/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Mini SD kort
Fra : mig-selv
Vist : 344 gange
50 point
Dato : 28-12-14 20:29

Kan ikke se det - hverken i diverse hardware eller USB stik.
Er det kaput, eller kender du en anden løsning til at hente data tilbage = på noget der ikke kan findes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-12-14 20:49

Øh hvad er det som ikke findes.

Mini SD + adapter til normal SD findes da vist endnu.
Micro SD + en anden adapter findes endnu.

Hvis det er - så har jeg en SD kortlæser til Micro / mini / normal, men den kan ikke læse de store og hurtige kort.

Det er muligt at noget Linux kan læse det kort.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-12-14 20:50

Nå jeg læste lige forkert..............men stadig, så er det ikke utænkeligt at noget linux kan læse det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-12-14 21:02

Citat
men stadig, så er det ikke utænkeligt at noget linux kan læse det

Kommer lige i betragtning, har diverse ></ <>? kortlæsere, men de kan ikke finde dét, de andre SD kort jeg har bliver fundet med det samme.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-12-14 22:06

Men jeg har også et problem med at få et SD kort til at virke i mit canon camera.
Kortet kan læses og skrives på i computeren men vil ikke accepteres i camera.
Jeg har sikkert fjernet standard mbr og jeg aner ikke hvordan det rettes op igen.
Så nu bruges det kort bare som lager medie.

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 50 point
Dato : 28-12-14 22:44

Nyere standarder læses ikke af "ældre" enheder.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-12-14 06:03

Som Bille skriver, dog kan det også værre formateringen der er forkert

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-12-14 10:44

Har prøvet med Linux, den kunne ikke finde kortet - den kunne finde et magen til, så kortene kan læses.
Må nok konstatere at det bare ikke virker mere - troede man kunne give det et ´stød´ eller lignende for at få det igang igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-14 14:20

Hvid du formaterer korte mage til det der var (lynformat) kan det være et recoverprogram kan hente data

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-12-14 16:25

Har prøvet diverse programmer - de kan bare ikke finde kortet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-14 19:00

Du skal lynformatere kortet før du bruger recovery program for det er måske partitions tabellen som er i udu

Kan du slet ikke se det i diskhåndtering

Kan du ikke se det gparted ( husk pilene som vælger hvilket medie eller harddisk du kigger på)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-12-14 19:36

Kan på INGEN måde se kortet, så det ryger ud, kunne ellers have været rart at få data tilbage.

Men tror jeg giver det et elektro-chok først. om ikke andet kan det så slet ikke læses, af mig eller andre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-14 21:58

Prop det kort ned i gearkassen på kinesermaskinen...............................så er der ingen som kan læse kortet bagefter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-14 22:05

Start computeren med Linux Mint i live tilstand.
Find og start programmet gparted (ligger under administration)
Sæt kortet ind
Oppe i højre side er der to op/ned pile hvor du kan vælge harddisken eller kortet
........................Hold øje med størrelsen.......................
Kan du se noget nu

Unalocated / RAW - sandsynligvis ud for DISK 1 (altså hvis du ikke har flere harddiske)

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 15-01-15 18:59

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-01-15 19:06

Tak for point