/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win8 har overtaget computeren - gisp.
Fra : Eyvind
Vist : 503 gange
100 point
Dato : 23-11-12 09:46

Hjælp min computer er overtaget af Windows 8

Det ser ud som om bios er låst, til kun at åbne fra harddisken og ikke den CD jeg har lagt i.
Det er en boot CD som skal lave backup som jeg bla.a. har forsøgt med.
Der kan heller ikke bootes fra USB

F12 plejer at give et boot-valg, men den hopper let og elegant hen over og starter win 8.

Jeg ved godt at der kan laves backup inde fra Windows, men jeg vil gerne have en total backup af partitionen med mit eget program.
Jeg kan selvfølgelig også tage harddisken ud og så lave det via USB ..............................men jeg vil selv styre min computer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-11-12 09:53

Har du prøvet ESCAPE knappen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-12 09:55

Prøver lige.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-12 09:59

ESC virker ikke..............................det gør de andre knapper heller ikke.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-11-12 10:00

Ellers prøv at nulstille bios, ud med batteriet et par minutter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-12 10:20

Jeg kan ikke finde det lille batteri................men det er også lidt drastisk at nulstille bios.
Men jeg prøvede noget andet, for jeg kunne huske, at bios opstarten har hukommelse, så ud med harddisken og start op med boot CD og lukke igen.
Ind med harddisken, og nu reagerer min F12 tast og den kan starte op på boot CD.
Så kan der laves backup med Acronis.

Så er det igen mig som styrer computeren........................et stykke tid.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-12 11:16

Hmpf - den vender stadig tilbage til kun at ville starte fra harddisken.
Men første opstart efter at harddisken har været ude.........virker F12 boot valg.
Mystisk.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-11-12 11:34

Citat
Så kan der laves backup med Acronis.

Ligger programmet ikke lige efter Boot, så du kan gå ind der ellers prøv at aktivere det i Acronis

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-11-12 11:36

Citat
men det er også lidt drastisk at nulstille bios

Hva'ba'va' ?
Hvornår er du blevet sår'n en kylling.

BIOS nulstilling er der da ikke noget farligt ved.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-11-12 11:38

Det er da det første, jeg ville prøve.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-12 11:54

Jammen det lykkedes mig da at komme ind i bios...........men den husker på en eller anden måde, når win8 har kørt.
Jeg har 3 stk. forskellige Zepto og de 2 har fået win8 ind. Den ene driller men den anden opfører sig normalt.

Jeg er en kylling, for Zepto er lukket for længe siden og jeg har ikke mulighed for at hente bios opdatering hvis nulstillingen ikke er god.

Jeg har fået lavet backup af den underlige Zepto og nu ville den pludselig lave opdatering, så måske er det en batchfil som er lagt på harddisken.................det vil vise sig efter den opdatering.

Hilsen kyllingen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-12 17:17

Efter den opdatering........................ser det ud som om den har rettet sig.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-11-12 23:05

Citat
Jeg er en kylling, for Zepto er lukket for længe siden og jeg har ikke mulighed for at hente bios opdatering hvis nulstillingen ikke er god
.
Så tager man da bare en backup af Bios? eller.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-12 10:54

Bios blev sat til default..........
Forsøgte mig lige med en fdisk /mbr.................fatal win 8 nægtede at starte op
Ind med backup...............win 8 kører
Forsøg med at fjerne Windows old (10 GB)
På vej ind med win 8 backup igen.............................nu må vi se

Ellers bliver det nulstilling af harddisk..............og start på ny.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-12 10:58

Citat
Så tager man da bare en backup af Bios? eller.

For sent.....og jeg aner ikke hvordan bios backup tages - jeg er sgu nok blevet for gammel.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 100 point
Dato : 24-11-12 11:28

Det er en kendt "fejl" ved windows 8, boot-processen er for hurtig, man kan ikke nå og trykke nogen taster for at komme i BIOS eller boot-options.

Læs min kilde, der er også et fix fra microsoft i.
Kilde: http://www.comon.dk/art/217134/windows-8-starter-for-hurtigt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-12 12:10

Tak webnoob - så er det ikke bare mig.
Jeg kan ikke prøve noget nu, for den er sat til at "Resetting your PC (25%) efter en time.

Som jeg ser det skal man styre inde fra selve Windows.

Det der er mærkeligt, er at den ene Zepto ikke automatisk starter fra CD som står til første boot.
Den ande Zepto (jeg har købt 2 opgraderinger) vil gerne starte fra CD og det er endda den hurtigste maskine win 8 = 20 sek.

Ind i mellem kan jeg godt starte op fra cd - efter at hav haft HD ude og ind igen.

Det undrer mig at den springer CD over som ellers er sat til første boot.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 05-12-12 11:28

Tak for svaret webnoob.

Denne tråd havde jeg glemt.
Status:
Resetting hjalp ikke, fordi AHCI blev enabled ved "set bios til default"
Min XP / Vista / win 7 er alle installeret med AHCI disabled (fordi XP kræver det)
Heldigvis havde jeg en backup som kunne sættes ind og den virkede straks med disabled af AHCI.
..............jeg skulle nok have forblevet en kylling..................
Men nu kører det da igen.