/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Hvilken processor eller bundkort?
Fra : o.v.n.
Vist : 738 gange
200 point
Dato : 10-08-14 21:29

Hej alle hjælpere, jeg har et problem: Min stationære computer kan ikke starte. jeg havde et spørgsmål for en uge siden da der var problemer med at starte:
http://www.kandu.dk/spg171666.aspx
Siden er den gået helt død, det vil sige at blæserne kører for fuld fart men intet andet virker. jeg har skiftet strømforsyning men det hjalp ikke, så bundkortet er mistænkt nu.
Spørgsmålet er:
Hvordan finder jeg ud af hvilken bundkort der passer til computeren?
http://h20565.www2.hp.com/portal/site/hpsc/public/psi/home/?sp4ts.oid=1844701
jeg kunne selvfølgelig købe bundkort med RAM og en tilhørende processor men vil helst genbruge mest muligt
Lad være med at foreslå diverse programmer, computeren kan jo ikke starte.
Er der noget tekst på bundkortet som jeg kan læse og skrive her og i så hjælper med at finde et bundkort som jeg kan flytte RAM og processor over på?
DVD drevet blinker men computeren kan ikke starte med en live CD i drevet

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-08-14 21:55

Du ser hvad din CPU/ prossecor hedder /LGA 428 osv, og ellers finder et kort der passer til den, så er spørgsmålet om dine ram og andet passer til kortet - men cpu og ram - plejer at virke på samme kort.
NB; det står på kortet hviken CPU den kan klare = samt du kan være heldig at kunne købe en ´konverter´ til de gamle bundkort.

Og når man ikke må foreslå ´programer´ så tillader jeg mig at smide en næsten klar PC til salg for 150.- med cpu (2,4)/kort (?)/og lidt ram (540mb) med eller uden kabinet og uden strømforsyning.
Kortet passer ikke til nyere strømforsyninger

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 210 point
Dato : 10-08-14 21:56

jeg kunne ikke komme ind på HP's side, men ud fra søgning på HP dx 2000 lyder det som en 10 år gammel computer med en celeron eller Pentium 4 processor? Hvis det er rigtigt så vil det nok være mere fornuftigt at investere i en ny pc, med mindre du har et særligt forhold til din næsten døde PC.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-08-14 21:58

LGA står på din Processor = sorry stave måden / ss vs c orker ikke slå det op.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-08-14 23:06

Jeg har ikke noget særligt forhold til den gode gamle computer, det er mest fordi jeg godt kan lide at skrue og skifte diverse i en computer, den var ret hurtigt også da den blev opgraderet til Windows 8 oktober 2012
jeg kan huske at det er en processor på 3 GHz med 2 kerner og den fejler sikkert ikke noget og så er det en del billigere med et nyt bundkort til under 1000kr. end at købe en hel ny computer, selv med en ny computer skal jeg pille lidt, 2 harddiske skal flyttes over hvis der er plads i kabinettet.
Hvis jeg vælger nyt bundkort med tilhørende RAM og processor kommer jeg nemt op på samme pris som en ny computer, så hvis jeg kunne finde et bundkort som passer med min nuværende processor, så ville jeg kunne spare lidt kroner og samtidig have fornøjelsen af Selvgjort er velgjort

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-08-14 23:31

Citat
3 GHz med 2 kerner og den fejler sikkert ikke noget og så er det en del billigere med et nyt bundkort til under 1000kr.

Find ud af hvilken sokkel (LGA) den CPU bruger, og det står på din CPU, med meget lille tal og bogstaver, har lige set på de par stykker jeg har liggende og kan ikke se hvad der står - men de er ikke DUAL Core, men noget med 2,4 og 2,8.
Og de gamle bundkort kan du få for ikke ret mange kroner på DBA og lignende steder, men selv sådan en gammel CPU kan godt fejle - trods alt, og husk kølepasta når du er igang med at samle.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-08-14 00:27

Det er ikke meget som står på den processor, her kommer hvad der står helt ude på den ene kant:
Kode
N464783
1A2893

det er hvad står, til venstre for de 2 linjer er der noget som kan ligne en af de nymodens koder som kan aflæse af en smartphone, hvis det sådan en kode så er den så lille at min telefon ikke ser den, det kan være et andet symbol, ret svært at se når jeg skal bruge lup og læsebriller for i det hele taget at se noget.
Jeg kan se at der burde være skiftet kølepasta, køleripperne lå ret løst oven på processoren

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-08-14 00:29

Jeg fandt en manual på nettet, der står at computeren har en Intel Pentium processor 3.06 GHz, 533 MHz FSB, 1MB, non-hyper
threading

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-08-14 11:28

Nu har jeg selv fundet ud af hvilken processor der er i computeren, det er en Intel Pentium D 925 Dual Core Processor, så er det bare at finde et bundkort som passer til

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-08-14 12:38
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-08-14 12:39

Sludder et socket PLGA 775 bundkort. Undskyld

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-08-14 17:22

Spild af penge at købe nyt MB når CPU er stået a'!

Du skriver at blæser kørte hurtigt det har jo nok noget at gøre med at der ikke har været ordentlig køling, du skriver jo selv "Jeg kan se at der burde være skiftet kølepasta, køleripperne lå ret løst oven på processoren", så mon ikke CPU er gået til de evige marker for PC stumper?!

Et gæt bare

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-08-14 01:15

Citat
Et gæt bare
et kvalificeret gæt tror jeg. jeg har bestilt nyt bundkort, ny processor og nye RAM for 1100 kr., nu skal den op at køre igen og det er meget billigere end at købe ny computer.
Spørgsmålet bliver accepteret i morgen engang
Så må vi se om der kommer et nyt spørgsmål når Windows opdager at den skal køre på nyt hardware

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-08-14 12:39

Tak for svaret tedd.
Det bliver en opgradering i stedet for en ny computer, lidt kraftigere men ikke helt vildt, det kan i sikkert se på prisen