/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows 8 som eneste system
Fra : o.v.n.
Vist : 1070 gange
500 point
Dato : 29-01-13 12:17

Hej jeg har lige opgraderet en mere computer fra Windows XP Pro til Windows 8 Pro
Computeren har også Ubuntu på samme harddisk
Harddisken er kun på 40 GB og jeg vil gerne slette Ubuntu som sikkert ikke kan starte fordi den blev krympet ganske meget for at lave plads til Windows 8
Hvad nu hvis jeg sletter den partion som Ubuntu ligger på, har jeg så en computer som ikke kan starte?
Opstarten styres i øjeblikket af Grub loader som blev installeret sammen med Ubuntu
Hvad kan jeg eventuel gøre hvis Windows skal være alene?
Ubuntu kommer måske på igen på en anden harddisk og så kommer Grub igen til at styre opstarten

Kommentar
Fra : kj

Dato : 29-01-13 12:39

Windows 8 burde selv kunne Boote, hvis du har HD som 1. prioritet, når UBUNTU er væk, hvis ikke må du geninstallere Win 8 en gang til.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 29-01-13 13:07

Det er lykkedes at fjerne Ubuntu helt med magt. Men det fjerner ikke grub bootloaderen. Det er også lykkedes at bytte så win7 ( her hos mig) starter som først valg med Ubuntu liggende stadigvæk.
Det er også lykkedes at installere en frisk MasterBootRecord ved hjælp af Hirens boot cd. Herefter kørte min win7 igen alene. Ellers helt væk med partionen og forfra med win8.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : kj

Dato : 29-01-13 13:38

Brug Revo uninstaller til at få fjernet alt, eller reg. cleaner

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-01-13 14:30

Problemet er jo at win8 nok ligger på partition nr. 2
Men jeg gætter på at en ny MBR måske kan klare det, efter at grub er fjernet.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 29-01-13 16:45

Ja så tror jeg ikke det går. Hvis win havde været der først, og så linux havde grub lagt sig ved siden af windows boot loaderen. Taget over og havde leveret videre til windows bootloaderen som stadig lå der. så havde en ny MBR. leveret signalet til den originale windows bootloader. Nu tror jeg ikke det går. ren disk forfra.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-01-13 17:48

Det er muligt at slette den partition, læg skiven med win 8 (hvis du har en) i skuffen og gå så i gang. Så kan du altid boote fra skiven.

Hvis ikke så skriv eller ring til MC support. Der får du en genvej til at downloate win 8 igen.

Det var fremgangsmåden for mig da tingene koksede.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-01-13 03:16

Citat
Men jeg gætter på at en ny MBR måske kan klare det
er det noget jeg kan finde ud af?
Skal det være før eller efter at jeg sletter partionen med Ubuntu?
Muligheden for at installere fra en DVD er ikke tilstede medmindre jeg låner en af mine DVD drev ud midlertidig,jeg har Windows 8 DVD brændt den indbyggede brænder i min Windows 8 og den kan starte, men der er kun CD drev på computeren
Specielt til Eyvind som angreb mig for at smide usikre og ikke afprøvede muligheder ind i et spørgsmål om at brænde Ubuntu forleden og absolut ville anbefale et unødvendigt program
Citat
Windows 8 DVD brændt den indbyggede brænder i min Windows 8 og den kan starte

Windows 8 har mange nye muligheder indbygget nemlig godt nok halter de stadig bagefter Ubuntu angående indbyggede muligheder, men de er på vej

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-01-13 09:45

OVN - hvad er det for et spøgsmål...............gisp hvor jeg angriber.
Men jeg mener ikke det var om der kunne brændes i win 8

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-01-13 13:25

Det var her:
http://www.kandu.dk/Spg165966.aspx#1903239
Det virker - men lad det nu ligge og fortæl hellere om hvordan jeg reparerer eller opretter en MBR

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-01-13 13:54

Nå ok - men det var nu genstarten i win 8 for at man kunne få bootvalg at jeg mente.

