/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ubuntu iso fil...
Fra : axelbjarne
Vist : 881 gange
100 point
Dato : 23-01-13 08:52

Det er ikke lykkes mig at lave en boot til styresystemet Ubuntu....skal det laves på CD?

Og hvilke programmer er til det....

mvh.
axelbjarne

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 110 point
Dato : 23-01-13 09:07

Hvis du har hentet ubuntu som ISO kan du bruge f.eks. CDBurnerXP
http://www.cdburnerxp.se/

Vælg punkt 4 Brænd ISO image

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-01-13 09:12

Eller med Free ISO Burner
http://www.freeisoburner.com/

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 23-01-13 09:22

hej AkselBjarne
De råd du fik under dit tip er gode, jeg læser det brænderprogram der henvises til er ok.
Du har henter en Ubuntu ISO fil , nu beder du brænderprogrammet om at brænde den til en skive.
skiven er nu bootbar og klar. Nu retter du din boot opsætning til at bruge dvd'en som første valg.
Så har du gang i Ubuntu som nu kører fra skiven. du kan nu læse dig til det videre. Enten installere du den side om side med den windows du har liggende i forvejen. Det har den ulempe at linux laver sin bootloader først på din disk. hvis du ikke gør noget startes Ubuntu efter et par sec. eller du piler ned til linien med windows og lader den starte. Hvis du vil vælge windows som første valg skal bootloaderen ændres, det er ikke lige til. Det bedste er at lade ubuntu tage hånd om hele disken og smide windows væk. Der er også en 3. mulighed, du kan lave en virtual box på din windows PC. Som du så kan installere Ubuntu, eller noget andet inden i. så starter du ubuntu inden i VirtuelBox'en og både windows og Ubuntu kører samtidig, og Du kan switche imellem dem.
Det lød til du ikke var helt med på disse ting.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 23-01-13 10:05

Jeg ville foretrække at install fra
en USB-pind

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-13 10:06

For at gøre det lidt nemt for dig axelbjarne kunne jeg tænke mig at vejlede i trin for trin.
Men først skal jeg vide hvad du har og hvor langt du er.

1. Har du hentet og gemt ubuntu som så ligger som en ISO fil
2. Hvad fylder den ISO fil
3. Har du hentet og installeret http://www.cdburnerxp.se/
4. Har du en ny DVD / CD (700 Mb) liggende

Hvis du lige vil svare på det, så vi kan køre videre derfra.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-13 11:14

Du har Windows 8 og har ikke behov for et ekstra program til at brænde ISO
Læg en tom CD med plads til 700 MB i brænder drevet, find den hentede Ubuntu ISO højre klik på ISO filen og klik på Brænd diskafbildning, så går der lidt tid med at brænde CDen, når den er færdig kan du lade den ligge i drevet og genstarte computeren, enten indstiller du i BIOS at cd drevet skal være første valg ved boot eller din computer har en Boot menu under en af F tasterne under start

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 23-01-13 13:27

Ja, jeg kører Windows 8, og ISO-filen er på 781.412 kb. Så må en CD være for lille - den er jo 700MB. Jeg skal lige kigge på om det hænger sådan sammen, som du skriver o.v.n. Begge de brænder programmer som Klaudi anbefalede, har meldt fejl. Såååååå

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 23-01-13 13:30

Der står ikke noget om brænd diskafbildning, når jeg højreklikker på iso-filen...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-01-13 13:50

Du skal bruge en DVD, for ISO filen fylder 753MB

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 23-01-13 13:56

Det har jeg gjort, men jeg kan ikke få de 2 brænderprogrammer til at virke...fejlmeldinger på dem begge...og filen ender igen som en ISO-fil

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 23-01-13 13:58

Jeg har downloadet Paragon, men der er ikke kopi til harddisk, som på den gamle Paragon Manager 10, så skal jeg over i Paragon Professionel - til 500-600 kr. og det døjer jeg lidt med, ha, ha....

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-01-13 14:15

Har lige hentet ubuntu-12.10-desktop-i386.iso og den er bootbar!

Så åbn cdburnerxp,
vælg Brænd ISO image,
find ISO filen,
vælg DVD drev,
læg tom DVD i,
klik Brænd CD/DVD

eller brug windows eget brænder program

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-13 14:49

Hvis du har installeret cdburnerxp

Så skal det gå fint med at bruge anvisningen fra Klaudi

Citat
Så åbn/start cdburnerxp,
vælg Brænd ISO image,
find ISO filen,
vælg DVD drev,
læg tom DVD i,
klik Brænd CD/DVD

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-13 14:55

OVN for f........... hvorfor hopper du ind over med noget som måske ikke virker.

cdburnerxp er den nemmeste at gå til

På nogle maskiner er win8 så hurtig i opstart at den ikke griber CD/DVD drevet.
Og så skal man altså lave en GENSTART fra win 8.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 23-01-13 15:17

Problemet er, at når jeg har brændt, og jeg går ind på DVD, står der stadig iso-fil og ikke iso-image, som jeg går ud fra, at der skal stå....

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-01-13 15:34

Det er fordi du brænder den som Data CD/DVD!

Den skulle ligne dette når du åbner DVD'en
http://peecee.dk/upload/view/399039/full

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-01-13 15:35

Der skal ikke stå noget af det du skriver, brænderprogrammet skal pakke iso-filen ud på dvd/cd.

prøv at dobbeltklik på iso-filen og se om den starter et brænderprogram op. Det gør nero nemlig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-13 16:29

Gør nu præcis som Klaudi viser.

Citat
Så åbn/start cdburnerxp,
vælg Brænd ISO image,
find ISO filen,
vælg DVD drev,
læg tom DVD i,
klik Brænd CD/DVD

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 23-01-13 16:50

Klaudi har givet mig et link - private mails...så jeg kunne hente iso-image filen fra Ubuntu...så det har jeg gjort....men tak for hjælpen....

mvh.
axelbjarne

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 23-01-13 16:51

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-01-13 16:57

velbekomme

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-01-13 17:31

Ok - åbenbart hemmeligt

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-01-13 17:49

Ikke hem'ligt, link til ubuntu.com direkte download link

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-01-13 17:58

jeg skal ikke bruge det, men der kan være brugere der køber spørgsmålet for at løse måske samme problem.