/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
USB
Fra : emptynes
Vist : 584 gange
50 point
Dato : 15-02-13 07:40

Hej
Jeg har en bærbar hvor de to usb indgange er stået af er det mulig selv at udskifte dem.
mvh
Emptynes

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-02-13 08:52

Hvis usb indgange ikke virker er det næsten altid et softwareproblem .
Så inden du dømmer dem ude skal du , undersøge alle fejlmuligheder.
På de fleste bærbare er usb funktionens fysiske del indbygget på bundkortet så udskiftning kun vil svare sig , og være mulig , på en ret ny model.

Start med at kontrollere bios. det er almindeligt at USB kan slås til og fra i bios.
Derefter kontrollere du at bundkortets drivere er installeret. Hvis en tosse har ominstalleret operativsystemet kan hanmeget vel have installeret forkerte drivere eller undladt dem.
Specielt på mange bærbare kan det være svært at få fat i den rigtige driver.

Skriv om den bærbares fabrikat , model og operativsystem, hvis du skal have mere konkret hlælp.

hvis usb

Kommentar
Fra : emptynes

Dato : 15-02-13 11:46

jeg kan ikke finde dem i bios hvad skulle de hedde der ?og de er ødelagt inde i stikket fysisk!

Kommentar
Fra : lham

Dato : 15-02-13 17:24

hvis du har et usb stik der fysisk og softwaremæssigt virker udover de to "kvaste" kan du vel bare vel bare anskaffe en lille usb spitter box -HUB med mindst 3 indgange ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-02-13 18:04

Hvis problemet kun er at de to er fysisk kvaste kan de da iudskiftes. Hvis de er loddet direkte på det store kredsløbskort kræver det en del øvelse i loddeteknik og en godt udstyr, hvis man ikke skal skade sådan et flerlagskort.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-02-13 23:00

Citat
Hvis problemet kun er at de to er fysisk kvaste kan de da iudskiftes

.. Tjaa,.. det er jo ligesom dét,. der bliver spurgt om,... ikk'

Citat
Hvis de er loddet direkte på det store kredsløbskort

kredsløbskort,.... ! .. er det dét vi andre kalder bundkortet,.. evt. printkort,..?

altså fastskruede USB kontakter / tilslutninger / porte på bundkortet
http://hedensted-itservice.mamutweb.com/Shop/Product/USB-kontakt-til-bundkort-2-x-5-pols/201641

det burde kunne udskiftes med en ganske alm. stjerneskruetrækker,

nåååå nej,.. lidt mere teknisk hedder den vist 'Phillips driver / klinge / positiv drive og mange andre finere betegnelser
som forvirrer den alm bruger mere end det gavner,
man af med den defekte og på med en ny,.. ret simpelt.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 16-02-13 09:17

Rolig nu EA_HS , det transor skriver er helt korrekt, også selv om du ikke kan lide de "finere betegnelser"
Det du linker til er noget man på desktop modeller, ikke en bærbar. Og det KAN ikke bare skiftes på en bærbar med en skruetrækker af nogen art.

emptynes, stikket i en bærbar findes i rigtig mange design/modeller, hvorfor du skal være heldig at finde et der passer, men jeg vil giver dig et eks.

H20702 : USB A hun, enkelt konnektor 90° til printmontage
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H20702

Problemet med sådan et stik er det er først klemt fast på printet/bundkortet og derefter lodet.
Og at fjerne alt loddetinnet, så man kan klemme stikket af igen, er ret svært og kan meget nemt ødelægge printet/bundkortet, og der med ødelægge endnu.

Så hvis ikke kender går i gang med sådan et projekt, håber jeg de er klar til at acceptere at hele den bærbar står af, og samme gælder så en som har loddet en gang i mellem.
Har man udstyret i orden, og er vantil afmontere stik fra print, ja så er der stadig problemet med at finde et nyt stik som passer, og kan stadig gå galt.

Personligt er jeg uddannet inden for faget, og ville ikke selv gå i gang med sådan en udskiftning, hvis ikke det var eneste ud vej og jeg ikke kunne bruge maskinen ellers. Med andre ord havde intet at miste.

Hvis maskinen har en PC Card Express port, ville jeg anbefale nedenstående
http://www.edbpriser.dk/i-o-hub-og-kort/sandberg-usb-30-pc-card-express-id-4953205.aspx