/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvilken tablet til ældre mennesker.
Fra : ara
Vist : 928 gange
50 point
Dato : 05-01-14 13:59

Hej,

Mine forældre vil have en tablet (har aldrig haft pc eller lign før), så de skal have en der er nem at bruge.

De skal bruge den til at gå på nettet og netbank.

Hvad kan anbefales? (gerne omkring de 10")

Det kræver jo internet at bruge den, men hvad er billigst her? (de har yousee)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-14 14:43

Jeg vil anbefale en Ipad, og det behøver ikke at være nyeste model til det brug,
men det indbyggede tastatur er ikke let at anvende for ældre mennesker,
så måske må du udbygge med et rigtigt tilsluttet tastatur?

yousee kender jeg ikke, TDC er dyrt, har de adgang til stofanet ville jeg vælge dette...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-01-14 14:50

YouSee og TDC er det samme. Ellers enig.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-01-14 14:58

Ikke til megen hjælp,men synes lige det skal med:
Citat
TDC er dyrt

Det har du ret i. Til gengæld også stabilt. Vi har Internet,TV,Fastnet og Mobil,ved TDC. Kører bare.

Har flere gange tænkt på at finde en anden udbyder,bl.a. Altibox. Men når jeg hører om udfald fra naboer og venner,(og trods alt den lille forskel i pris) beholder vi den "dyre" løsning.

M.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 05-01-14 15:01

Jeg tror ikke at de er bange for at bruge det indbygge tastatur.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-01-14 15:28

Køb Ipad den er lidt dyrere, men den er den bedste. Tror ikke at det indebyggede tastatur er noget problem. Tror ikke at det er vanskeligere for ældre mennesker at bruge det.Det er at undervurdere ældre mennesker.Er sikker på at det er millioner af folk over 70 år der bruger Ipad daglig.
alimak

Kommentar
Fra : ara

Dato : 05-01-14 15:42

Tror heller ikke vi skal undervudere dem.

Men en ting ved jeg.
Pengene er små hos dem. Så tror en IPAD er lige lovligt dyr.

Det behøves jo heller ikke være det nyeste af det nyeste.
Husk på de skal først til at lære det.

Hvad med denne?
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/tablets-ipads/GTP5210MKENEE/samsung-galaxy-tab-3-10-1-32-gb-wi-fi-sort

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-14 15:47

Jeg er selv et ældre menneske, er fyldt 70, og jeg ser nyheder på min Ipad flere gange om dagen,
men jeg går altid op til min stationære, som nu når skal skrive noget,
og jeg kender mange der har det på samme måde...

Hvorfor mon man kan købe ekstra tastatur til Ipads?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 05-01-14 15:54

Jeg kan se at man også kan få tastatur til Samsung.

Så det er vel ikke en IPAD specialitet?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-01-14 15:55
Kommentar
Fra : ara

Dato : 05-01-14 16:07
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-14 16:10

Ja Teil,
den viste dukapc til højre, den med rigtigt tastatur ser ud til at være det rigtige for ældre,
men hvis den er så god, hvorfor er den så ikke mere udbredt?

Er det udbyderen, der ikke kendt og stor nok, som apple og samsung?
Eller er det styresystemet, eller prisen??

Jeg købte min Ipad billigt i Media Markt, Flensborg, hvor kan man købe en dukapc???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-14 16:21

3700 kr er for meget for den gamle Ipad model, jeg gav kun ca 2500 kr.

Prøv at finde et andet sted end El giganten...

Og husk at købe cover.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 05-01-14 18:05

Samsung Galaxy Tab 3 10.1" 32 GB - præcis den samme model har jeg lige købt (er 60+)
Ved Elgiganten og samtidig købte jeg et cover ved Mytrendyphone...

http://www.mytrendyphone.dk/shop/universal-tablet-bluetooth-116532p.html

Samdderbilligt og det fungerer...

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 05-01-14 18:26

Og husk at hverken iPad eller Android understøtter NemID så hvis den skal bruges til Netbank skal den pågældende bank have en app.
Der findes forøvrigt også Win8 tabletter fx http://www.medion.com/dk/prod/MEDION%C2%AE+AKOYA%C2%AE+P2211T+%28MD+98602%29/30016458A1?wt_mc=dk.intern.StdBigCarousel.welcome.on-ma&wt_cc1=1_1&wt_cc3=p2211t
Med fuld windows
/Janus

Kommentar
Fra : ara

Dato : 05-01-14 18:48

Vil det sige at hvis man skal bruge NemID dur Ipad ikke.

Der er flere steder end banken hvor man bruger NemId.

Jeg bruger det også på "danskespil.dk"

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 05-01-14 19:02

Det er rigtigt forstået. NemID lover dog en løsning i løbet af 2014 men den nøjagtige dato kendes ikke endnu.
/Janus

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 05-01-14 19:14

Synes bestemt de skal købe en Samsung Galaxy Tab 3, genial maskine.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 05-01-14 19:19

Jeg er over 70 år og har købt en Lenovo fra Føtex, og bruger en pegepind med blød spids.
En af mine venner er 74 og har købt en denver 10.1 fra Harald Nyborg
De virker godt begge to

Jeg har TDC netforbindelse og når de har YouSee skal de bare have netforbindelse der.
TDC er ikke billigst men jeg er tilfreds.

Jeg har netop i dag hentet en app til Danske bank og en app til Nykredit bank og kan så komme på netbank fra min tablet via mit eget trådløse internet.
Det er delvis via NemId og delvis via en kode som hentes gennem bankens netbank.