Startdisketten til win 98 har i DOS tilstanden denne kommando

A:>fdisk /mbr (læg mærke til mellemrum k og /)
enter

Den har jeg kørt fra en win98 startdiskette - men på CD > win98 boot CD

Men hirens skulle også kunne det.......................det har Stone47 prøvet.
http://www.kandu.dk/spg166038.aspx#1904206

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-01-13 22:39

En almen oplysning.

Jeg har lige fået mail fra Microsoft om at hvis jeg har en Acer maskine, så skal BIOS opdateres inden man indlæser Win 8. Acers bios kan ikke klare Win 8.

Og jeg fik et telefonnummer på Acer support som kunne guide mig.
Er noget interesseret i det nummer.?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-01-13 01:22

Citat
Acers bios kan ikke klare Win 8
det vidste jeg ikke dengang jeg opgraderede en Acer Travelmate bærbar kort efter nytår, opgradering var fra Windows 7 til Windows 8, Windows 8 kører fint på den bærbare uden opgradering af BIOS, måske det gælder ældre Acer computere

Accepteret svar
Fra : stone47

Modtaget 500 point
Dato : 31-01-13 09:20

Måske lidt flere ord til det mad A:/>fdisk /mbr
Den er god nok når det er en win98 startdisk man har.
Her har win 98 lavet en bootdisk og lagt fdisk der på.
Fdisk er den gode gamle måde at oprette og slette partioner på.
Det var bare ikke nok at slette en partion med linux på og tro man kunne oprette en ny partion med windows på. for der lå stadig noget i Masterbooot recorden.
fdisk /mbr overskriver MBR med en frisk.
Uden at have prøvet kunne man tro det stadig virkede også selvom det er en ny pc med win 8.
sådanne fdisk værktøjer findes på hirens boot cd. blandt meget andet så pas på den er farlig, men god.
Hilsen Steen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-01-13 11:31

Tak for oplysning, det varer måske et par dage inden jeg får afprøvet på den computer men nu tør jeg slette partionen med Ubuntu og lade Windows 8 alene om de 40 GB

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-13 11:48

Lige inden du gør det.................lav et image og gem det et sted. (med Acronis som også ligger på den Hirens CD)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-13 18:35

Nå da lige nu har jeg computeren mellem hænderne og har slettet partionen med Ubuntu, efter genstart siger Grub:
Unknown filesystem
Grub rescue>
jeg er i gang med at hente Hirens Boot CD og håber at få repareret mbr men lige nu er gode råd dyre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-13 19:11

Du har jo en partition med win 8 som sikkert kan lavs til et image med Acronis (følger med hirens)

Men spøgrsmålet er jo hvor afhængig win8 er af den grub.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-13 19:11

Sidder lige og læser om Hirens Boot CD mens jeg venter på at den kommer hjem på min computer, der er mange muligheder under: MBR (Master Boot Record) Tools
Hvilken af dem bør jeg bruge? Den som er nemmest af finde ud af tak

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-13 19:35

Der hvor jeg læser er her:
http://www.hiren.info/pages/bootcd

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-13 20:21

Det er Stone47 der har prøvet den.....................det har jeg ikke.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-13 23:03

Jeg startede fra Hirens CDen og bladrede ned gennem mulighederne, hvad der egentlig skete er jeg ikke sikker på, men pludselig startede Windows 8 så den er ubeskadiget tog CDen ud og genstartede med samme resultat som før jeg venter på Stone47 og en udførlig brugsanvisning TAK

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-13 00:22

Jeg kunne jo ikke gå fra en computer som ikke kan starte, så der kom en Linux Mint LXDE som jeg havde liggende på hvor Ubuntu havde været, så virker Grub loader igen og jeg har sat Windows 8 som første valg i opstart, men jeg vil stadig gerne finde en løsning hvor Windows kan bruge hele harddisken

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 02-02-13 09:05

ja ja jeg venter på steen hej hej.
Det er nok flere år siden, jeg gjorde det. Men jeg kikker på det og starter en hirens, og ser hvad jeg kan finde.
hilsen Steen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-13 10:09

Jeg lægger 100 point oveni for en god brugsanvisning på genoprettelse af MBR i forbindelse med grub (ubuntu)

Jeg er i øvrigt i gang med at lægge en Zorin 6 (ubuntu) ved siden af XP på en ældre Zepto.
Bliver den for tung - kommer der en Lubuntu på i stedet for.

