/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
hvad er den nemmeste måde ??
Fra : technet
Vist : 411 gange
450 point
Dato : 08-06-03 17:55

hvad er den nemmeste og enkelste måde at konvertere sin harddisk om til
fat32 til ntfs ; og hvis man fortryder så tilbage igen ntfs til fat32 via en dos (win98/winme) boot diskette
uden at have nogen form for cd-rom drev og man ikke kan komme ind i windows
men man har kun sit diskette drev tilrådighed og så sin HD..
_______________________________________________________
    < R

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 08-06-03 18:29

Hej Technet;

Der følger en utility med bl.a. W2K, som gør at man kan konvertere en FAT32 disk NTFS format.
Var det et D drev vil kommandoen være "CONVERT D: /FS:NTFS

Med hensyn til konvertering fra NTFS til FAT32 - så er det ikke muligt! Her hedder det FDISK og Format, som var det en helt ny disk.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : technet

Dato : 08-06-03 18:57

Smitty> nej det er ikke det rigtige svar for det kan lade sig gøre

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 08-06-03 19:22

Vist så, men KUN ved hjælp af tredjeparts-programmer som Partion Magic 7.0 eller 8.0!

Kommentar
Fra : technet

Dato : 08-06-03 19:30

Rellom > også pm7 eller pm 8 på 1 bootdisk
der må kun bruges 1 diskette

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 450 point
Dato : 08-06-03 19:35

PM "kan" convertere ntfs-fat32 , men det kan give store problemer.
Emesen.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 08-06-03 19:36

Hm, jeg troede, det var et reelt spørgsmål - og ikke et skolemesterspørgsmål.
Hvis spørgsmålet bare tjener til at eksaminere kandu´s brugere, gider jeg ikke medvirke.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-06-03 19:39

Jeg "sniger" mig til at bruge diskette 2 i PM.
Emesen.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 08-06-03 19:51

Rellom >> gider jeg ikke medvirke ( ordet gider ) det siger meget
-------------------------------------
men det har noget med dette spg at gøre
http://www.kandu.dk/dk/spg/16664
og jeg er ved at lave sådan et par diske
men jeg ved at du sukker efter løsningen

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 08-06-03 20:44

Ja! Ja! Technet;

Som Emesen skriver; "PM kan konvertere NTFS til FAT32, men det kan give store problemer".
Et er, at et 3. parts produkt kan gøre det - noget andet er kvaliteten - som meget afhænger af, hvordan en NTFS partion er blevet brugt. Har du læst på teknikken bag W2K spannede diske? Så har du lidt af forklaringen på, hvorfor det ikke er "smart" at konvertere fra NTFS til FAT32.

Som Rellom troede jeg, at du var interesseret i stabile, gangbare løsninge - men åbenbart ikke!

/MVH Smitty

PS: En kommentar til ovenstående link;
5.25" : 180 Kb. / 260 Kb. / 720 Kb. / 1.2 Mb.
3.50" : 720 Kb. / 1,2 Mb. / 1.44 Mb. / 2.88 Mb.

der er faktisk 3.5" drev som ikke kan læse mere end 1.2 Mb.

Bare lidt historie - sådan til samlingen af små anekdoter........

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-06-03 22:44

Det lyder blødt og... er også ment som joke;
NTSC: Never The Same Color.
NTFS: Never The Same FileS.

Uden at være ekspert kender jeg ikke nogen diskværktøjer der gør den slags pålideligt.
Jeg ville vælge en KOPI løsning.

Godkendelse af svar
Fra : technet

Dato : 09-06-03 01:20

Tak for svaret emesen.
men her er lige en tilføjelse til dit svar
PM kan faktisk også gøre det modsatte ( bare ikke lige den PM du tænker på )
jeg har fået den presset ned på ca 700 kb og så er den enda grafisk lavet

smart !!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-06-03 20:23

Ja Fat32 - NTFS ingen problem i PM selv med ældre udgaver.
Emesen.