/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bløde frotte håndhlæder
Fra : o.v.n.
Vist : 616 gange
100 point
Dato : 16-02-13 16:08

For kort tiden siden blev seneste vask taget ned og lagt sammen, de håndklæder som var nye for 2-3 vaske siden føles meget ru nu, Hvorfor?
Kan jeg gøre noget så håndklæder bliver bløde igen, eller bare de nye bevarer blødheden?
Vask foregår ved 60 grader og der bruges universal vaskepulver + skyllemiddel

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 16-02-13 16:43

Den eneste måde her i huset er at tørre i tørretumbler- men det er for dyrt. Jeg har fundet ud af at hænge dem op til de er næsten tørre og så gi' dem et kvarters tid i tumbleren, så er de også lækre!

Der er bare det problem, at jeg af og til glemmer at tjekke dem i tørringen!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-02-13 16:53

Citat
Skyllemiddel forbudt
Du må absolut ikke bruge skyllemiddel, når du vasker håndklæder. Skyllemiddel ødelægger sugeevnen.

Jeg bruger aldrig skyllemiddel. Mit vasketøj bliver altid hængt til tørre på en snor. Håndklæderne er efter flere vaske stadig bløde, når de er tørre.

http://www.ask-alex.dk/artikler/Haandbogen/Rengoering/Saadan-bliver-haandklaederne-bloede-igen-/e_139_4065.page

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-13 16:56

Citat
tørre i tørretumbler
øh så bliver jeg nødt til at overgive mig, her i efteråret blev der købt en tørretumbler det var ikke med min gode vilje, jeg har tid nok til at vente til tøjet bliver tørt på snor men måske sådan en maskine har skjulte muligheder, det må prøves med håndklæderne en dag jeg er alene hjemme

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-02-13 17:03

o.v.n.

Skyllemiddel forbudt
Du må absolut ikke bruge skyllemiddel, når du vasker håndklæder

Skyllemiddel er noget fanden har opfundet. Det eneste det gavner er producentens pengekasse.

Skyllemiddel lægger en "kunstig" hinde på tøjet. Jeg tror de fleste bruger det p.g.a en "renere" duft.

At dine håndklæder ikke bliver bløde kan skyldes for meget kalk i vandet. Hvis du bruger en større dosis af sæbe, så bliver kalken vasket ud.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-13 17:07

Minus skyllemiddel, plus tørretumbler - det bliver afprøvet og jeg accepterer et svar før afprøvning, men der må godt komme flere gode råd før jeg accepterer

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 16-02-13 17:19

Hvis dit tøj -hænger udendørs når det tørrer, så er der stor forskel på hvor meget vind og bevægelse der er imens.

De dage hvor der er god vind, bliver de knap så ru, som hvis der er vindstille er min påstand.

Men jeg savner nu også min tørretumbler.

Skyllemidlet gør ingen forskel når jeg har tørret i tørretumbler eller når jeg tørrer på en snor.

Kalk er det største problem, som Ans beskriver.

Jeg har nu ikke mærket forskel på at de bliver mere bløde ved større dosering af vaskepulver

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 16-02-13 17:23

Jamen o.v.n. tøj bliver altid blødt i en tørretumbler.

Prøv nu også mere vaskepulver, minus skyllemiddel og minus tørretumbler.

Det er også anbefalet af Norling Bo

Citat
Håndklæder
Vi anbefaler, at du vasker dine håndklæder ved 60 grader.

Det er en god ide at lægge helt nye håndklæder i blød i en balje med koldt vand i 24 timer, før de vaskes første ang. Alle håndklæder er belagt med en overfladebehandling fra producenten, som skal hindre at håndklædet tiltrækker urenheder mens det ligger i butikken. I det kolder vand opløses denne behandling og efter vask på 60 grader får håndklædet en fantastiks sugeevne.

BRUG ALDRIG SKYLLEMIDDEL.

Skyllemiddel lægger en hinde over håndklædet og forringer sugeevnen væsentligt.

Håndklæder bliver blødest, hvis de tørres i tørretumbler.

Jeg ved godt at der står Håndklæder bliver blødest, hvis de tørres i tørretumbler.

Uden brug af tørretumbler kan du også få bløde håndklæder efter vask.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-02-13 18:14

Læs evt. Tidligere indlæg http://www.kandu.dk/spg54414.aspx

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-13 23:06

Tak for svaret ans. jeg dropper skyllemiddel men tørrer på snor indtil jeg kan nøjes med kort tid i tumbleren, lidt stædig er jeg