" før det opfattes af computeren.

Nej, der skal trykkes "dybere ned", om jeg så må sige.

Citat
Er batteriet ok

Det første jeg gjorde var, at prøve at skifte batterierne, og det gjorde ingen forskel.

Citat
Højreklik helt nede i venstre hjørne og vælg kontrolpanel - hvor der også er musindstillinger.

Er forsøgt, men jeg kan ikke finde noget, der handler om hvor hårdt man skal trykke.
Jeg kan f.eks. få markøren til, at flytte sig hurtigere eller langsommere, og andre ting.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-06-15 13:47

OK - kender ikke din finemus, og tænkte at den måske havde flere muligheder.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-06-15 19:08

Jeg plejer at bruge en lille skruetrækker/ kniv - og lyfter ´tasten´ op med på midten og trykker den ned i for enden, det plejer at virke et par måneder, så skal den have samme tur.
Der sidder en meget lille plast fidus, der trykker ned på en kontakt, og det er ´fidusen´ der slides.
Har du prøvet en anden mus?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-06-15 21:28

Citat
Jeg plejer at bruge en lille skruetrækker/ kniv - og lyfter ´tasten´ op med på midten og trykker den ned i for enden, det plejer at virke et par måneder, så skal den have samme tur.
Der sidder en meget lille plast fidus, der trykker ned på en kontakt, og det er ´fidusen´ der slides.

Det prøver jeg at kigge på i morgen.

Citat
Har du prøvet en anden mus?

Nej. Men det kunne da være, at jeg skulle starte med det, så jeg finder ud af, om det er musen, der er problemet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-15 08:35

NB, det er en meget dårlig mus, hvis den allerede er slidt - skal der trykkes lige hårdt på hele knapfladen.
Det kunne tænkes at den har fået ´skidt´ i kanterne som forhindrer blød tryk eller den har fået sol/varme og ændret form.
De mus som jeg har givet den behandling har været mellem 3 og 5 år gamle og brugt rimeligt meget og ganske almindelige billige standart - og altid kun den ene musetast.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-06-15 09:00

Musen fejler garanteret ikke noget, det er forbindelsen den er galt med.

Fjern musse driveren i enhedshåndtering og sig ok til at du er ved at fjerne driver,
fjern så usb modtageren og genstart pc, med tastaturet!

Når pc så er startet så sæt usb modtager i igen, gerne i en anden port,
så skulle mus gerne virke igen efter nogle sekunder, er den stadig lige træg i taster,
så er det med at finde ud af hvad der er opdateret for nyligt, måske der er en konflikt der!

Virkede det ikke, surt, men så er det da afprøvet!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-06-15 09:41

Det kunne jo også være "knægten" der laver en joke med dig .

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-06-15 10:54

Citat
Fjern musse driveren i enhedshåndtering og sig ok til at du er ved at fjerne driver,

Jeg kan "deaktivere" den, skal jeg gøre det?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-06-15 11:09

Citat
Musen fejler garanteret ikke noget, det er forbindelsen den er galt med.

Fjern musse driveren i enhedshåndtering og sig ok til at du er ved at fjerne driver,
fjern så usb modtageren og genstart pc, med tastaturet!

Når pc så er startet så sæt usb modtager i igen, gerne i en anden port,
så skulle mus gerne virke igen efter nogle sekunder, er den stadig lige træg i taster,
så er det med at finde ud af hvad der er opdateret for nyligt, måske der er en konflikt der!

Nu er der en klokke der bimler.

For nogle år siden manglede jeg usb-stik, eller også var der en ledning der ikke var lang nok (husker ikke præcist), jeg kom så i tanker om, at jeg havde en hub med 3 usb-stik liggende, jeg har vist fået den sammen med et pc-blad jeg engang abonnerede på.
Det fungerede fint i nogle år, men for godt en uge siden var der ikke strøm i min printer. Jeg dødsdømte printeren (en gammel hp psc 1217).
Men i et sidste oplivnings-forsøg tog jeg printeren fra, for at se, om den kunne skilles, for at finde en evt. fejl (en kammerat mente, at der kunne være røgen en lille sikring i den), men skidtet var ikke beregnet til at kunne skilles, i hvertfald ikke bare lige så'n.
Så jeg satte printeren til igen, i de samme stik, og så var der sørme strøm.

Så lige nu tænker jeg, at det er hub'en, den er gal med.

Citat
Fjern musse driveren i enhedshåndtering og sig ok til at du er ved at fjerne driver,

Er det = at deaktivere driveren?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-06-15 11:18

Det er måske den hub som ikke kan trække alt det der er tilsluttet.

