/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
bæredygtigheds logo
Fra : rastaMe
Vist : 878 gange
120 point
Dato : 11-05-13 23:15

hvad er det officielle logo, for at en vare er bæredygtig, og hvad skal der til for at få det? dette skal bruges til en projektopgave, så skriv gerne hvor i ved det fra :)

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 120 point
Dato : 12-05-13 00:28

Du kommer til at definere det lidt mere præcist men du kan se alle mærkerne her: http://www.forbrug.dk/Test-og-raad-foer-du-koeber/Baeredygtigt-forbrug/Maerkningsguide

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 12-05-13 23:29

Undskyld mig - jeg er et af de grumpy old people herinde - men jeg finder det, uden at kende meget andet til definitionen på en projektopgave end hvad jeg kan Google mig til, en kende useriøst, at du så at sige springer over, hvor gærdet er lavest og søger BESVARELSEN på projektopgavens spørgsmål herinde - af alle! Facitlister i min tid (årgang -42) var det laveste!
Modsvar til denne påstand imødeses!

Kommentar
Fra : rastaMe

Dato : 13-05-13 20:51

Nu hvor du jo er en af de "grumpy old people" ved du nok også at en projekt opgave indeholder mere end et spørgsmål, ihvertfald på 8. klasses nivue. Den eneste grund til at jeg søger hjælp her er ganske simpelt at min gruppe og jeg har brugt mere en 2 timer på at få et forståeligt svar på vores spørgsmål. Og dette her er absolut ikke "den nemme løsning", jeg spørger om link til at få lidt viden jeg kan skrive ud fra fordi det ikke har været mulig for os at finde noget. Og med mindre du har tænk dig svare på mit spørgsmål synes jeg at du burde holde din menning for dig selv.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 13-05-13 23:37

Citat
jeg har brugt mere en 2 timer på at få et forståeligt svar på vores spørgsmål. Og dette her er absolut ikke "den nemme løsning", jeg spørger om link til at få lidt viden jeg kan skrive ud fra fordi det ikke har været mulig for os at finde noget

så tror fanden, at Danske elever halter langt bagud i sammenligning med Kinesiske,.. !

hvad er det officielle logo,..

-- Forskellige slags bæredygtighed
http://da.wikipedia.org/wiki/B%C3%A6redygtighed

Citat
1) Institutionel bæredygtighed
2) Økonomisk og finansiel bæredygtighed
3) Miljømæssig bæredygtighed
4) Bæredygtigt design

ang. hvilken type 'bæredygtighed' ønsker du information og logo,.. ?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 13-05-13 23:59

Citat
og hvad skal der til for at få det?

skriv gerne hvor i ved det fra :)

http://www.ansvarligeindkob.dk/hvordan-kommer-jeg-i-gang/hvordan-kommer-jeg-i-gang-leverandoer.aspx

Hvordan kommer jeg i gang?
Genveje til at komme i gang som bæredygtig leverandør.

Citat
Hvis du som leverandør af tjenesteydelser eller varer ønsker at arbejde med bæredygtighed kan du naturligvis finde en masse relevant information her på Forum for Bæredygtige Indkøbs portal og i vores månedlige nyhedsbrev, der sendes ud til medlemmer. Læs mere om medlemskab her.

Du kan desuden finde information målrettet direkte til leverandører og producenter via nedenstående ressourcer.

Miljømærkning
En lang række produkter og serviceydelser kan mærkes med Svanen eller Blomsten. Hos Miljømærkning Danmark kan du få oplysninger om, hvordan din virksomhed får licens til miljømærke sit produkt, og hvad licensen kan bruges til. På deres hjemmeside finder du oplysninger om kriterier - dvs. de krav et produkt skal overholde for at kunne miljømærkes. Du kan også se, hvilke virksomheder der allerede har licens inden for de forskellige produktgrupper.

Besøg Miljømærkning Danmarks hjemmeside her: http://www.ecolabel.dk/producenter/

Udvikling og fremstilling
Rådet for Bæredygtig Erhvervsudvikling (RBE) har udarbejdet en vejledning om de
nødvendige hensyn, der - efter rådets vurdering - bør tages i forbindelse med udvikling og
fremstilling af produkter, for at man retvisende kan markedsføre produktet som bæredygtigt.

Læs vejledningen her: http://www.rbenet.dk/multimedia/RBE_Vejledning_om_b_redygtige_produkter-_arbejdspapir_1_juni_2010_printversion.pdf

Markedsføring
Markedsføringsloven indeholder visse regler for brug af miljømæssige og etiske udsagn i sin markedsføring, og det er en god ide at sætte sig ind i disse regler. Forbrugerombudsmanden er en uafhængig myndighed, der bl.a. fører tilsyn med, at erhvervsdrivende overholder reglerne for markedsføring. På Forbrugerombudsmandens hjemmeside kan du både finde selve markedsføringsloven og information om retspraksis på området.

Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. i markedsføringen kan findes her: http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/miljoe-og-etik

Læs mere om retspraksis her: http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Sager-efter-markedsfoeringsloven/miljoeogetik

Godkendelse af svar
Fra : rastaMe

Dato : 14-05-13 22:11

Tak for svaret EXTERMINATOR. Det var helt perfekt