/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Vedr. CD med sort overflade
Fra : Fattig
Vist : 610 gange
200 point
Dato : 31-01-13 16:55

Af en eller anden grund kan mit CD/DVD drev på bærbar computer ikke afspille cdér med sort overflade.
CDérne virker fint når den afspilles på almindelig CD-afspiller.
Har nogen på Kandu en forklaring?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-01-13 21:00

Næh, måske kan det være din laser - læser der ikke kan lide farven, eller er den hjemmemalet?

Data ligger ikke på selve skiven, det er bare en plasikskive med date på det du kalder det sorte.
Der kan komme ridser og andet på den blanke side, men er der bare et lille hul i laget
hvor der ligger data, så er man på den, da den melder fejl eller ikke kan åbnes.

Kan du åbne disken og få vist indhold, men ikke afspille - er det sikkert bare et spørgsmål om CODEKS
Prøc K Lite

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 31-01-13 22:00

Jeg kan ikke åbne disken, hvis jeg prøver smider den disken ud og skriver indsæt disk

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-01-13 22:35

Brænder du den som en REN lyd cd, ikke bare smider du det hele over på den, som almindelig data.
Samt er du sikker på at skiven er brændt færdig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-02-13 10:45

En ting er sikkert - det har INTET med farven på cden at gøre

Hvis det var tilfældet kunne du jo slet ikke afspille cd-musik hvor numrene på cden står.... det er som regel sort skrift og ville så gøre alverdens cder ubrugelige....

Hvorfor er cden sort?

Har du malet den
Er den købt sort
Er det en alm. cd
Hvis - hvad er det for musikformat...

osv...

Sandsynligheden ligger i forkert (for hurtig) brænding eller forkert filsystem..

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 01-02-13 16:53

Hallo. der er altså tale om en købe CD. Helt konkret drejer det sig om genudgivelsen af "Herfra hvor vi står", den er udformet som en alm. LP og dermed sort på begge sider. Mener jeg havde samme problem med Gasolin´s sorte box

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-02-13 18:15

Sikker på du så ikke bare vender den forkert

Det har i hvert fald ikke noget med farven at gøre - tværtimod er sort plastic bedre i lydgengivelsen (påståes det) da "laserlyset" ikke kan "vandre" i det .....

Så fejlen må ligge i din bærbare....

Reelt er det fløjtende ligegyldig hvilken farve plastic du laver skiven af......

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 02-02-13 14:45

Refi.
Ja, fejlen må ligge i den bærbare pc, for cdén kører godt nok i min stationære. mit spørgsmål går på en forklaring.
Måske nogen her på siden genkender fænomenet. Drevet godkender alle andre cdér, men altså ikke de sorte.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 02-02-13 15:50

Det er jo svært at give en forklaring udover at det må være en dårlig (billig) afspiller der ligger i den bærbare

ALLE burde kunne klare en "sort" cd/dvd

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 05-02-13 17:12

Tak for svaret refi.