Alle dine usb stik på computeren er ikke nøvendigvis ens, hvor måske nogle stik kan levere mere strøm og nogle er hurtigere....................altså opfatter bedre ordrer fra musen.

Prøv lige at sætte musens USB stik direkte i en port på computeren og se om det hjælper.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-06-15 11:20

Hmmmm, jeg klikker på "sikker fjernelse ....." nede i proceslinien, klikker på "åbn enheder og printere", og kommer af den vej ind til "driverdetaljer", så står der:
"ingen driverfiler kræves eller er blevet indlæst til denne enhed".

Nede i start skrev jeg "enhedshåndtering", og kom af den vej ind til "driverdetaljer, og så "driverfil", hvor der i en boks står:
C:\windows\system32\DRIVERS\mouclass.sys
C:\windows\system32\DRIVERS>mouhid.sys

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-06-15 11:29

Citat
Prøv lige at sætte musens USB stik direkte i en port på computeren og se om det hjælper.

Det prøvede jeg lige før, resultatet varer, at jeg ikke kunne flytte markøren, og der kom noget frem i en boks:
"Enhedsdriverprogrammet blev ikke installeret

USB-sammensat enhed klar til brug
USB receiver Enheden er ikke tilsluttet
USB-input enhed klar til brug
USB receivcer enheden er ikke tilsluttet

Jeg prøvede så en anden port, med samme resultat.
Derpå tilbage i den første port (ikke hub), samme resultat, så begyndte jeg at skrive, beskeden forsvandt, men der skal stadig trykkes hårdt.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-06-15 11:37

Højreklik på Computer i Stifinder og vælg Administrer,
klik på Enhedshåndtering,
find din mus her, sikkert under Mus og andre pegeredskaber,
højreklik på musen og vælg Fjern, OK og når du så gør det, virker den sjovt nok ikke mere!

Fjern så USB modtager.

Så er det du genstarter PC via tastatur, eller bare sbruger sluk knappen på PC.

Start så PC igen, sæt USB modtager i igen, gerne i en anden port.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-06-15 11:39

Jeg prøvede at flytte hub'en til en anden port, men der skal stadig trykkes hårdt på musen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-06-15 12:24

Citat
Højreklik på Computer i Stifinder og vælg Administrer,
klik på Enhedshåndtering,
find din mus her, sikkert under Mus og andre pegeredskaber,
højreklik på musen og vælg Fjern, OK og når du så gør det, virker den sjovt nok ikke mere! [Glad]

Fjern så USB modtager.

Så er det du genstarter PC via tastatur, eller bare sbruger sluk knappen på PC.

Start så PC igen, sæt USB modtager i igen, gerne i en anden port.

Hermed gjort, og sat i en port direkte i pc'en. Desværre gjorde det ingen forskel, der skal stadig trykkes hårdt på musen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-06-15 12:26

Citat
Jeg plejer at bruge en lille skruetrækker/ kniv - og lyfter ´tasten´ op med på midten og trykker den ned i for enden, det plejer at virke et par måneder, så skal den have samme tur.

Ingen effekt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-06-15 14:58

Hmm - så køb en ny computer til den genstridige mus....................eller omvendt.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-06-15 18:22

Citat
Hermed gjort, og sat i en port direkte i pc'en. Desværre gjorde det ingen forskel, der skal stadig trykkes hårdt på musen.

Øvda os'

Så må jeg jo nok trække mit "Garanteret" tilbage

Har du ikke mulighed for at afprøve den på anden pc, bare for at tjekke om det ER musen der er tov'lig?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-15 20:04

Kan du ikke bare korte halen af på ´musen´.. så er der nærkontakt.

Har du opdateret PC / programmer - siden den er blevet ? så doven...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-15 20:05

Og har du prøvet? at se under MUS i Kontrolpanel - hastighed osv

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-06-15 21:16

Citat
Har du ikke mulighed for at afprøve den på anden pc, bare for at tjekke om det ER musen der er tov'lig?

Jooo, jeg kunne vel prøve den på datterens bærbare, men det må vist lige vente et par dage, hun læser til eksamen.

Citat
Og har du prøvet? at se under MUS i Kontrolpanel - hastighed osv

Jeg kan justere på "markørhastighed" og "dobbeltklikhastighed", men det er jo ikke relevant.

Musen er hurtig nok, når bare jeg trykker hårdt nok.

Citat
Har du opdateret PC / programmer - siden den er blevet ? så doven...

