/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hårde håndklæder efter vask
Fra : marcussen1
Vist : 8036 gange
100 point
Dato : 22-11-04 22:14

Vore håndklæder, og det meste andet vasketøj, bliver temmelig hårdt efter vask i vaskemaskinen, der er en AEG Øko Lavamat. Vi bruger blødgøringsmidler efter vaskeanvisningerne til maskinen, anerkendt vaskepulver i de rigtige mængder, og alligevel bliver tøjet hårdt. Det samme har været tilfældet med 2 tidligere vaskemaskiner, og selvom vandet er hårdt, hvor vi bor, bliver vor datters tøj rigtigt blødt. Vi får vand fra samme leverandør. Der er sikkert andre, der har det samme problem, er der nogen, der har et godt tip.
M v h
Niels

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 22-11-04 22:21

eddike istedet for skyllemiddel... bare rolig, det lugter ikke

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-11-04 22:22

man må ikke bruge skyllemiddel til håndklæder/viskestykke MF. ødelægger tørreevnen

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 22-11-04 22:24

Der er vel ikke meget andet at gøre, end at tørretumble håndklæderne

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 22-11-04 22:36

Som creamygirl skriver, er tørretumbleren det bedste. Jeg har en vaskemaskine megen til. Den er jeg meget tilfreds med, men hvis du ønsker BLØDE håndklæder, så skal de i en tørretumbler. Jeg anbefaler en Bauknecht

Mvh
Frank

Kommentar
Fra : mango

Dato : 22-11-04 22:37

ja ellers kan man prøve at bruge et "skvat"eddikesyre..det virker ret godt..jeg synes også at "bare" eddike er for lidt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-11-04 22:43

Især håndklæder er slemme til at blive "hårde" jo ældre de bliver, uanset hvad man gør for at undgå det.
Men tørretumbler er som nævnt det bedste.
mvh dova

Accepteret svar
Fra : Splitcane

Modtaget 110 point
Dato : 22-11-04 22:45

Det er rigtigt at man kan benytte eddike i stedet for skyllemiddel. Men det skal være uden farve!
Eddiken vil dels blødgøre håndklæderne en smule (uden at ødelægge tørreevnen), men også have en gavnlig virkning mod kalkaflejring på varmelegmet i vaskemaskinen.
Efter vask kan man med fordel centrifugere vasketøjet en ekstra gang (både koge, kulørt og hvidt vasketøj), herved slynges en del af det tilbageværende vand ud af tøjet og en efterfølgende tørring bliver hurtigere. Desuden er det billigere at slynge vand ud af tøjet end det er at tørretumble det ud. Hvorfor man også sparer penge ved den ekstra centrifugering.
Tørretumbling, strygetromling eller anden mekanisk "motion" er det eneste der blødgør tøjet. Ophængt udendørs i kraftig vind opnåes næsten samme virkning, men så må du somme tider vente på vinden. . . .
Håndklæder på hoteller er altid behageligt bløde og altid tørretumblede.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-11-04 22:52

Nu skriver du jo ikke alderen på din datter.
Men jo mere tøj bliver vasket jo "hårdere" bliver det. Det er uanset vaskemaskinens mærke. Det kommer an på hvor meget kalk, der er i vandet.

At tørretumble tøjet kan være en hjælp.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-11-04 22:59

Har du lagt mærke til, om vaskemidlet bliver skyllet ordentligt ud?? Vi har også haft en AEG, den skyllede ikke ordentligt. Efterhånden virkede det, som om den slet ikke skyllede, selv om den lod som om. Den var kun et år, da den røg ud. Heldigvis var den lejet, og den blev erstattet af en anden AEG - med nøjagtigt samme resultat. Det tog bare lidt længere tid, og sæben sad ikke i klumper (ret tit).
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 22-11-04 23:34

Hvis din datter bruger tørretumbler, og du lufttørrer tøjet, så kan forskellen nemt ligge der.
Ingen skyllemiddel (evt. ½ deciliter eddike pr vask) til håndklæder, en tørretumbler MED 2-3 tennisbolde - SÅ har du blødt tøj.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 23-11-04 00:33

Hejsa

Prøv og brug dobbelt dosering af vaskepulver, og evt. en sjat eddike....

