/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
IBM thinkPad T30 uskift bios-batteri
Fra : Eyvind
Vist : 825 gange
100 point
Dato : 18-10-13 11:29

Hej
Jeg har en IBM ThinkPad model T30 hvor bios batteriet er løbet ud så den nulstiller bios ved slukning.
Jeg har fundet et hos Batteribyen http://www.batteribyen.dk/catalogsearch/result/?q=02k6572
men for det første så har jeg jo et CR2030 og for det andet kan jeg ikke se hvordan stikket monteres eller hvor meget der skal skilles ad.
http://peecee.dk/upload/view/423909
Jeg tænker lidt på selv at montere/lodde et CR2032 og vil derfor gerne høre fra folk med erfaring i dette.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 18-10-13 12:36

Eyvind, der er ikke stik på et CR2030, det er en almindelig knapcelle. Den fastholdes i ThinkPad'en med to klemmer...

God weekend

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-10-13 13:17

Hvis du har en loddekolbe som ikke er for stor(15-20 watt) så tror jeg sagtens at du selv
kan lodde de to ledninger på, rids på begge sider med en spids genstand af batteri eller
slib med et stykke sandpapir først.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 18-10-13 15:00

Citat
men for det første så har jeg jo et CR2030

- hvilke ledninger Klaudi?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-13 15:06

Stouenberg >>>>>>>>>>>>>>>>>>>> http://peecee.dk/upload/view/423909

Kommentar
Fra : klaudi_LVII

Dato : 18-10-13 15:06

Citat
- hvilke ledninger Klaudi?

Kig på vedhæftet billede!

Kommentar
Fra : klaudi_LVII

Dato : 18-10-13 15:07
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-10-13 15:09

Nå, jeg må hellere bruge min "vante" profil!

Men batteriet er loddet med 2 ledninger der så er et stik på!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-13 17:19

Her ses det tydeligere Stouenberg
http://peecee.dk/upload/view/423921/full

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 18-10-13 18:11

- hvorfor fanden skulle CR2030 så blandes ind i det for... ???

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-10-13 21:53

Du kan sagtens selv lodde et nyt cr2032 batteri på.
Føst tager du det gamle batteri ud.
Kig på side 67 i manualen her: http://download.lenovo.com/ibmdl/pub/pc/pccbbs/mobiles_pdf/92p1840.pdf

Så skærer du den gule krympeflex af.
Så lodder du ledningerne af.

Dernæst lodder du ledningerne på dit nye batteri og montere det hele igen.

Har du noget krympeflex så brug det, ellers så beskyt det med det gamle krympeflex du skar af.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-13 17:42

Stouenberg..................CR2032 bruges da i denne IBM comp. Det er bare pakket ind i plast, i stedet for at sidde direkte som på stationære comp.

I mit forsøg på at ville lodde ledningerne på et nyt batteri kom jeg til at hive i ledningerne, og det viste sig at stikket sidder tilgængeligt. Det nye batteri lader sig ikke lodde med "elektronik loddetin" selvom jeg pudsede det rent...............der mangler nok noget loddevand. Det plastindpakkede batteri er heller ikke loddet på men det ligner nærmest en punktsvejsning. Materialet er magnetisk modtagelig.

Jeg har nu bestil et nyt hos Batteribyen.
http://www.batteribyen.dk/catalogsearch/result/?q=02k6572

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-10-13 18:06

Citat
Jeg har nu bestil et nyt hos Batteribyen.
http://www.batteribyen.dk/catalogsearch/result/?q=02k6572

Det er nok os det bedste, men det burde da kunne lade sig gøre at lodde det med elektronik tin!

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 20-10-13 20:52

Har nu prøvet at lodde på et CR2032, det kan jeg ski' ikke hva' er så'n et batteri mon lavet af,
sleb ellers med en minisliber og batteriet var tomt så jeg prøvede med "meget" varme!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-10-13 21:28

Materialet er magnetisk - men det kan vel godt være crom. Jeg har loddet på rustfrit stål med speciel loddemiddel, for mange år siden.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-13 10:37

Tak for svaret Klaudi. Desværre var der ikke noget husnummer på den forsendelse, så posten kunne ikke aflevere.........................Batteribyen sender et nyt batteri for brevet/pakken kommer nok retur til afsender en dag.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-10-13 11:06

velbekomme, ja det lykkes vel en gang!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-13 17:12

Så er batteriet kommet - sat i - indstillet bios - afprøve.......................det virker.

Kommentar
Fra : Klaudi