Det er knap så overskueligt som det ville være på en lille 10.1" - 13" pc..................men jeg er ved, at vende mig til det indbyggede tastatur med min lille "pegepind"
Bruger jeg hænderne, kan jeg nemt få smede-tommelfingeren til at dække 4 bogstaver på en gang.

Min Lenovo holder sig kørende længe, og jeg har endnu ikke været under 50% selvom jeg tit glemmer at sætte strøm til.

En Ipad syntes jeg var for dyr i forhold til hvad den kan.................jeg køber heller ikke B&o

Der findes også app hos Appel som kan bruges til visse banker - kig på deres hjemmesider under mobil.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-01-14 20:02

Danske spil har også en app til Ipad,men den er dårligere en det at spille på en pc, du kan ikke for eks.spille måltips.
alimak

Kommentar
Fra : Rannva11

Dato : 06-01-14 08:31

Vil også klar anbefale IPad... Den er nem mht. Netbank mm.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 06-01-14 10:29

Vi bruger Danske Bank, og de har udviklet en app til Iphone & iPad, der ikke kræver NemID, så det virker også der.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-14 10:59

Flere banker har adgang fra ipad:

http://www.ezz.dk/882049-nemid-pa-ipad

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-14 11:06

Men det er dog lidt utroligt, at det er så besværligt med alm. netbank hvor der i Danske Bank bruges både NemId bruger og password og nøgletal på 6 cifre - hvor samme Danske Bank kan nøjes med personnummer og sølle 4 cifre når det er via tablet.

Nykredit Bank bruger NemId ved pc adgang, men skal kun bruge nøgletal ved transaktioner, men til adgang via tablet bruges NemId, som har en højere sikkerhed end bare 4 cifre

Det virker som en noget rodet sikkerhed i bankverdenen.

Kommentar
Fra : jjkandus

Dato : 06-01-14 17:15

Hej jeg er efterlønner og har lige købet en Denver tablet 10.1 og den virker fint til det hele, kører min over mit wifi. net .
Den har en udmærket indbygget tastatur, som jeg finder ok at skrive på.
Den koster kun 1100-1200 kr. jeg kunne da aldrig drømme om at give 2500 for den billigste Ipad der ikke kan mere, man kan jo selv se efter i specifikationerne

Kommentar
Fra : ara

Dato : 06-01-14 18:08

Mht,. denver.
Skærmopløsningen er da dårlige end dem til 2200 kr.

Men sikkert en fin skærm til prisen.

Men hvor mange GB ram har den?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 06-01-14 18:10

Nu ved jeg godt det er forskelligt fra person til person.

Men kan man som "normal" bruger nøjes med 16 GB.
Det koster jo ca 600 kr mere for at få 32 GB.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-14 19:35

Kig på den i Føtex > Lenovo S6000 - den har jeg og mine gamle øjne har det fint med den.
Den har 16 GB til system og programmer
11 GB er fri efter installation af programmer som jeg skal bruge.
Jeg har yderligere sat en micro SD på 16 Gb som lige nu indeholder en lille ½ times feriefilm der er fremstille på en af mine andre computere og et par timers musik og masser af plads.
Det er en Micro SD med adapter som også passer i mit Canon camera.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 06-01-14 19:52

@Eyvind.

Den ser da fin ud.

Men hvad kostee det ekstra kort du har sat i.

Jeg kan se at de også har en med 32 GB til 2200 kr.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-14 20:16

http://www.billigmedien.de/index.php?page=products&product_id=12425

Læg mærke til at jeg køber class 10 som ikke er den billigste.
Jeg tror ikke dine forældre kan bruge så mange ram (32Gb)

Umiddelbart er det 16GB som er forskellen.

Hos mig skifter jeg bare ekstra hukommelsen ud .......................jeg har flere til mit camera.

De micro SD passer også i min telefon

Da jeg nu har opdaget hvor nemt den går i banken
og spiller musik
og fotograferer både natur og mig selv (ikke godt for det er for rynket)
Så glæder mig til at tage den med på ferie.

Kommentar
Fra : jjkandus

Dato : 06-01-14 21:05

svar til lærke om opløsning og kapacitet

10.1" capacitive multitouch skærm (282 cm2) Opløsning: 1024x600 G-sensor: rotere automatisk når du drejer skærmen 1.5 GHZ dual core CPU & 1GB RAM 16GB intern hukommelse + microSD i ...

Hvis der er noget jeg ikke er helt tilfreds med er at hele tableten er udført i en plast ramme, men det er ok, hvis man lige køber en cover, jeg har lige købet én til 87 kr.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 07-01-14 15:06

Kan se at internettet koster 219 hos yousee.

Dette er alt for dyr.

Mine forældre har ikke andet en den tablet som de skal købe.

Desuden vil de ikke bruge den ret meget (er mit gæt)

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 07-01-14 15:24

Du kan få det til 169,- pr. måned hos Telia (2MBit).

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 07-01-14 15:30

Ellers prøv at forhøre dig om, hvad det koster at have både TV - Telefon - Internet i kombination. f.eks. Home trio fra TDC eller Yousee - som i bund og grund er det samme.
Hvis både dine forældre betaler for Fasttelefon, Mobiltelefon og TV kan det måske betale sig med en kombineret løsning.
Ammitz

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 07-01-14 18:24

Tak for svaret Eyvind.