/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Bærbar computer virker ikke mere!!
Fra : sarajensen
Vist : 400 gange
20 point
Dato : 08-01-13 21:22

Hej allesammen

Jeg har haft en Dell bærbar computer i ca.3 år nu. I de sidste par måneder har den været meget mærkelig, og i går gad den ikke at tænde mere. Men det er ikke sådan, at den er fuldstændig ¨død¨. Den tænder kun ¨halvvejs¨ og så skriver den ¨A disk read error occurred. Press Ctrl+Alt+Del to restart¨. Jeg gør som den siger, men det samme kommer igen og igen.

Er der nogen herinde der ved, hvad der er galt med computeren?
Jeg er sådan set ligeglad med computeren, men jeg har gemt MASSER af vigtige filer i computeren og går amok, hvis jeg ikke kan få dem overført på en eller anden måde.

Håber virklig i vil hjælpe mig med, hvad jeg kan gøre.
Tusind tusind tak på forhånd

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-01-13 21:31

Det lyder grangiveligt, som om at harddisken er stået af.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-01-13 21:43

Tja det er rigtig. Det lyder som en dårlig harddisk. Hvis du kunbe pille den ud af deb bærbare og få det reddet der kan hvis muligt så vil det vist være at foretrække. Kender du ikke en der har en hd boks til en 2,5" hd. Så kan den kobles tkl en anden pc via usb

Kommentar
Fra : sarajensen

Dato : 08-01-13 21:45

Ja, tror også at fejlen er i harddisken, men vil det sige, at jeg ikke kan overføre mine data til en anden harddisk?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-01-13 21:48

Måske hvis den kan læses fra så er der en chance. Men læs mit forrige indlæg. Men pas på med diske den skal behandles noget blidt for ikke at tage mere skade end den evt allerede har.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-13 21:56

Det lyder som en harddisk der ikke er helt ok.
Der er flere metoder til at læse filer på den harddisk.

En Linux ubuntu CD som kører i live tilstand kan måske gå ind og læse filerne.

Hvis harddisken sættes til en harddisk/USB coverter og tilsluttes efter en Linux ubuntu CD er startet op kan den måske læses.

Linux ubuntu CD kan hentes her:
http://www.oldapps.com/linux/ubuntu.php?old_ubuntu=33
lidt ned af siden: >> Ubuntu 10.04.1 (Desktop) (685.56 MB)<<
Det er en ældre udgave fra 2010 men jeg syntes det er den bedste til forsøget.

Den skal hentes ( næsten 700 MB ) og brændes som en ISO / Image / billedefil.

Computeren skal startes med denne CD og vælge Dansk ................PRØV UBUNTU (ej install)
Den vil så køre i dine ram uden at gøre noget ved computeren.

Når eller hvis du er klar til at prøve, skal vi lige snakke sammen først.

Det var så en af mulighederne, og der kommer sikkert flere.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-01-13 21:58

Jeg har selv været det igennem, og der måtte den til:

http://www.ibas.dk/ontrack-datarecovery/

Det er dyrt, men hvis dine data er vigtige, så må man jo betale prisen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-01-13 01:22

Det er ikke så svært.
Køb en ny harddisk og installer den med din backup.
Hvis du ikke har back-up har du vel vurderet at data ikke er vigtige.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-01-13 05:47

Fejl af den type, forsvinder til tider, hvis du bare smider disken i en anden pc.
Har du en stationær så bare sæt disken til de kabler der går til dvd drevet, eller køb:
http://dx.com/p/sata-15-7-pin-female-to-ide-4-pin-male-sata-7-pin-female-adapter-cable-orange-50cm-length-51809
http://dx.com/p/sata-to-usb-2-0-adapter-cable-black-mcb836-40cm-cable-length-118813

Kommentar
Fra : DellCare

Dato : 09-01-13 11:20

Hej

Som alle andre er inde på, lyder det rigtig meget som om harddisken fejler.

Jeg vil dog råde dig til at prøve at køre en PSA, for at dobbelt checke dette. Det gøres ved at trykke F12 ved opstart (Dell Logo), og derefter vælge "Diagnostics".

På denne måde sikrer du dig, at det rent faktisk er harddisken, og ikke en anden fejl der gør, at harddisken ikke kan læses.

Hvis det er harddisken der fejler, er der mange måder at prøve at redde sine data på (Se de ovenstående bud), men i bund og grund kommer det i sidste ende også an på, hvor præcis skaden på disken ligger.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLytter

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-02-13 14:07

Hvad er status på spørgsmålet?