/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Hønen eller ægget? Videnskabeligt set.
Fra : kartoffel88
Vist : 1114 gange
188 point
Dato : 31-03-13 22:04

Hvad siger logikken om hvad der kom først?
Religiøse indlæg bedes holdes uden for

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-03-13 22:45

Citat
Hønen eller ægget?

Ingen af delene...............................................................Hanen kom først.

M.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 31-03-13 22:52

Hvad mener du med "Videnskabeligt set"?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-03-13 22:58

Det gjorde ægget
Citat
Fuglenes nærmeste søstergruppe er krokodiller og alligatorer, og de lægger æg, og det gør alle andre krybdyr også. Så hvis den fælles forfader til fugle og krybdyr har lagt æg, er der ingen grund til at tro, at der er opfundet en ny slags æg hos fuglene. Fugleægget er en videreudvikling af krybdyrægget
læst på Videnskab.dk:
http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/honen-eller-aegget-hvad-kom-forst

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-03-13 23:02

Hvorfor vil du ikke læse religiøse indlæg? støder det din forståelse af Koranen eller Vagttårnet eller hvad du nu læser?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-03-13 23:39

Citat
Ingen af delene...............................................................Hanen kom først.

Bare ment,som en slags joke......for...hvor kom hanen så fra??? Den må jo også ha`været i et æg.

M.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 31-03-13 23:46

Den må jo også ha`været i et æg.

Det er da nærliggende at tro -

UPS nej, det går jo ikke...
Citat
Religiøse indlæg bedes holdes uden for

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 188 point
Dato : 31-03-13 23:52

Ægget er meget ældre end hønen, et af de mest primitive dyr med et centralnervesystem, planarier/fladorme, plathyhelminthes formerer sig bl.a. med æg (sjovt kræ, kan også formere sig asexuelt og på endnu mere fantasifulde måder), de må være opstået mange millioner år før krybdyr, endsige fugle.

Fisk formerer sig som regel med æg, insekter, krebsdyr osv det samme, så ægget er en rigtig gammel model.

Artiklen i Videnskab.dk glemmer også, at nogle æg af vandlevende dyr kan tåle total udtørring, fx saltsøkrebs, der forhandles som knastørre æg, der kan holde i årevis, drysser man dem i saltvand klækker de hurtigt og bliver glimrende foder for akvariefisk.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 01-04-13 00:10

Hvis vi nu siger at "høne" er et specifik art inden for "fugl", vi kunne sige at det er den art der puttes i suppegryder og som leverer æg til morgenborde. Så er det første eksemplar af denne art opstået ved at et dyr der ikke var en høne lagde et æg der blev til en høne. Så ægget kom før hønen, hønen var et høne-æg, inden det blive til en høne.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 01-04-13 01:51

hvis du trorg på gud kom hønen først men tror du på videnskaben så kom æget først :)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-04-13 07:37

Mig bekendt ligger alle dyr/mennesker i en 'hinde' den er så bare gået hen og blevet til en skal på viise dyre arter. Om det er for at beskytte afkommet eller hvad?
Skildpadder har ikke en direkte hård skal, deres er mere læderagtig.

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 01-04-13 11:40

o.v.n:
Læser ikke religiøse bøger overhovedet. Jeg fatter ikke at så mange mennesker tror på lige netop den bog der blev skrevet der hvor de tilfældigvis blev født. Alle de andre bøger der blev skrevet et andet sted, de tager fejl og bliver straffet.
Hvor dum kan man være.
Man kunne jo også vælge at tænke selv.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-04-13 12:29

Evolutionen har så præsteret et "misfoster" i form af næbdyret som jo er et pattedyr, men lægger æg og kan stikke med en gift der er ret ubehagelig.

Livet startede jo som amonisyrer der dannede levende celler, den langvarige komplicerede proces der så fulgte for at danne liv lige fra encellet plankton og til aber der kan tænke konstruktivt (mennesket) er der vel ingen der har fuldt overblik over.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 01-04-13 13:51

Det er ikke så stort et problem - går vi langt nok tilbage til prototypen på en høne, viser det sig, at ægget og hønen kom samtidigt! Prototypen på en høne/fugl havde anlæg for at udvikle et æg.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-04-13 19:02

Citat
Artiklen i Videnskab.dk glemmer også, at nogle æg af vandlevende dyr kan tåle total udtørring, fx saltsøkrebs, der forhandles som knastørre æg, der kan holde i årevis, drysser man dem i saltvand klækker de hurtigt og bliver glimrende foder for akvariefisk.

Minder mig om en natsværmer på Poler cirklen - den er 15 år om at få vinger + et par dage at yngle i og så er den borte med blæsten, og den betegnes som Verdens ældste natsværmer.
Den lægger sig bare ned og fryser til en isklump og vågner igen og igen..

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 14-04-13 10:06

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-04-13 10:42

Selv tak, kartoffel88