/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Ekstern harddisk
Fra : Pytten1510
Vist : 859 gange
50 point
Dato : 13-05-14 07:46

Hej

Har brug for lidt hjælp. Min søns stationære pc er blevet fyldt op med div spil. Han vil stadig gerne have spil og tænker derfor at jeg vil købe en ekstern harddisk. Ved ikke rigtig noget om dette...men kan man købe en med USB og lægge flere spil derpå ? og kan man tage den med sig, hvis man vil spille spillene andre steder ?
Eller er det noget helt andet vi er ude i ??

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 13-05-14 08:00

Det er en god ide. Så kan man netop tage den med og sætte den til andre PC'er. Der er mange gode tilbud også som USB-stick, men til spil er de nok for små.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 13-05-14 08:24

Det betyder altså at hvis han har battelfield, Titanfall og andre spil på....så kan han både spille hjemme og tage det med ud. Skal den pc han spiller fra så også være med Windows 7 ( han har 7 på sin egen) og man kan godt spille spillene fra usb hvis de ligger der ?
Jeg er ret uvidende om det her emne ...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 13-05-14 08:35

Der har lige været en super ekstern harddisk anbefalet i Computerworld

http://www.computerworld.dk/art/230884/test-saa-god-er-seagate-plus-til-at-tage-backup-af-dit-liv?utm_source=newsletter&utm_medium=newsletter&utm_campaign=dispatch+12812

Det må da simpelthen lige være sagen...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-05-14 08:59

Programmer skal - typisk - afvikles fra den PC hvorpå de er installeret, og så er det ligemeget om de installeres på en ekstern HD.

Installationen skriver væsentlige oplysninger i registreringsdatabasen, og denne ligger på C drevet.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 13-05-14 09:22

Ok..har det stor betydning, hvilken man køber ? Tænker at jeg er ude i noget 500 GB....nogen der kan anbefale noget ?
Vil ikke ofre de store summer på den....men alligevel give ham mulighed for, at få lidt flere spil.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-14 10:10

Jeg mener ikke du kan tage spillet med, og spille videre på en anden computer.
Ganske vist kan spillet lægges på en ekstern harddisk, men der lægges også noget i registrerings databasen på den computer hvor den installeres.................og det følger ikke med over.
Med små selvkørende programmer kan man godt.
De små 2½" harddiske kører normalt bare direkte på USB 2 stikket
De store 3½" harddiske har som regel en strømforsyning med og kan køre overalt på USB 1/2/3

Husk lige at en USB dims skal kobles fra ved den grønne nede ved uret inden den tages fra.
Trækkes USB stikket bare ud er der mulighed for at der går kludder filerne som så ikke kan læses.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 13-05-14 10:18

Hvis harddisken så bare bliver hjemme, kan han godt installere steam spil, andre spil downloadet fra nettet samt spil købt på cd ?

De små 2½" harddiske kører normalt bare direkte på USB 2 stikket
De store 3½" harddiske har som regel en strømforsyning med og kan køre overalt på USB 1/2/3

Forstår ikke helt, hvad ovenstående betyder....hvis vi holder fast i, at harddisken bliver hjemme...hvad er det så jeg skal gå efter ?

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 13-05-14 10:57

Når man tilslutter en ekstern HD til en fremmed computer, bliver driverne automatisk installeret og disken kan bruges uden problemer.

Jeg har adskillige store 3½" eksterne og ved at det er problemfrit at bruge dem på andre computere. De sættes også bare til USB-stikket, men man kommer ikke udenom at de også skal have strøm.

USB 1-2-3 er bare et alm USB-stik - tallet henviser til dataoverførselshastigheden.

Mine diske er fyldt med film, men det skulle ikke gøre nogen forskel om man spiller spil eller ser film på dem.

Har aldrig haft en lille 2½", så dem ved jeg intet om.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-14 10:59

Citat
Hvis harddisken så bare bliver hjemme, kan han godt installere steam spil, andre spil downloadet fra nettet samt spil købt på cd ?
JA

Der findes i dag 3 slags USB som dog alle bruger det samme stik og alle USB harddiske kan køre i alle stik.

USB stikket forsyner harddisken med strøm, og det er ikke alle computere som kan levere strøm nok.
USB 1 (som kan sidde på ældre computere) er ikke så hurtige til spil.
USB 2 er rimelig hurtig til spil (dog ikke de meget hurtige spil)
USB 3 er meget hurtig, også til spil (det er der nok kun på en stationær af nyere dato)

Den bedste måde at udvide kapaciteten på en stationær computer er, at lægge en ekstra harddisk ind i maskinen............det kræver dog hjælp fra en der ved noget om det.

