/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Flere floskler
Fra : svendgiversen
Vist : 577 gange
100 point
Dato : 28-10-13 22:10

Sidste år sagde førende politikere: "På den lange bane", nu siger de: "Fremad rettet"...
Hvad er forskellen?

Før jeg blev pensioneret i et globalt firma, skulle man helst være "Pro aktiv",
og nu skal man være slank: "Lean", også de buttede...

Og jeg husker svigerfars aversion mod den overdrevne brug af: "faktisk" for år tilbage,
men, uanset om man rejser på første klasse, er der jo mange flere, tomme floskler.

Hvem kan komme med de fleste og mest, mener mindst, sigende talemåder??

Undskyld, sorry, have a nice day, Svend

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-10-13 01:29

"På den lange bane" hed da før "i det lange løb".
Gjorde det ikke ?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 29-10-13 03:47

På sigt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-10-13 08:24

LEAN betyder noget andet end du åbenbart tror. Det er en effektiviserings teknik, som går ud på at gøre tingene 'smartest' muligt. Dvs. tilrette arbejdsgangene således at tingene bliver gjort så effektivt som muligt, samtidig med at man minimere spild af tid og resourcer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lean_manufacturing

http://www.lean.org/whatslean/principles.cfm

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 29-10-13 08:39

svendgiversen ->
Du tænker sikker på de mange buzz-words der er oppe i tiden. Buzz-word er ét af dem

Lad mig desuden nævne disse 'nye' betydninger af politiker floskler:

Reformer : Besparelser
Effektiviseringer : Fyringer
Aktivering : Indoktrinering
Nyttejob : Tvangsarbejde
Reduktion : Afskaffelse
Forkortelse : Halvering
Incitament : Straf
Pligt : Tvang
Uddannelse : Opbevaring
Arbejdsløs : Overflødig
Nødvendighed : Løftebrud
Fuldt og dækkende : Virkningsløs
Indgreb : Overgreb
Afgørende : Ligegyldig
Uforstående : Enig
Vigtigt : Omsonst
Afviser : Accepterer
Accepterer : Opportunerer
Indrømmer : Bortforklarer
Fastholder : Afviser
Fokuserer : Negliserer
Bekræfter : Nægter
Nægter : Samtygger
Problem: Bagatel
Samarbejder : Umuliggør
Ingen : Alle
Ulykkeligt : Heldigt
Beklagelig : Naturlig
Beklager : Undskylder
Opposition : Samarbejdspartner
God : Elendigt
Løsning : Diktat

Ovenstående kan bruges som facitliste, når en politiker udtaler sig om dette og hint.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : prio

Dato : 29-10-13 09:53

Fremadrettet har længe været misbrugt.

Ingen politiker med respekt for sig selv tør afslutte en sætning uden "fremadrettet".
Som Helle Thorning så smukt sagde forleden: Nu skal vi have lavet om på det - fremadrettet.

- og vil man udtrykke enighed kommer det misbrugte præcis i brug.
Præcis, præcis, eller liiiige præcis, folk taler som papegøjer.

Men den værste "floskel" er nu alle de ord, der skal gentages, som vi også tidligere har været inde på i en tråd her på Kandu.
Rigtig-rigtig, meget-meget eller rigtig-rigtig-rigtig meget-meget-meget.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-10-13 10:57

Her er vor kære "Bonderøv" fra Djursland ri`ti`godt med.

Alt hvad han rører ved,bliver ri`ti`-ri`ti` flot, eller ri`ti`-ri`ti`godt.
....men det lyder da positivt.

Nu ved jeg ikke om ordet "Fedt",kan komme ind under begrebet floskler?
Men det har irriteret mig længe,hvordan betydningen af dette ord bliver misbrugt.

På den ene side er ordet lagt for had,når det drejer sig om madvarer,overvægt m.m.

Modsat bliver ordet samtidigt brugt som en ren velsignelse,om noget der er skønt/dejligt/smart.
Denne tvetydighed (misbrug) af ordet,lærer jeg aldrig at forstå.
Er nok for gammel.

M.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-10-13 12:22

Citat
Nu ved jeg ikke om ordet "Fedt",kan komme ind under begrebet floskler?

Fedt/skønt/dejligt/smart betyder det ikke det samme som :
"Knæhøj karse" og "jordfed sokkeøl"
Hvis ikke er det sgu' fuckin' ned'ren !

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-10-13 14:56

Tak for svaret molokyle.

med flest floskler

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-10-13 16:15

Flot : Skidt

</MOLOKYLE>