/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Lukket for Vandet hjælp !!!!
Fra : jeanette1972
Vist : 538 gange
20 point
Dato : 01-11-12 23:25

jeg har eget hus, naboen har leveret vand fra egen brønd, men den har kommunen krævet lukket d. 13 dec. 2011
men først givet mig besked for en måned siden og nu står jeg uden vand da han har lukket for vand og varme i dag ??? er det lovligt ???

jeanette

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 01-11-12 23:36

Ja det er da godt nok noget øv, men kravene har nok ikke været overholdt. Der skal jo tages prøver indimellem og det er for din egen sikkerhed. Men klart at det ville være dejligt at vide for det er jo en ting man ikke kan undvære. Du skal ihvertfald ikke betale din husleje til ham , for kontrakten er jo så ikke overholdt. Men meddele ham at du deponer pengene i banken på en konto du opretter indtil han har fået bragt tingene i orden igen. så skal du ringe til kommunen og forelægge din sag og høre hvorfor den er lukket . håber alt løser sig hurtigt for dig.

Kommentar
Fra : jeanette1972

Dato : 01-11-12 23:42

det er mit eget hus jeg får bare vand og varme fra naboen...!

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 01-11-12 23:47

Citat
jeg har eget hus, naboen har leveret vand fra egen brønd, men den har kommunen krævet lukket d. 13 dec. 2011

SPØRG KOMMUNEN!

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 02-11-12 01:23

, Ups sorry glemte at du havde skrevet det var dit eget. Tja så må du få fra kommunen hvis du da har fået lagt tilslutning ind til det , men enig ring til kommunen og hør hvordan du skal stille dig for øv er det da.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-11-12 03:05

Hvad med at tage en snak med naboen, han står faktisk i en lignende situation.

Han er pålagt at lukke sin brønd, og du har vidst det i ca. en måned, og han kan jo hverken gøre til eller fra, men må acceptere kommunens regler, så du skal være glad for den tid, hvor du har fået vand derfra, og ikke bekymre dig om, om det er lovligt eller ikke lovligt varslet.

Gå du over med en flaske vin, med tak for vand, og hør om de er tilmeldt det kommunale vandværk, og hent hjælp til hvordan du gør det!

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-11-12 08:36

Få lagt en stikledning fra den kommunale vandforsyning, det tager ikke så lang tid.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 02-11-12 11:26

Problematikken ligger ikke så meget i om kommunen har givet dig for sent svar. Det er ikke kommunens problem hvordan du får vand privat. Havde kommunen leveret (som nu er forsyningsselskaber eller private) var det deres problem.

Du skal nok nærmere komme efter din nabo, hvis han har ladet dig drikke forurenet vand de sidste 2 år, så er det jo et problem i sig selv.

Vandforsyning fra et forsyningsselskab koster mellem 30.000 og 50.000 i etablering som gennemsnit alt efter om du er i landzone eller byzone.

Hvis forsyningen fra din nabo ikke er tinglyst, så har du nok ikke så meget at komme efter.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-11-12 15:14

du har forhåbentlig en skriftlig aftale med naboen om levering af vand og varme.
hvis du har det, kan han ikke uden videre lukke for varmen.
det er nok lidt anderledes for vandet, for det kræver jo en del arbejde at få sat på plads, og en del penge også.
og jeg er ikke sikker på, at du kan drage naboen til ansvar for det, da det er et spørgsmål om sundhed.
men du må have nærlæst din aftale med naboen, og kom evt. med lidt flere oplysninger.
bor du i byen eller landdistrikt? det er jo også en faktor der kan få betydning.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-11-12 15:15

Hvis naboen har vand, kan du jo bare lave din egen boring selv. Det kan et firma vel lave på et pardage til en rimelig pris.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-11-12 20:55

Citat
Hvis naboen har vand, kan du jo bare lave din egen boring selv. Det kan et firma vel lave på et pardage til en rimelig pris.

Det er ikke sådan lige til.
Der skal søges om indvindingstilladelse, men er der noget galt med grundvandet som ikke kan filtreres med almindeligt sandfilter og lufttilførsel.........................gives der ikke tilladelse.

Har i også fælles varme.

Men du bør henvende dig til kommunen personligt og spørge hvad du så skal gøre.

Er ejendommen solgt med indlagt eller adgang til vand, mår der ligge en aftale om det.

Normalt er det ikke tilladt bare at lukke for vandet, uden varsel i god tid.

Den som leverer vandet, er pligtig til at viderebringe meddelelser fra kommunen om "dårligt" vand.

Hvad fejler vandet siden den brønd skal lukkes.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-11-12 12:37

du kan ikke bare lave din egen boring. der ligger helt klare retningslinier om den slags, og fra myndighedernes side, ønsker man at sløjfe flest mulige private boringer og få koblet dem på offentlig vandforsyning i stedet for.
desuden koster det mindst 200.000 med alt det der skal til, så det er slet ikke rentabelt.
du må have en snak med naboen om hvad i gør, for han er jo ligeså dårligt stillet med vandforsyningen

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 03-11-12 13:38
Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 03-11-12 13:41
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-11-12 17:29

Citat
du kan ikke bare lave din egen boring. der ligger helt klare retningslinier om den slags, og fra myndighedernes side, ønsker man at sløjfe flest mulige private boringer og få koblet dem på offentlig vandforsyning i stedet for.

Nej - myndighederne foretrækker decentral vandforsyning.
Det står et sted men jeg kan ikke lige finde det.