Jeg bruger ikke grub som fælles styring, men styrer fra Windows XP (mbr) og det er et lille program der hedder BOOT-US som er gratis.
Ved installation af et ubuntu sytem læger jeg bootloader på samme partition som ubuntu

Der kan vælges default start
Bios forsinkelse
Valg forsinkelse
Der kan vælges på anden harddisk
Der kan benyttes CD opstartsvalg
Det hele styres fra win XP

http://www.boot-us.com/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-02-13 16:58

Dualboot melding.................jeg opgav at køre dualboot med XP og ubuntu.

Det var meningen at ubuntu skulle bruges til bankbesøg, på den gamle computer.
Men det blev for besværligt med printdriver og Java og flash og netkort.

I stedet blev det 2 stk XP med drivere og det hele i dualboot via "Boot-us"
Det ser ud til at virke, og så er XP ikke så langsom i opstarten.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-02-13 01:37

Citat
Men det blev for besværligt med printdriver og Java og flash og netkort.
vil du forklare lidt om hvorfor det er besværligt det fungere fint her og fungerer stadig fint med Windows8 og Linux Mint i dual boot, Java 7 er intalleret i begge systemer og de har også hver deres printer driver men deler dog samme netkort, ikke spor besværligt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-02-13 22:57

Tråden er vist gået i stå, så jeg forsøger et eksperiment som jeg ikke har prøvet før, Windows 8 er fuldt opdateret og virker fint og så brugte jeg den indbyggede sikkerheds kopiering med ISO fil som nu ligger på en ekstern harddisk, jeg brændte også en opstarts CD til at starte gendannelsen, det hele er fundet i Windows 7 filgenopretning som det hedder selvom systemet er Windows 8
Nu skifter jeg til en større harddisk (150 GB) og forsøger at installere sikkerheds kopien på den, hvis det lykkes så skal den oprindelige harddisk (40 GB) slettes og formateres så den kan bruges til andet formål
Microsoft skriver i Hjælp at det er metoden som skal bruges hvis harddisken er stået af og systemet skal over på en ny harddisk, i hører om det lykkes når jeg accepterer spørgsmålet.
Hvis det mislykkes at flytte over på en ny harddisk så bliver brugeren nødt til at have en lille partion med Linux for at starte computeren, jeg kan ikke finde ud af at reparere MBR
Grunden til at jeg ikke installerede på en ren harddisk fra begyndelsen er at det er den billige opgradering fra internettet til 229 kr. med gratis Medie Center, hvis man vil opgradere fra internettet her efter 1. februar koster det næsten 2.000 kr. og Medie Center skal købes bagefter.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 12-02-13 10:43

i win7/xp kan man trykke F8 under opstart og her vælge reparer opstart....

dette retter mbr og sletter grup loaderen
ellers er det at boote fra win7 dvd og vælg reparer derfra

men jeg aner ikke om om du kan få valget med F8 i wn8

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-13 11:37

Ovn - min computer er en Zepto købt med drivere til XP og Vista (win 7 og 8 eksisterede ikke)
Denne model blev netop valgt fordi den også var beregnet til ubuntu (iflg. Zepto)
Det er lige akkurat, at den kan hinke videre med 7 og 8 - opdatering til 8 med den billige gik dog fint.
Ubuntu 10.04 kørte også perfekt men den er jo udfaset og de nyere kører ikke rigtig godt på Zepto.

Bankerne er nogle sarte størrelser, og jeg er træt af at rende ind i en mur når jeg skal føre kostpenge over til konen. Jeg har leget med ubuntu / Mint / Zorin og det er ikke godt...............bortset fra en ældre stationær ASUS P4 3Ghz HT hvor der er dualboot fra XP "med Boot-us" og der kører alle 3 linux'er fint.

