/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
pc gået itu mens den var slukket ?
Fra : Christiankl
Vist : 366 gange
20 point
Dato : 02-02-13 11:52

Hej med jer :)

Min stationere pc er nu, gået i stykker for 3 gang imens den har været slukket. Jeg fatter det simpelthen ikke.
Da det skete første gang var det, slukket og starten den i 2-10 sek, af og til startede den helt op. Jeg tænkte det var bundkortet og købte et nyt asus bundkort, købte en intel core i5 processor, og købte en omgang nye ram.

Så virkede den ! og gjorde det i 10 mdr. men så for 2 uger siden gik den ene af min harddisk, imens pceen var slukket!

Nu i dag er jeg vågnet op til en pc som tænder ½-1 sek og går ud, der når lige at komme lys dioderne osv. blæseren når lige akkurat at dreje en lille omgang.

Jeg fatter det simpelthen ikke :( og jeg gider ikke købe nyt hardware når jeg næsten lige har gjort det. er min kabinet forhekset ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-02-13 12:10

Skift strømforsyning, den giver sikkert en gang ekstra støm, når du slukker/ tænder.
Eller også er du bare skide uheldig.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 02-02-13 12:19

Du må da kunne reklamere til forretningen over sådan noget skrammel.
Når den ikke er ældre måder da være garanti på skidtet....

Kommentar
Fra : Christiankl

Dato : 02-02-13 12:20

Okay, dvs mit bundkort er gået ?.

Jeg har prøvet udelukkelse metoden. nu er kun bundkortet,processor tilbage og den gør det stadigvæk.

ang. det der med den kunne gi ekstra strøm. da den virkede gik min blæser fuldstændig amok efter 2-3 sek, og gik ned i omdr. efter 6 sek. det kunne godt tyde på den fik for meget strøm i starten eller?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-02-13 12:53

Citat
gik min blæser fuldstændig amok efter 2-3 sek, og gik ned i omdr. efter 6 sek. det kunne godt tyde på den fik for meget strøm i starten eller?

Skal ikke kunne sige om det er strøm, det kunne også være at din cpu bliver alt for varm.
Har du (hvis du kan) været i bios for at se hvad den giver af strøm til diverse enheder
cpu kan jo være overclocket så den brænder af - uden at du ved det, det samme kan dine ram, men ikke dine diske, da de får strøm direkte fra stømforsyningen, fik du ikke software med til bundkort/ cpu, der kan du se hvad strøm de forskellige enheder bruger, samt du kan nedsætte det, efter behag.
Måske en god ide, næste gang.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-02-13 12:56

Har du givet cpu kølepasta, ikke fråse med det, det skal bare lige dække fladen, så du næsten kan se igennem det - for megen pasta er værre end intet, da den ikke kan slippe af med varmen.
Pasta skal egenlig kun bruges til at fylde små huller ud på overfladerne.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-02-13 13:01

NB: min blæser kører også vanvittig hurtig de første par sekunder (I7 processor)
indtil bios dukker op på skærmen, så går den næsten i dvale indtil den skal bruge kræfter og selv med 8 treads og fuld cpu brug siiger den ikke meget.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 02-02-13 13:43

Vist det sidste du mangler at udskifter psu tror jeg det kan være den det er galt med

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 02-02-13 14:53

Hej Christian

Jeg synes det lyder som din PSU (strømforsyning) Havde du skiftet den?
Den "Spin-up" din blæser foretager ved opstart skal du ikke være bekymret for,nogle systemer er indstillet til dette, som test. så længe blæseren kører videre ved normal hastighed bagefter så udeluk bare den bekymring

Skriv lige en status herinde, hvad har du prøvet, og hvordan går det nu?
Beskriv også gerne lidt nærmere, hvordan din ene harddisk er Gået? Kunne den ikke ses længere i Windows? Du kan evt. prøve at løsne den, og mærke om den overhovedet roterer, når din pc starter. Hvis din PSU er defekt er det jo ikke usandsynligt din harddisk bare ikke får strøm..

Håber det løser sig

VH
Lyhne1

Kommentar
Fra : Christiankl

Dato : 02-02-13 17:15

tusind tak for svarerne :)

Jeg har opgivet for i dag, da jeg simpelthen ikke har tid til det. men jeg har som sagt udelukket alt på nær. bundkort,cpu og psu. i morgen eller overmorgen, prøver jeg og putte en gammel psu i og se om det funker.

Nej jeg kan slet ikke komme i bios, det eneste der når at komme lys i er mine dioder og en grøn diode på mit bundkort, som sider lige over tænd og reset kablerne (dem til man kan tænde pceen med)

Jeg kan bare ikke forstå min pc kan gå i stykker når den er slukket. fremover lader jeg den stå tændt forevigt :D

min ene harddisk kunne den ikke finde mere efter den havde været slukket en nat. jeg prøvede og skifte ingen gang på bundkortet skiftede til alle hullerne, men den kunne kun finde den ene harddisk. :/ jeg har fjernet den hd.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 02-02-13 18:59

Hej Christian

Held og lykke i morgen.
Hvis du har tid, så prøv lige at finde den gamle harddisk frem også:)

Kommentar
Fra : Christiankl

Dato : 03-02-13 12:25

Mon guden som ikke findes... hvave noget i mod mig mit logitech anlæg røg også nu:(

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 03-02-13 13:02

joda mon ikke hvad sker der hos dig - har du bøvl med strømmen ?

Kommentar
Fra : Christiankl

Dato : 03-02-13 14:30

haha :D ja et eller andet må der da være galt :) det eneste der mangler nu er, hvis min bærbar også har lyst til checke ud xD så er jeg helt og aldes lost xD

Kommentar
Fra : Christiankl

Dato : 07-02-13 12:05

hej igen og undskyld forsinkelsen. Jeg prøvede med en anden psu og det virkede ikke.

nu har jeg sendt lortet til reklamation til proshop..

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 07-02-13 12:55

Det er da vist også det eneste rigtige i sådan en situation!

Kommentar
Fra : Christiankl

Dato : 07-02-13 12:59

Ja, men proshop har lige testet bundkortet. og der var fandme ingen fejl på den !!! ARGGG....

nu spørger jeg jer så, kan det være min CPU ? den har jeg jo ikke haft mulighed for at teste da jeg ikke har en ekstra.

Eller kan det være min kabinet ? det er ret gammelt og tænd og sluk knappen er meget slæv på den..

Jeg er på herrens mark..

Kommentar
Fra : vi54dk

Dato : 22-04-13 11:18

er der løse skure eller forbindels til noget metal eller hva er ikke så klog på det men kommer med et forslag