/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Er der forstærker i et headset udgang?
Fra : o.v.n.
Vist : 490 gange
200 point
Dato : 02-12-12 19:47

Som skrevet i overskriften, kan hovedtelefon udgangen slittes op i 2 og bruges til højtalere uden forstærker? Det er højtalere som jeg gemte da jeg smed mit gamle steoanlæg ud, højtalerne er hver med et minijack stik.
Hvis ja, er jeg så på sporet af noget brugbart her:
http://www.avxperten.dk/iphone-tilbehoer/kabler-til-iphone/minijack-splitter-kabel-0,2-meter---med-3-ringe.asp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-12 20:52

Det er en smule broget at skulle svare på. Oftest lavede man en forstærker der kunne aflevere en given effekt i en 8 ohms belastning. f. eks 20W. Hovedtefoner laver man så (normalt) med noget højere impedans, f. eks 32 eller 64 ohm. Dvs samme forstærker afsætter langt mindre effekt idet impedansen er højere. Altså ved 32 ohm, afsættes kun 5 W i hovedtelefonen. Det er normalt helt ukritisk at gå den vej. Meeeen har du en hovedtelefon udgang der er "født" til 5 W i 32 ohm, bliver denne ikke automatisk til 20 W i 8 ohm. Dette vil afhænge i helt forfærdentlig grad af strømforsyning og design. Så skal man svare dig entydigt skal man vide hvad det er for noget du vil sætte sammen.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 02-12-12 20:57

Groft sagt skal du normalt ikke regne med der er en duelig forstærker i en hovedtelefonudgang. Den kan muligvis få noget til at sige noget, men med ringe udgangseffekt, og et liv i farezonen (overbelastning og afbrænding).

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-12-12 21:15

Ok det er mit fjensyn jeg vil koble de gamle højtalere på, der er 2 udgange, den til headset og så en optisk udgang
Det kan måske slet ikke lade sig gøre at bruge eksterne højtalere?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-12 21:21

Umiddelbart nej (med mindre andet er angivet i din manual). Men du kan tilkoble to aktive højttalere (altså højttalere der er strømforsynet og har indbygget deres egen effektforstærker). Ved en fladskærm kan det give en temmelig god forbedring. Selv ved ret billige højttalere. Simpelthen fordi det der er plads til i tv'et er noget rigtig skrammel.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-12 21:24

Men det bør være angivet i manualen, hvordan omtalte udgang kan belastes. Og kan den aflevere rimeligt i en lav ohmsk belastning - f. eks 4 - 10 W i noget der ligner 4 - 8 ohm, ja så kan du.

Men min Panasonic kan ikke, kan jeg se. Men havde jeg købt et par halvstore PC højttalere havde den kunnet (altså med indbygget forstærkere).

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-12-12 21:29

Foreløbig tak, jeg venter lidt med at acceptere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-12-12 21:30
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-12-12 21:33

Scart er blevet umoderne kan jeg se, jeg skal til at vænne mig til andre tilslutninger eller måske andre enheder med HDMI stik den ene scart stik som er, er optaget af sat. boksen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-12 21:47

LOOOL fagre nye verden ovn. Måtte også købe lidt stikvæsen efter seneste opdateringer. Så alt er idag optisk og HDMI, undtaget knægtens WII, der så er henvist til en "gammeldags" kompositindgang.

Og alt hvad der er rigtigt fedt og har masser af stik osv, har grimme prissedler!

Men et lille godt subwoofer sæt med indbygget forstærker vil yde dig en forbedring der rækker pænt. Et lille godt sub-set lyder i mange tilfælde bedre end, de iøvrigt vældigt morderne soundbars, der i min verden er intet mindre end fæle. En gammeldaws hifi-forstærker + et par fornuftige hifi højttalere yder rigtig godt. Masser af effekter, men ret sølle lyd, får du fra de billige sorround set. Dvs til film og med behersket lydniveau kan disse være ok. Vil du som jeg, opleve koncerter ved realistiske lydtryk, er det en helt anden klasse du skal hen i.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-12 21:50

Suuuk, har stadig scart's liggende, hvor man loddede op sådan vi både brugte den til billede ind og lyd ud osv osv. Dette var nødvendigt da der var for få scart's på mit i øvrigt særdeles veludstyrede Sony billedrørs TV.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-12-12 11:01

Tak for svaret 3773. Jeg må se at få de gamle højtalere smidt væk og købt mere tids svarende udstyr