/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Lige før ruse køb under bro
Fra : svendgiversen
Vist : 820 gange
100 point
Dato : 12-08-13 13:59

Efter gode råd her i kandu troede jeg at man skulle 100 meter ud for at sætte ruser,
men nu kommer de helt fra Esbjerg, og sætter ruser ud her, kun 30 meter uden for vor bro?

De skal da ikke stjæle vore fisk, og jeg har nu tilbud på flere ruser,
en ny ruse med, det hedder vist med tre kalve, koster ca 1800 kroner??

Vi har nu tilbud på to brugte ruser til to gange 400 kr uden ekstra udstyr,
men så har en gammel fisker alt sit gamle grej til salg for 1400 kr.

Når jeg nu planlægger at opsætte rusen her under min badebro,
hvad skal jeg så have af tyngde lodder, og fæstninger til broen???

Bare for at overveje alternativerne, 1800, 800 og 1400 kroner...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-08-13 14:49

Citat
Når jeg nu planlægger at opsætte rusen her under min badebro,
hvad skal jeg så have af tyngde lodder, og fæstninger til broen???

Du skal i første omgang undersøge om det er lovligt, det du planlægger. Så kan du jo samtidig spørge om dem fra "Esbjerg" har ret til at sætte deres ruser 30 m fra din badebro.

Har du fået fisketegn?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-08-13 15:02

Jeg har hidtil kun brugt "håndvåben", lovligt efter gode råd her kandu, uden fiske tegn,
når man er pensionist.

Køber og sætter jeg ruser ud vil jeg selvfølgelig bede om tilladelse...

Men når man kun må sætte net 100 meter ude, men tilsyneladende ruser helt inde ved land?
en ruse har vel et indløb, hvor langt må det være uden at det er et net??

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-08-13 15:08
Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-08-13 15:52

Her spurgte du om "næsten" det samme og du accepterede dette svar

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=167078#1915268

Køber og sætter jeg ruser ud vil jeg selvfølgelig bede om tilladelse...

Det synes jeg så du skal gøre, før du køber. Når du så har fået svar, om det konkrete sted, så vil det være lettere at svare på spørgsmålet.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 12-08-13 16:00
Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 12-08-13 16:03

Læs om reglerne for fritidsfiskeri her https://www.fisketegn.dk/fisketegn/common/helpShow.jsp?userType=FAQ
/Janus

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-08-13 10:26

Jeg købte en lille dobbelt ruse med to tunge klodser,
midterstykket har små lodder i den ene side og opdrift kork i den anden,
jeg regner med at placere de to lodder i hver ruse ende?

Og så har jeg købt fritidsfisker kort efter anvisningerne ovenfor, tusind tak...

En sidste hjælp kunne være hvordan jeg placerer dobbelt rusen under vor bro,
eller via spillet til pælen udenfor, hvor vor jolle ligger på slæb midt i mellem??

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-08-13 11:11

Tak for svaret katekismus.