/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Kludder i partitionering
Fra : marken84
Vist : 548 gange
500 point
Dato : 02-02-15 00:35

Jeg har været ved at prøve at ændre på mine drev, da mit C drev er ved at være brugt op.

Jeg vil gerne have flyttet noget plads fra D drevet til C drevet - men det er kun lykkedes mig at få lavet et ekstra drev ud af anstrengelserne.

http://www.spic.dk/images/3342835_2621422833129.jpg

Så nu har jeg et G drev også + et par ekstra små vedhæftninger ved siden af.

Det er jo selvsagt noget rod - hvordan får jeg mon det flyttet over så det gør C drevet større?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-15 01:02

Det gør du bedst med en live cd med et partions program på, jeg bruger Gparted til den slags, download Gparted og brænd som en ISO fil på en CD og genstart computeren, vælg med en af F tasteren at starte fra CD (Boot menu) med det værktøj kan du skubbe og flytte rundt på partinerne, men PAS PÅ du kan på under et sekund slette alt på din computer hvis du klikker et sted du ikke skulle have klikket, jeg taler af erfaring!
GParted er et værktøj som bør ligge hos enhver som selv roder med computere:
http://gparted.org/livecd.php/

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 02-02-15 07:15

Godmorgen o.v.n. - er der nogen nærmere "brugsanvisning" som man kan gå frem efter, for nu ikke at slette det hele? - det ville jo absolut være en grim ting.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-02-15 10:56

Hent og installer EaseUs Partition Master Free
http://www.partition-tool.com/personal.htm

Start program,
klik på dit D drev,
placer mus i kant af D drev til venstre og træk til højre for at mindske D drevet,
klik nu på C drev i kant til højre for at gøre C drev større,
klik på Apply oppe til venstre og så følg slagets gang!

Tag backup, det kan gå galt!!!

En lille video
http://gupl.dk/719279/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-15 13:12

Slet G-drevet (hvis det er tomt) Kan også gøres fra "EaseUs"
Og så følg Klaudi's video.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-15 13:24

Backup af dine filer er en god ting, det kan gå galt. En lille brugsanvisning med hvordan du opretter en ny partion, de eksisterende partioner kan flyttes eller slettes, udvide og formindske partioner foregår sikrest med en live CD som Gparted i stedet for med et program,
det er først i forbindelse med en genstart at partionerne flyttes når du bruger et program og det er der at et eller andet kan gå galt,
med en live CD er partionering færdig før du genstarter.
At formindske en partion tager tid - lang tid så sæt du bare kaffe over og lad computeren passe sig selv et par timer:
https://www.youtube.com/watch?v=5TK5YezY-Xc
At slette partioner og oprette nye partioner tager kun få sekunder, det samme med at udvide en partion, det er krympning af en eksisterende partion som tager tid

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-02-15 13:38

Det er da nemmere bare at installere programmet end at skulle til at bikse med live cd/usb der ikke vil starte, og det er ligeså sikkert som livecd!

Men alt kan jo gå galt, hva' nu hvis strømmen ryger under processen, eller cpu brænder af, eller harddisk futter a'

Husk LAV BACKUP!!!

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 02-02-15 18:17

Nu er jeg efterhånden blevet forvirret på et langt højere plan...

Jeg prøvede den der "EaseUs" og nåede (bl.a. ved hjælp af Windows) frem til dette billede - jeg synes nu ikke at det kan lade sig gøre at flytte med partionerne som på den viste video...

http://www.spic.dk/index.php?view=1651422897097

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-02-15 18:46

Du skal klikke ned i bunden af vinduet
http://peecee.dk/upload/view/447337

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-15 18:49

Min ide.

D data på 100 GB skal gøres mindre
Hold musen i kanten hen mod C: Acer og træk til højre ca. 30 GB
Og så op og klik på apply og veeeeeeent til den er færdig.

Genstart computer så windows ikke bliver forvirret.

Nu burde C Asus kunne udvides hen mod D > apply

Du kan se når der er muligt at rykke i partitionerne når der vises noget som ligner dette -II-

Og så bør du vist rydde lidt op på C drevet.......................evt købe en lille ekstern harddisk på
500 - 1000 GB (1 TB)

Jeg går ud fra at det var G som lå ude for enden (ualokeret 28 GB)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-02-15 18:51
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-02-15 19:21

Det er nok fordi gratis versionen ikke kan håndtere dynamiske drev!

Læste lige dette i guiden

Tips:
Resize dynamic volume feature is not available in EaseUS Partition Master Free Edition,
but for simple volume and mirrored volume on dynamic disk, you can convert dynamic disk to basic and then resize partition by EaseUS Partition Master Free Edition.

Hent evt Pro udgaven, det er en Trial version
http://download.easeus.com/trial/epm_trial.exe

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-02-15 19:47

Lykkedes det ?????????

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 04-02-15 21:05

Citat
Lykkedes det ?????????

Desværre ikke endnu...

Spørgsmålet er om jeg ikke helt fatter funktionen eller også virker det ikke...

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 500 point
Dato : 04-02-15 21:23

Har du ikke prøvet med Easeus?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 04-02-15 21:28

Citat
Har du ikke prøvet med Easeus?

Jo, det er jo den jeg har bøvlet med at få til at fungere som beskrevet - det er ikke rigtig lykkedes endnu da...

Nu har jeg ikke rigtig haft stunder i dag til at bøvle med det, men vil da lige prøve at give det en chance i morgen. Det kan jo ikke passe det skal være besværligt

Godkendelse af svar
Fra : marken84

Dato : 05-02-15 17:28

Tak for svaret Klaudi.

Det var vældig fint med din guidens og din utrættelige følgen op på problemet - Pyramiderne! - Nu er der ikke klujer i partitioneringen længere - det er jo en rigtig god ting.

Endnu en gang tusind tak for det

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-02-15 17:35

velbekomme