Altså, pc'en er jo sat op til selv, at installere opdateringer o.l., meget tidligt om morgenen.
Hele formiddagen virkede musen fint nok, men da jeg skulle bruge den om aftenen var problemet der, og knægten fortalte så, at problemet også var der om eftermiddagen.

Ud fra den måde jeg skal trykke hårdt på, så får jeg mere en mistanke om, at det kan være noget møg, der sidder og driller et eller andet sted.
Men jeg kan kun finde en enkelt skrue, og den sidder under batteri-dækslet.

Og jeg er altså ikke meget for, at begynde at skille noget, som jeg ikke er sikker på, at jeg kan samle igen.
Men hvis først jeg når dertil, at den er totalt dødsdømt, så kan jeg godt finde på, at skille den ad, måske kan jeg blive lidt klogere til en anden gang.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-06-15 10:56

Citat
Altså, pc'en er jo sat op til selv, at installere opdateringer o.l., meget tidligt om morgenen.
Hele formiddagen virkede musen fint nok, men da jeg skulle bruge den om aftenen var problemet der, og knægten fortalte så, at problemet også var der om eftermiddagen.

Altså det kan være en opdatering, som jo først aktiveres efter genstart / slukning.

Du kan forsøge med en gendannelse (IKKE genoprettelse) tilbage til dagen før problemet opstod.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-06-15 11:15

Citat
Altså det kan være en opdatering, som jo først aktiveres efter genstart / slukning.

Pc'en var ikke slukket i løbet af dagen. Den blev tændt om morgenen, og først slukket til sengetid.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-06-15 11:26

Prøv alligevel med en gendannelse.................som jo ikke fjerner dine filer.
Og du kan altid gå frem igen.

Men læg mærke til at det ikke skal være genoprettelse.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-06-15 12:21

Citat
Prøv alligevel med en gendannelse.................som jo ikke fjerner dine filer.
Og du kan altid gå frem igen.

Men læg mærke til at det ikke skal være genoprettelse.

Ser på det senere.
Jeg vil lige se, om jeg kan prøve den på min datters bærbare først.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-06-15 21:16

Citat
Og jeg er altså ikke meget for, at begynde at skille noget, som jeg ikke er sikker på, at jeg kan samle igen.

Dét skal man også go nok - passe på med, men hvis det kom ´over night´ må det være satans galskab der har sneget sig ind..men så plejer der altid at følge MERE med..

Ellers har jeg aldrig oplevet en ´mus´ der er blevet langsom i tasterne, men tvært imod.
Skal ikke kunne sige det, men har du opdateret Java/ flash, der mener jeg at huske for 10 år siden, at musen næsten stod stille og ventede på systemet skulle reagere, mens markøren stor og blinkede.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-06-15 21:19

NB; det minder mig om gamle ´JOKES´ som i sin tid sad i et af hjørnerne på PC - og dukkede op når man førte markøren op til det - så kom der en Boks frem / Ha,Ha

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-06-15 21:20
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-06-15 21:20

Citat
musen næsten stod stille og ventede på systemet skulle reagere, mens markøren stor og blinkede.

Det er ikke så'n min mus gør.

Det hele fungerer lige så hurtigt som det plejer, når bare jeg trykke ordentligt (hårdere end sædvanligt) ned på musen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-15 21:24

Når du du forsøger at klikke, kan du så høre klikket i musen,
og kan det først høres når du trykker helt i bund.

Og gælder det begge / alle tasterne.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-06-15 21:35

Citat
Når du du forsøger at klikke, kan du så høre klikket i musen,
og kan det først høres når du trykker helt i bund.

Ja.

Citat
Og gælder det begge / alle tasterne.

Det gælder både højre- og venstreklikl.
Det gælder ikke den knap på siden, som bruges til, at komme tilbage til foregående side.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-15 22:16

Hvis klikket først høres når tasten på musen er helt nede.................................Defekt mus.
Enten noget i klemme under tasten eller træt mus.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-06-15 22:23

Citat
Hvis klikket først høres når tasten på musen er helt nede.................................Defekt mus.
Enten noget i klemme under tasten eller træt mus.

Min første tanke var jo, at noget møg/støv havde sat sig under tasten, derfor prøvede jeg med trykluft på dåse, desværre uden nogen effekt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-06-15 20:21

Jeg har ikke haft tid til, at skille musen ad, men fik i dag besøg af en kammerat, som gerne ville prøve, at "se" på den.

Det var ikke muligt at skille den helt, uden risiko for, at knække noget.

Men han blæste med trykluft (spray) og hældte sprit ind ved bunden af knapperne, det gjorde han et par gange, og lod den tørre godt ind i mellem.

Og nu virker musen sørme.