/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Gode råd før køb af nyt fladskærms-TV
Fra : Oldboston
Vist : 460 gange
200 point
Dato : 04-05-15 11:07

Vores 20 år gamle B&O 32" står foran udskiftning, ikke fordi det fejler noget, tværtimod, det har super lyd, - men fordi vi kunne ønske os større og bedre billeder når vi ser mange film (mes DVD, men også nogle, der kun finde på VHS). Desuden har vi i sommerhuset et 30 år gammelt SABA, et stort monstrum med super lyd og billede, men stort som en kommode. Vi får brug for to fladskærme, et på ca. 48" til 50" til dagligstuen med ca. 3 meters afstand, og et på ca. 40" til sommerhuset med ca. 2 meters afstand.

Det er ikke så let at orientere sig i de mange forskellige fabrikater, modeller og funktioner.
Men som udgangspunkt er vil absolut ikke interesseret i Smart-TV, da vi kun ser udsendelser på gratis-kanaler samt film på DVD og VHS. Vi vil absolut ikke streame eller se billeder fra vores mobiltelefoner, tablets, computere eller andet. Vi er heller ikke begejstrede for trådløse tilslutninger til afspillerne, men foretrækker scart-stik og evt. usb-stik.

Men når jeg søger på tidligere spørgsmål på kandu, ser jeg mange advarsler mod billige fladskærme, f. eks. partivarer fra Østeuropa. Vi vil gerne have god kvalitet, og vi vil gerne handle hos Expert.. Jeg er ikke vildt begejstret for Samsung, det må hellere være Toshiba, Sony, Grundig, Panasonic eller LG, selv om jeg har indtryk af, at indmaden i nogle tilfælde kommer fra de samme leverandører. Det er meget vigtigt, at der er god lyd.

Altså. kort sagt: et fladskærms-TV på 40" og et på 50". God billedkvalitet. Super lyd. Ikke SMART. Scart-.stik og/eller usb. Skal både kunne stå på et bord eller hænge på væggen. Skal kunne købes gennem Expert. Skal have et pænt design.

Er der nogen, der vil hjælpe med et par gode råd?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 04-05-15 11:20

Der kan jeg så fortælle dig, at Samsung 43 tommer i elgiganten er det bedste køb hvis du vil have kvalitet. Jeg købte et for ca. to år siden, har set mange tv, ingen matcher samsung. Pris 2295.
Apparatet har aldrig svigtet

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-05-15 11:33

Citat
at der er god lyd.

Det kommer an på hvad du ser, er det film er lyden god på næsten alle, men ser du debatter/ tv avis, så får du en overraskelse da lyden lyder som ´pap´ - det gør mit Phillips, som eller er udmærket.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 210 point
Dato : 04-05-15 11:35

Tag en dvd med ned i forretningen og bed dem afspille den, vær opmærksom på at tv´ indstillingerne er sat til det bedste i forretningen, så det kan snyde på både billed og lyd siden når du kommer hjem med det.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 04-05-15 14:46

Hvis ikke du vil have Samsung, synes jeg du skal gå efter Sony. Der er ingen fladskærms TV der har brugbar lyd, brug lidt penge (mindst 1000) på at noget godt lyd.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-05-15 18:35

Vil lige korrigere fun en smule. Den nye serie fra Phillips (godt nok Smart TV) lyder faktisk overraskende godt. På linie med de soundbars jeg har hørt. Panasonic har jeg selv og der er lyden virkelig ringe. Det samme på lidt ældre Phillips og Sony jeg har hørt. Samsung (desværre også Smart TV) har også haft tålelig god lyd. Jeg foretrækker separat lyd. Selv billige 2-4000 kr surroundsystemer gør underværker ved lyden.

Om alt er. Lyt lige på Phillips, og ambilight synes jeg fungerer (og ellers kan man slå det fra). Smart funktionerne kan man også bare undlade at bruge.

...og kun dine øjne og ører kan fortælle hvad du synes er bedst!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-05-15 18:38

Phllips har Expert så ikke. Ville nu selv researche og købe hvor det er billigst, i stedet for at låse mig til en kæde,

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 04-05-15 19:39

Hvis man kun har 2-4000 til god lyd til sit TV, synes jeg bestemt man skal "nøjes" med stereo.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-05-15 20:32

Enig! Men du må medgive at selv de der bambus all-inlusive 4 millioner Watt's Bilka anlæg normalt yder større lyd end hovedparten af TV'ene.

Men prøv at lyt til de nye Phillips. De er sgutte så dumme endda!

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 04-05-15 21:22

Foreløbig tak, jeg vil se mig lidt omkring, og måske kommer der flere forslag fra kandu-brugere. Hvad dækker Finlux-mærket over? Og er der nogen af jer, der har erfaringer med det relancerede Grundig-mærke? Philips har jeg så mange blande erfaringer med gennem mange år, en gang måtte jeg tre gange i træk returnere Philips dvd-afspillere til Elgiganten, fordi de ikke virkede. købes å Panasonic i stedet hos en anden forhandler, det kører stadig 10 år senere. Glad for at høre, at man kan slå "smart"-funktioner fra, gælder det på alle smart-tv? Er det bare en knap, man trykker på, elle hur?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-05-15 21:42

Citat
bare lige et sidste AMEN fra mit vedkommende, jeg har et særdeles godt spillende Dantax anlæg du kan få for 50.- aktiv Subwoofer og 5 satelit højtalere, har ikke været brugt i knap 10 år, men for ´MIG den gang = superlyd og kan justeres som det passer sig.
Bruger det ikke grundet dårlig hørelse og så går det bare jo ud over naboérne.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-05-15 01:50

Ikke for at blande mig i hvilken TV du bør købe
Kun lige gøre dig opmærksom på at du ikke skal vente et skarpt billede når du afspiller VHS bånd på en stor skærm - tværtimod billedet er elendig, særlig de TV udsendelser jeg selv har optaget i tidens løb er meget uklare og grynede på min 42" skærm
Citat
Glad for at høre, at man kan slå "smart"-funktioner fra, gælder det på alle smart-tv? Er det bare en knap, man trykker på, elle hur?
det er ikke noget du slår fra - du lader bare være med at bruge Smart funktionen

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 05-05-15 06:53

Til mit Samsung har jeg koblet speedlink højtalersæt, der består af en 10" bas og to diskant/mellemtone højtalere, set virker. Disse højtalere har osse seperat indstillingsmuligheder.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 05-05-15 13:19

Hvis man har en samling gamle film (eller egne optagelser), der kun findes på VHS, er der - på baggrund af o.v.n.'s kommentar meget, der taler for, at man bevarer et lille gammelt tv-apparat på loftet el. lign. Gad vidst om ikke der står et transportabelt 17" et eller andet sted

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-05-15 13:42

Næh hvorfor. Man skal bare være indstillet på at billedkvaliteten er sølle. Hvis du ser gamle sønderbankede igen igen genudsendte amerikanske soaps, er billedkvaliteten også sommetider direkte katastrofal ringe.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 25-05-15 12:35

Tak for svaret mig-selv. Det er et godt forslag du kom med.