/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
pige på 2 år vil ikke sove om aftenen
Fra : bublebee
Vist : 497 gange
100 point
Dato : 04-12-13 21:36

Jeg har en datter på 2 år og 2 mdr. De sidste par mdr har hun været svær at få til, at sove om aftenen. Hun har før i tiden bare kunne blive lagt ind og så lagde hun sig selv til at sove når hun havde leget lidt.

Nu skal jeg sidde ved siden af sengen og holde hende i hånden til hun sover - hvis jeg rejser mig eller går ud af rummet går hun helt i selvsving og skriger, græder og til tider banker hun sit hoved ned i sengen for at få mig ind fordi hun jo så slår sig.

Andre med samme problem eller som har en ide til hvad jeg skal gøre. Til tider tager det jo en time at få hende til at sove selvom jeg trækker den til jeg kan se hun er træt :(

dertil skal siges hun tit vågner i løbet af natten og ikke vil sove med mindre hun kommer ind i mors seng

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-12-13 21:53

Du skal lægge dig sammen med hende og læse en lang historie eller fortælle en lang fortælling indtil hun sover, så er hun tilfreds.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 04-12-13 22:01

Måske skal du se på hendes liv generelt. Er der sket noget nyt inden for de sidste par måneder? Trives hun til dagligt? Hvordan går det i vuggestuen/dagplejen?

Derudover er det nok et spørgsmål om at give hende maksimalt støtte og tryghed, indtil det går over igen.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-12-13 23:12

Tro mig, kommer tid kommer råd. Dette er mere normalt end du tror.
Pludselig er alt "normalt" igen.

Med de bedste hilsner til dig og familien
Tommy.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-12-13 07:22

Citat
Tro mig, kommer tid kommer råd. Dette er mere normalt end du tror.
Pludselig er alt "normalt" igen.

Og så er det ikke engang løgn.

Bedst som man er ved, at kaste håndklædet i ringen, så ændrer det sig.

Og så varer det ikke ret længe, før der er et andet "problem".

Du kan prøve, om du kan få hende til, at drikke lidt kamillethe om aftenen (uden en hel masse sukker).

Jeg prøvede, at lære mine egne børn, da de var små, at når vi havde spist aftensmad, så var det "stille-tid", forstået på den måde, at der ikke skulle leges vilde lege o.l.

Som fun2 er inde på, så kan det være noget, der har ændret sig i hendes dagligdag, måske er en af hendes venner i vuggestuen flyttet, eller der er måske startet et nyt barn.
Snak med hendes pædagoger/dagplejemor om hvad hun laver når hun er i pasning, og snak så med din datter om de ting.
Det er godt for børnene, at hjælpe dem med, at sætte ord på de ting, som endnu ikke selv kan give udtryk for.

Min egen datter oplevede f.eks. flere gange, at der var drenge, som var lidt "bissede" (som drenge nu er, så jeg snakkede simpelthen med hende om, at drengeer nogle banditter, som godt kan lide at drille pigerne. Og så grinede vi lidt af det.

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 05-12-13 20:38

" Tro mig, kommer tid kommer råd. Dette er mere normalt end du tror.
Pludselig er alt "normalt" igen. "

LOL

Hmm har du nogen børn?

Min nabos datter skulle have selskab indtil hun var ca 4-5 år. Hvor far eller mor skal side ved hende til hun sov. Eller....

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 05-12-13 20:40

Dit barn er ganske normal, og der er ikke noget at bekymre sig over i den retning.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 05-12-13 20:43

herhjemme er der ikke sket noget nyt - men der er startet nye børn i vuggestuen. Men dette har stået på i i hvert tilfælde en måned nu. :(
Hun har det fint i vuggestuen - og sover næsten altid til middag (undtagen de dage hvor rutinerne ændres)

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-12-13 21:03

Citat
men der er startet nye børn i vuggestuen

Det behøver ikke, at være det hun reagerer på, men nogle børn reagerer på selv små ændringer i deres hverdag.
Prøv evt. at snakke med hende om de nye børn, spørg f.eks. om det er nogle søde børn, om hun leger med nogen af dem o.l.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 05-12-13 21:35

Citat
Hun har før i tiden bare kunne blive lagt ind og så lagde hun sig selv til at sove når hun havde leget lidt.

Nå, det er nu ikke længe siden (10 mdr.) at du bad om hjælp her på Kandu vedrørende samme problem.
Heller ikke dengang gad du lukke dit spørgsmål, er du overhovedet interesseret i Kandu'ernes gode råd?

Hvorfor søger du dog ikke snart hjælp hos professionelle?

http://www.kandu.dk/Spg166153.aspx

Kommentar
Fra : Malice

Dato : 04-03-14 20:41

Min den yngste, som nu er 4 var det samme igennem. I en lang periode lå/sov vi på en madras ved siden af ham indtil han faldt i søvn, men vi kom ud af det ved at gå stille ud - først liiiige før han faldt i søvn, så lidt før etc. Oveni viste det sig, at vinduet mellem træt nok og overtræt var meget lille, og især hvis han var blevet for træt var det helt håbløst. Men det gik, og selvom han nu i perioder prøver forskellige tricks for at få os til at blive og hygge, så går det rigtigt godt - det hjælper at lade døren stå åben og i periode have nattelys - og så hjælper tiden. Det lader til at de vokser fra det meste, så fat mod

Oj ja, det er altså helt almindeligt - vi andre har også i periode sværere ved at falde i søvn, og når man så ikke rigtigt har lært hvordan man gør og måske heller ikke er så tålmodig som 2 årig, så er det bare svært, og Mor er nu sååååå sød.