Når jeg benytter dualboot vælger jeg at bootloaderen skal ligge i samme partition som ext4 /
Så kan den pilles ud uden videre og det er jo en fordel ved backup. Alle tre linux bruger fælles swap partition

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-02-13 11:42

Det lykkedes at få Grub væk så nu starter Windows 8 direkte og jeg kan slette den partion som Linux ligger på og udvide C drevet sådan at Windows får alle 40 GB at boltre sig på.
Det var såmænd meget enkelt men ikke på den måde som jeg ville afprøve i går, start CDen ville ikke noget som helst påstod at noget ikke var indlæst korrekt og det var Windows 8 den manglede fandt jeg ud af da jeg skiftede harddisken om igen.
Det er en Start og reperations CD som kan brændes fra Windows 7 genopretning, der er flere muligheder med den CD, først forsøge at reparere automatisk som ikke løste noget, så forsøgte jeg kommando linjen og så blev mbr rettet på mindre end 2 sekunder, kommandoen hed
Kode
bootrec.exe /fixmbr
så var Grub væk.
Hvis jeg installerer Linux igen så vil jeg sørge for at boot loaderen ikke ligger på Windows harddisken men på Linux harddisken så Windows kan starte af sig selv når jeg tager Linux harddisken fra.

Jeg læser lige indlæggene igennem og finder ud af hvem som skal have pointene

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-13 11:45

Men hvis windows er basesystem til bootvalg skal du jo installere en bootvælger der.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-02-13 11:52

Glemte helt at fortælle at F8 ikke virkede til den Windows 8 Windows startede normalt så forsøgte jeg i msconfig at sætte computeren til Sikker start, det som tidligere hed Fejlsikret, jeg kom i fejlsikret tilstand men fik ikke mulighed for at reparere eller andet, så forsøget med Start CD igen og så lykkedes det med den nævnte kommando.
Det er vist en CD med muligheder så alle med Windows 7 og 8 opfordres hermed til at brænde den fra Windows 7 filgenopretning i Kontrolpanel

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-02-13 11:56

Windows 98, Fdisk og disketter er fra før jeg begyndte at arbejde med computere, der var Windows 98SE på min første computer men dengang turde jeg knap nok trykke på tasterne af skræk for at lave ulykker, siden har jeg lavet mange ulykker og forsøgt at rette dem igen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-13 11:56

Tak - jeg sidder netop med en win 7 i computeren nu - så det gør jeg.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-13 12:00

Jeg kan ikke finde den. Det er en win 7 utima

Windows 7 filgenopretning i Kontrolpanel ??????????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-13 12:04

Frokost og opvask..........................

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-02-13 12:35

Frokost opvask og så en halv time på ene side og en halv time på den anden side på sofaen
den er faktisk lidt skjult i Kontrolpanel, i Windows 8 fandt jeg den første gang ved at søge på:
sikkerhedskopi
i Kontrolpanel kan den findes ved at klikke på System og sikkerhed, Filhistorik, så ser du Windows 7 Filgenoprettelse gemt helt ned i venstre hjørne, når du klikker på den så kan du oprette en Systemafbildning eller Systemreparationsdisk det er den sidste som er CDen med de mange muligheder

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-13 13:02

Desværre, så har Acronis, som er installeret på denne win 7 , vist overtaget så jeg ikke kan komme til at lave en sådan disk..................nå men så nøjes jeg med mine total backup.

Men jeg vil da prøve ovre i win 8.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-13 16:34

I win 8 kan jeg godt - men jeg bliver ved den gamle metode med backup af hele partitionen.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-13 01:19

Tak for svaret stone47. det var en kommando linje som skulle bruges og den blev kørt fra den Start og reperations CD som blev brændt fra Windows 8 jeg brugte ikke Fdisk den ved jeg intet om, kommandoen var:
bootrec.exe /fixmbr

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 13-02-13 08:48

Ok der fandtes altså en komando på din win 8 start disk, så ved vi det.
jeg ville ikke komme med større forklaringer om Hayens disken . Der er så mange forskellige udgaver og hvad har du nu fundet. Men for mig er det bedst at starte dens mini windows og så kikke på programmerne derfra. Men tak for points.
hilsen Steen