/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
USB opladning
Fra : o.v.n.
Vist : 692 gange
400 point
Dato : 27-04-14 23:27

Mange enheder som for eksempel mobil telefon, mp3 afspiller, gps med flere kan oplades gennem en usb kabel, jeg har et par omformere til stikkontakten med usb udgang.
Spørgsmålet er: Kan jeg bruge den omformer til alle enheder som kan oplades gennem usb kabel?

Spørgsmålet er aktuel når min telefon gerne vil have strøm mens jeg er på job, vi må ikke sætte vores egen hardware til firmaets computere, så det ville være rart med muligheden i stikkontakten.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-04-14 23:53

Jeg har det over et cigarettænder stik og det virker på de usb enheder jeg har, det eneste der kan blive problem, må være om den kan levere strøm nok, men har aldrig oplevet at min ikke kan levere strøm - så 12 eller 220volt, det bør virke.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-14 00:54

Der er sikkert altid samme volt fra omformeren, er der andet som måske kan give problemer, kan en sådan omformer give flere ampere end telefonen kan holde til?
Jeg har en som blev leveret sammen med en mp3 afspiller og en som kom sammen med en gps enhed, den til gps giver mere strøm end den til mp3 afspiller i min tankegang men måske ikke mere end telefonen kan holde til?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-14 00:56

Det skal lige oplyses at der intet står om hvor meget strøm som stikkontakt omformeren giver, der står noget med meget små bogstaver men intet om volt eller ampere

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-04-14 01:12

Standart spænding på USB port er 5 Vdc og der kan trækkes normalt trækkes 300 - 500 m-amp. fra den på en PC.
En USB port adapter der sættes i stikkontakten af god kvalitet giver også 5 Vdc ud og der kan også trækkes 300 - 500 m-amp på den, og nogle lidt mere. Så hvis det er en ordentlig USB adapter du har kan du bruge den.

Accepteret svar
Fra : lham

Modtaget 400 point
Dato : 28-04-14 05:52

Din adaptor med usb udgang 5vDC er næsten 100 % en spændingsgenerator og ikke en strømgenerator, altså er det det forbrugsdimsen ( feks din telf ) der afgør hvor meget strøm der trækkes fra USB adaptoren, dvs du kan ikke "sende" for høj strøm ind i forbrugsdimsen med din USB adaptor, til gengæld kan din forbrugsdims kræve så meget strøm at din USB adaptor ikke kan levere det , så vil spændingen normalt falde / en sikring "springe" og opladning vil næppe blive effektiv.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-04-14 06:53

Vær obs! At ipad kraver større ladetryk ind de fleste telefoner og vil ikke lade ordenligt.

Så har du appel produkter anbefales det at du bruger en lader der beregnet til IPAD 3/4 og ja så kan du godt bruge "andre USB stik" til dine mobiler mm.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-14 07:40

Tablet
Alm. Mobil
Bluetooth headset
GPS
Lades op via Comp eller en af mine 230v - USB dimser

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-04-14 08:48

http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/digitaltguider/ECE2189566/5-tip-til-at-lade-din-smartphone-hurtigt-op/

Citat
Brug en kraftigere lader

Hvis du ikke har den originale lader til rådighed, kan du prøve at finde en kraftigere 5 volts-lader, der ofte følger med en smartphone. En iPad-lader er for eksempel 5v, men med en højere strømstyrke, for eksempel 2 ampere som i en iPad-lader og kan gøre opladningen hurtigere – selv hvis du sætter en androidtelefon til den ved at bytte usb-kablet ud. Og tag det roligt – så længe du holder dig til mobil- eller tabletladere med usb, er risikoen for at gøre skade på din telefon minimal.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-04-14 08:53

Selv har jeg en USB hub med strømforsyning.
Så kan jeg oplade indtil 7 enheder samtidig, hvis jeg lyster
Det er en Trust: http://fareastgizmos.com/other_stuff/trust_hu5870v_7_port_usb2_powered_hub.php

Smart, hvis I kun har en stikkontakt i nærheden til deling mellem jer.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-04-14 09:12

Som skrevet - det er den ´dims´ du sætter i laderen der bestemmer hvor meget strøm der hentes fra din lader - så giver laderen strøm nok, burde der ikke være problemer = det samme som et bilbatteri der skal oplades.
Jeg har en Nuvi navigator og en ældre pocket pc, samt et par kamera´er der bliver opladet på mit stik og de bliver alle ladet op til max.
Om det så tager længere tid end andre opladnings metoder ved jeg ikke, men mit kamera og Nuvi tager et par timer om at blive ladet helt op - og det er med nye batterier.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-14 11:14

Tak for svaret lham. Tak til alle for indlæg nu tror jeg godt at jeg tør bruge omformeren til alle enheder