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : amdam

Dato : 23-11-04 01:01

Du skal vist passe på med at bruge eddike i vaskemaskinen. Jeg har engang hørt
i et forbrugerprogram på P4, at det kan skade vaskemaskinen. Derfor holdt jeg op med det.
Skyllemiddel bør kun bruges til kunststoffer på grund af evt. statisk elektricitet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-11-04 08:59

eddike absolut - og tørretumbler hvis du har og ønsker - men af og til er der maskiner der også har brug for at blive afkalket - har du tænkt over det ???

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 23-11-04 09:00

Nej Inge Novus har anbefalet brug af eddike i vaskemaskinen som alternativ til skyllemiddel.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-11-04 09:46

Tilslutter mig eddike-rådet. Jeg har brugt farveløs eddike som skyllemiddel de sidste 8 år - fyld bare helt op i rummet til skyllemiddel. Det lugter overhovedet ikke af eddike, og det har ikke på nogen måde skadet hverken tøj, linned eller vaskemaskine. Tværtimod. Kalkaflejringerne er minimale - og jeg har ellers så hårdt vand, at man næsten kan slå sig på det når man bader

Det er både billigere og miljmæssigt bedre end tørretumbleren, som jeg dog bruger 3-4 måneder hen over vinteren - men KUN til linned, håndklæder, viskestykker osv. - alt andet lufttørres. Det slider heller ikke så hårdt på tøjet

mvh berpox

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-11-04 12:45

Undgå dobbelt dosering. Find et ordentligt vaskemiddel, eventuelt via forbrugerstyrelsen, og brug korrekt dosering til vandet, hvor du bor. Skyllemiddel har Fanden skabt og det endda kun til plastic (acryl, nylon, polyester), så undgå det. Kvaliteten af tøjet har meget at sige. Hjemme hos mig har vi håndklæder, som bare blir mer og mer kompakte, jo mere de blir vasket og andre blir bløde og lækre. Bedst med tørretumbler, men kan man ikke lide udgaiften til el og ressourcespildet, kan man tage tøjet fra tørresnoren når det er en anelse fugtigt og så giv det kort tid i tumbleren på det blide program (det til kemofibre). Resultat: Nogenlunde energisamvittighed og bløde, lækre håndklæder.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-11-04 13:17

Punkt har et vaskemiddel - i hvert fald her i byen. Det er Blue Care, der er bedømt som både det bedste og mest miljøvenlige vaskepuler af Tænk og Test. Der står bare Punkt1 på pakken, fordi de ikke må skrive, at det er Blue Care. Og det koster kun 100 kr for 8 kg. I Brugsen koster et kg. 33 kr. Og det er rigtigt, at det er godt.
Men det hjælper ikke noget på hårdheden af tøjet. Vores har det også. Det ryger i tørretumbleren. Bluser o.sv. 20 - 30 min. på svag varme, og så op og hænge for resten. Ellers kryber de helt vildt. Alt kogevask får fuld tid i tumbleren. Og så er tøjet blødt og nemt at lægge sammen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-11-04 13:19

Glemte lige at skrive, at hvis du overdoserer, så bliver tøjet hårdere. Hvis du bruger et koncentreret vaskemiddel, skal der kun 1/3 dl. i en moderne maskine, sagde forhandleren, da vi købte en ny sidste uge.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-11-04 16:44

Måske dine håndklæder ikke er så tykke?

Jeg har erfaring for, at tynde håndklæder bliver mere hårde ved vask end tykke af slagsen.

I min barndom havde vi kun tynde frottéhåndklæder, og de var altså ikke særlig gode!

Gode tykke håndklæder og så en tur i tørretumbleren, yes!

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 23-11-04 23:48

Lad være med at bruge penge på skyllemiddel. Det er bare noget ligegyldigt og unødvendigt tilsætningsmiddel, som nogle producenter har opfundet. Alle håndklæder m.m. bliver lækre bløde, efter en tur i tørretumbleren. Det slider lidt på tøjet, men det bliver dejligt blødt - hver gang. Jeg "tørretumbler" alt det, der kan tåle det, hver gang.

mvh
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 24-11-04 01:01

Heller ikke eddike

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 24-11-04 19:15

Tak for svaret Splitcane.