/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Problemer med kryptering af da
Fra : lillelyst
Vist : 362 gange
46 point
Dato : 24-01-14 21:00

Jeg vil meget gerne benytte programmet trueCrypt til kryptering af data på samtlige mine diske, men er usikker på om ikke det giver problemer alligevel.
Det er en rar fornemmelse at vide, at skulle man miste sine harddiske, f.eks ved tyveri, at så ikke andre kan se dine data, men jeg er usikker på et område. Håber nogen vil bidrage med deres meninger og især erfaringer.
Situationen: Jeg laver en total backup af f.eks C-drevet. Jeg vælger at kryptere hele disken inden den 1. kopiering. Sætter backup programmet til shedule for differenteret løbende backup. Når så programmet kopiere de fremadrettet ændrede data vil det jo være uden kryptering (med mindre dette kan forudindstilles hvilket jeg ikke kender noget program der kan) og disse må jo så konflikte med de krypterede data. Problemet ser jeg må komme i det øjeblik jeg evt. skal lave en recovery af C-drevet da det jo så vil gjort med en kombination af krypterede og ukrypterede data.
Hvad mener I om den mening?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-01-14 06:20

Du kan roligt kryptere, problemet er bare, at skal du starte op fra en DVD og genetablere hele systemet = det kan du ikke, da den jo ligger på en krypteret disk, som sikkert kræver password.
Citat
Jeg vælger at kryptere hele disken inden den 1. kopiering

Hvis du mener mener at du krypterer hele dit styresystem? det kan du egentligt godt, da det alligevel ikke bliver ´ægte krypteret´ men bare ligger som et virtuel drev udenom det rigtige system, jeg prøvede for lang tid siden med Acronis, og der kunne jeg sagtens gendanne systemet, det var bare ikke krypteret, efter gendannelsen.
Og hvis du tror at dine data er SIKRE ved at ´kryptere drev C:´ så tager du fejl, alle kan fjerne den på mindre end 5 minutter.

Og laver du en ægte kryptering på 128bit eller mere, kan du ikke benytte en Windows på den partition, da den altid vil bede om at formatere drevet, da det ikke kan læse den partition.

Men skriv hvis jeg har misforstået noget.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 46 point
Dato : 25-01-14 06:23

Endvidere er Truecrypt ikke det bedste, programmet har indbygget ´bagdør´ indlagt af programmets udviklere, for at kunne hjælpe det Amerikanske CIA/FBI i tilfælde af afkodning i forbindelse med Terror og den slags sager.

Selv bruger jeg dette program, dog PRO udgaven, men denne er lige så god
http://www.safehousesoftware.com/SafeHouseExplorer.aspx

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-01-14 06:27

Jeg har btw, lavet små kontainere (mapper med 128bit kryptering) til mine vigtige data, i rimelig størrelse (kan udvides efter behov) som jeg fylder med mine data, og disse kan jeg flytte rundt med som det passer mig eller smide på nettet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-01-14 06:31

Og den eneste grund til at jeg er begyndt at kryptere, er på grund af virus, jeg havde for et ½ år siden et angreb af en Politi virus, som ødelagde mere end 4TB data, ved at omdanne alle mine filer til ubrugelige billeder og alt det opdagede jeg først efter et par dage, ellers havde skaden ikke været så stor, så jeg håber bare at en cryptering kan holde det ude næste gang.

Godkendelse af svar
Fra : lillelyst

Dato : 25-01-14 15:09

Tak for svaret mig-selv. Jeg prøver at arbejde videre med dit program:)
God weekend.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-01-14 18:27

Skal på ingen måde sige at det er bedre, men måske bare lidt mindre kendt.
Selv 7Zip og Winrar kan cryptere dine filer, så de er umulige at åbne, men de er bare en evighed om at pakke og åben igen.
Bruger du det jeg henviser til, så lav en´boks´ der med det samme bliver overskrevet med mindst 128bit (samme som banker bruger) så skulle du gerne have dit privat-liv i fred, det kan tage ra et par minutter til flere timer at oprette, men så er du som skrevet godt sikret = HUSK PASWORD´et, ellers er selv du på den...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-01-14 18:36

NB: hvad angår passwords og koder, kom lige til at tænke på dette program.
http://www.qfxsoftware.com/
De findes i gratis udgaver, syntes bare de bruger for mange kræfter på en pc.