/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
odense/filosofgangen
Fra : lasseemil
Vist : 936 gange
500 point
Dato : 25-02-14 17:59

Meget centralt i Odense ligger filosofhaven der er en sidevej til filosofgangen.
Denne vej består af forholdsvis nye etage ejendomme og et tilsvarende P-hus.
Dette er lige op ad bindingsværk og lign..
Hvad har der været tidligere ? Et gammelt industri-område måske, da det
er tæt på Odense å ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-02-14 18:07

Det ser da helt pænt ud:

http://www.lejebolig.dk/lejebolig/1241440/filosofgangen-odense-c-herskabslejlighed-1

vi skal til odense i næste uge og vil gerne forske længere tilbage...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-02-14 18:17

Er det tæt på filosofgangen nummer 19?

Bygningen ånder af teaterhistorie, der går mere end hundrede år tilbage i tiden. I 1894 byggede aktieselskabet Odense Sommertheater en teaterbygning af mur- og bindingsværk i schweizerstil. Sidenhen blev det til Odense Folketheater, der blev en værdig konkurrent til Odense Teater. Under Anden Verdenskrig beslaglagde tyskerne bygningerne til soldaterhjem og i efterkrigstiden blev det anvendt af Røde Kors som flygtningehjem. I 1948 åbnede Folketeatret igen, men denne gang som biograf. Banden, en venstreorienteret teatergruppe flyttede ind i sameksistens med biografen i 1982. Den sidste film blev vist 14/9 1995, hvorefter bygningerne blev renoveret og Teaterhuset slog dørene op i 1997, som det hus vi kender i dag. Den mindste af biograferne er bevaret til filmforestilling og mindre teaterforestillinger. Fra den 1/7 2011 hedder huset ikke længere Teaterhuset.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 500 point
Dato : 25-02-14 19:02
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-02-14 19:42
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-02-14 19:50
Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 26-02-14 14:27

Til Svendgiversen.

Biograf og teater området er lidt længere henne ad Filosofgangen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-02-14 17:35

Så spørg Hanne her:

Beboerdemokratiet "Filosofhaven"
Formand: Hanne Isak Karlsen, Filosofhaven 5, 1. th., 5000 Odense C

Hun kender helt sikkert områets historie...

Godkendelse af svar
Fra : lasseemil

Dato : 14-03-14 18:41

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 14-03-14 18:46

I 1956 var der baghuse/værksteder og beboelse bag Vestergade.
Temmelig faldefærdigt at se på.
I 1976 var der parkering. Altså ingen større industrivirksomhed som
jeg troede.
Fundet i billeder på "Danmark set fra luften".