Til almindelig lagerbrug er en ekstern harddisk af denne type god.
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/harddisk-usb-stick/WD1TBMOELE/wd-harddisk-1-tb-sort

Den har jeg selv, og selvom den er beregnet til USB3 (som er fremtiden) kører den fint på min egen USB2

Hvis 500 GB er nok så er der også denne:
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/harddisk-usb-stick/WD500GBMOELE/wd-elements-barbar-ekstern-harddisk-500-gb-sort#

Viser det sig at computeren ikke kan levere nok strøm til harddisken (hvad jeg tror den kan, for den kører også på min gamle stationære ASUS som er 10 år gammel) så kan man bruge en fordeler så den sættes til 2 USB porte på een gang.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 13-05-14 11:20

Det er netop nedenstående jeg ikke selv kan...
Citat:Den bedste måde at udvide kapaciteten på en stationær computer er, at lægge en ekstra harddisk ind i maskinen............det kræver dog hjælp fra en der ved noget om det.

derfor vil jeg tage den "nemme" løsning, så sønnike kan få lidt flere spil.

Og hvis det ikke forringer spillene, så er det vel en ok løsning ?

Når bare jeg er sikker på, at jeg kan sætte den eksterne harddisk til og gøre som jeg plejer, (næsten) når vi henter / køber spil, så får jeg en meget glad dreng..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-14 11:40

Det eneste jeg ikke er sikker på, er om de hurtige spil er hurtige nok når de kører på ekstern harddisk.

Men hvis der ligger en masse filer og fylder (spil kan ikke uden videre flyttes) kan de måske flyttes over på den eksterne og skabe plads til de hurtige spil.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-05-14 11:54

Citat
Den bedste måde at udvide kapaciteten på en stationær computer er, at lægge en ekstra harddisk ind i maskinen............det kræver dog hjælp fra en der ved noget om det
der er fordele fordel ved eksterne harddiske man kan bruge den på skift ved flere computeren i modsætning til en harddisk som bygges ind i computeren, man bruge en ekstern til backup og så sætte den til computeren hvis der bliver brug for backup.
Men når det drejer sig om lagerudvidelse så foretrækker jeg helt klart en eller flere indbyggede harddiske.
Det er slet ikke så svært som du tror, kassen som computeren er i har holdere til mindst 1 harddisk mere end den som sidder i med styresystem og programmer, der er også ekstra stik på både strømkabel og datakabel som skal sættes til den nye indbyggede harddisk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-14 11:59

Jeg kommer lige i tanke om at der var noget med en ny PC omkring nytår og noget css.
Det er jo en ny computer han har, og hvis du lige kigger på computerens USB stik så kan du se en "tunge" og den kan være sort = USB2 på en ny comp.
Den "tunge" kan også være blå = USB3
Der sidder måske USB stik både foran og bagpå

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-14 12:01

OVN.......................................det drejer sig om hurtige spil som counter strike og den slags.
Det er ikke bare som lager, at den skal bruges.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 13-05-14 12:33

Jeg har lige bestilt et styk....

Verbatim Store n Go Portable - USB 3.0

Det håber jeg så virker

Eyvind : vil helst ikke skille en ny computer af..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-05-14 12:36

Det var ikke så Eyvind som blandede sig med forslag om en intern disk, jeg vidste jo ikke at det var en helt ny computer som allerede manglede plads
det er helt sikker en god disk i har købt

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 13-05-14 12:46

Ups...undskyld...

Ja, jeg håber nu at få lidt fred på spille-fronten, når han har plads til nogle flere spil.

Tak for hjælpen og alle i tråden

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 15-05-14 11:39

Hej igen

Nu er HD'en kommet hjem.....og nu er jeg i tvivl om jeg kan bruge et alm usb kabel eller om jeg skal have fat i et andet ? er der forskel på 2,0 og 3,0 kabel ??

skal i aften afprøve om det virker og så ville det jo være smart at være lidt på forkant

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-05-14 17:11

Hvis det er en USB harddisk plejer der at følge et kabel med, da kabeltilslutningen ved harddisken ikke er almindelig, hvorimod computerenden ligner et almindeligt USB stik (med blå tunge) som kan sættes til hvad som helst af USB 2/2/3

Dette er meget vigtigt, hvis du vil være sikker på ikke at miste data:

Husk nu at usb harddisken sættes til efter computeren er startet op
og tages fra efter den er frigjort ved klik på det lille grønne ikon og der er givet tilladelse af computeren.
Eller efter at comp. er lukket ned.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 15-05-14 18:52

Jo, der fulgte kabel med. Skal jeg tage den fra hver gang pc'en lukkes ned ? Planen er at den bliver hjemme og ikke tages med nogen steder....

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 15-05-14 18:56

Det er kun hvis du vil tage den fra computeren. Du kan sagtens lade den sidde.

Godkendelse af svar
Fra : Pytten1510

Dato : 15-05-14 19:13

Tak for svaret Eyvind. og til alle de andre indlæg

Kommentar
Fra : Eyvind