/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Gnd, rxd, txd. vcc -hvordan bruges det ?
Fra : Eyvind
Vist : 471 gange
100 point
Dato : 25-05-13 15:07

Hej.
Jeg leger med et lille alarmsystem og finder dette på printpladen.

Gnd, rxd, txd. vcc lige ved siden af hianden, som loddehuller til at montere noget

Gnd er jo 0
Vcc er jo + spænding

Men de to sidste rxd og txd gætter jeg på er noget kommunikation af en slags.
Hvis det er det så håber jeg at kunne trække informationer ud og bruge resultatet.

Men hvordan gøres det...................................

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-05-13 15:11

Her er et billede af printpladen.
http://peecee.dk/upload/view/412293

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-05-13 16:20

rxd og txd er modtage og sende data, men der ser ikke ud til at der er kobberbaner til de 2 punkter, med mindre de er på den anden side!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-05-13 16:31

Det er ikke så nemt at komme om på den anden side, selvom jeg har være der for at lode en lilleindbygget HT fra og trukket den ud så den kan sidde et andet sted.
Det ser ud som en standart printplade til flere modeller. Og hvis jeg ved hvordan de forbindelser kan bruges kunne det være sjovt at prøve.
Det er fordi alarmanlægget skal kunne tænde og slukke noget lys ved armering / dearmering.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-05-13 16:36

Det kræver så at du har et diagram over konstruktionen,
så burde du kunne se om det kan lade sig gøre,
og hvis det er så'n et DIY så står der måske os noget i beskrivelsen
der fortæller om det kan lade sig gøre!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-05-13 16:42

Det som fulgte med er bare anvisning på programmering af indgangene.
Af udgange har jeg kun sirene og indbygget lille HT så taster og sensorer kan høres (bip bip).
Den kan også fortælle om dører/vinduer er lukkede - før armering.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 25-05-13 16:43

Og det kræver jo os nok noget programering af kort så det ved hvad det skal 'lave'

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-05-13 16:52

Ja det gør det nok.
Men jeg drømmer bare om et signal som jeg digitalt med lidt IC kredse kan styre et relæ.
Men kommer der en serie af signaler kan jeg jo ikke bare gøre det, på den nemme måde.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-05-13 16:54

Gnd og vcc er forbundet kan jeg se - så mon ikke rxd og txd er forbundet på den anden side.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-05-13 17:00

De 4 huller har nok forbindelse til sim-kortet, er det ikke så'n et der sidder til højre.
Kan kortet sende sms'er!?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-05-13 17:26

Jo det er et simkort og den kan sende sms'er. Den kan sende til 5 stk ved alarm.

Og nu har jeg lige opdaget, at den vist kan sende sms besked om ARM og DESARM.
Så kan det være jeg kan bruge det andet anlæg som jeg købte ovre i Letland.
Det er denne GT alarm som kan computerstyres.
http://svane-el.dk/gsm-sender-4/gsm-sender-7-indg-4-udg-1-temp-usb-593.html
Jeg troede det var smart med en trådført alarm - men det faldt ikke i god jord med en masse ledninger.

Så måske køber jeg et sim-kort mere og prøver med hele udstyret...........hvis altså jeg kan få den lille alarm til at sende ordre til den store.

Men det havde været nemmere med lidt digitalteknik og et relæ til lyset.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-05-13 17:32

Mulighederne er vist mange! har du haft kig på raspberry pi? http://raspberrypi.dk/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-05-13 19:07

Jeg køber ikke (ret meget) mere grej før noget af det fungerer, men det ser interessant ud.

Jeg har også købt 11 stk Harald Nyborg 120 watt halogen arbejdslamper som skal op under tagudhænget og styres af 7 gripo sensorer.
De første lys-sensorer jeg købte viste sig at have en fejl - sluk/tænd inden for 4 sek. = konstant lys
Så inden jeg pakkede resten op.................bytter.
Det er dette lysshow alarmsystemet skal tænde for ved ARM af alarmen.

Det er såmænd ikke værdier jeg vil beskytte.............der er nemlig ikke noget.
Men jeg vil gerne holde uanmeldte gæster ude.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-05-13 19:22

Det bliver jo det nye Fort Knox!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-05-13 19:30

Nixen - du tager fejl, det er mest for ikke at få en erstatningssag på halsen, hvis ukendte render rundt om huset og falder i alt mit skrammel. Derfor.......................lys så de kan se (og blive set)
Og så er jeg måske også et lille legebarn.

Ps. Konen har set noget TV med oplyst skalsikring....................og nu får jeg lov til at lave det.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-05-13 09:21

Citat
med lidt IC kredse kan styre et relæ

Du kan da sikker nøjes med en transistor(BC547), en diode(1N4148) og relæ(xx volt)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-13 11:58

Jow - hvis der var en ugang som jeg kunne bruge.
Problemet er vendt om, så nu vil jeg styre tyverialarm og lys med ekstern 2 kanal fjernstyring on/off
Og lidt IC kredse i 40xx serien.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-05-13 12:12

Nå!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-13 15:59

Jow - hvis der var en udgang som jeg kunne bruge. Der kommer ca. 5 volt ud på txd, når jeg desarmerer anlægget, men det er nok nogle pulser og dem kan jeg ikke læse.

Jeg har fundet nogle små 2 kanal fjernbetjeninger / modtagere med relæudgang.
Det vil jeg bruge til at starte og stoppe alarmanlægget og tænd/sluk for lys-automatikken.

Det med at vende problemet, er at styre lys og alarm i stedet for at alarmen styrer lyset.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-13 16:02

Tak for svaret Klaudi. Du gav mig svaret på spørgsmålet.
Men som sagt går jeg lidt andre veje nu.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-05-13 17:10

velbekomme, hvis der er ca 5 volt på txd så burde du kunne bruge den med transistor,
eller lave noget med en TTL, f.eks. Flip-Flop eller Buffer! (tror jeg det hedder)