/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Egen vandboring
Fra : tokiksen
Vist : 5698 gange
100 point
Dato : 26-11-03 08:05

Hej,

Jeg kigger på et hus som har egen vandboring! Er der noget man skal undersøge specielt i den forbindelse? Skal jeg evt. undersøge om det er muligt at blive tilkoblet det off. vand.

Der er også mekanisk rensning af WC, er det godt eller skidt?,

Allan

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 26-11-03 12:12

Min logik siger mig at:
Fordelen ved egen vandboring, det er at man ikke skal betale tillednings afgit til staten (for tiden kr. 5 pr. m3), og man skal heller ikke betale for en andel af vedligehold af ledinger ude i vejen, og heller ikke for aflednings afgiften til rensningsanlæg (12-35 kr. pr. m3 afhængigt af hvor man bor)
Ulempen er at man selv er fuldt ansvarlig for forsynings garantien (at anlægget kører) og kvaliteten (at der ikke er nedsivet uheldige stoffer i boringen/grundvandet).

Alt i alt, så kan det være en god idé at finde ud af om man kan blive tilkoblet de offentlige anlæg (vand og kloak)

Men mindst lige så vigtigt er om der kan være en kommunals bestyrelses beslutning om at man SKAL tilsluttes de offentlige anlæg, for så skal man som regel selv betale hele omkostningen for ledningsføring fra eksisterende offentlige anlæg, og frem til egen matrikel (samt naturligvis inde på egen matrikel).
Grave arbejdet på offentlig grund kan nemt koste 50.000 og over længere afstande meget mere.
Disse omkostninger er også det man kalder byggemodning på nye grunde, og det er helt normalt at fx. tilslutning af kloak koster 30-40.000 pr. grund. Tilslutning til El 5-10.000. Tilslutning til Vand 2-10.000. Tilslutning til Telefon 1.200. Tilslutning til antenne anlæg 1-5.000. Fjernvarme 5-10.000.

Da jeg for et par år siden så på køb af en helt ny udstykket grund, så var disse påtvungne/pålagte tilslutningsafgifter på tilsammen 85.000.

Et eksisterende hus er typisk allerede tilsluttet El og telefon. I byen er det også allerede tilsluttet vand og kloak, så dette er ikke omkostninger som kommer extra i ejerperioden.
Nu er dit hus på landet i en lidt anden situation, fordi det for tiden er "selvforsynende" på et eller flere af disse områder. Hvis "byen" vokser sig tættere på en hus på landet, så er det almindeligt at der opstår krav om at man SKAL tilslutte sig disse fælles anlæg.

Med hensyn til den mekaniske rensning af WC, så skal du igen være opmærksom på at du selv skal betale for at systemet virker. Dvs. hvis der er noget som går i stykker, eller noget der skal tømmes et par gange om året, fx. en 20.000 liter septi tank i jorden, så er omkostningen DIN.
Er der ikke en eksisterende septi tank, så kan man måske komme ud for at kommunen på et tidspunkt kræver at der skal etableres en, og så er det igen dig der hænger på regningen.

Jeg er personligt stor tilhænger af alle former for selvforsyning, fordi det giver en stor grad af uafhængighed og frihed. Frihed betyder imidertid også at man selv står med det fulde ansvar. Både for at tingene virker, og at de virker fornuftigt. Man er også selv ansvarlig for financiering og langtids planlægningen af driften og langtids budgeterne. Man er også selv ansvarlig for at forbedre et anlæg, hvis samfundet pludseligt stiller nye krav, og det har samfudet jo en tendens til at gøre.

Jeg bor for tiden i socialt boligbyggeri, men er medlem af den lokale bestyrelse, så flere gange om året kigger jeg på 10 års planerne for stedet hvor jeg bor. Præcist som hvis jeg boede i eget hus. Hvor jeg bor nu, så er jeg bare ikke ene om at betale eventuelle regninger. Det ordener vi i fællesskab. Men som gruppe er vi stadig fuldt ansvarlige for at vore anlæg fungerer, lever op til glkdende lovkrav, og vi skal lægge plnaer hvis der kommer nye lovkrav.

Alt dette skal du selv arbejde medog stå, når du er selvforsynende.

Håber at dette kan hjælpe dig. Også selv om det er en lidt lang historie.

mvh. Per

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-11-03 13:06

Hvis de kommunale planer er tilgængelige, kan du jo se, om der påtænkes nye krav på stedet. Den mekaniske rensning - er det noget med septictank (rådnetank) og nedsivningsanlæg? Hvis det er fornuftigt lavet, og der ikke kommer sætninger i jorden, holder det årtier (adskellige). Det skal bare slamsuges en gang imellem. Væsentligt billigere end kommunalt afløb. Og hvis det er en landejendom, der har haft dyrehold til for nylig (produktionsdyr, malkekøer, slagtesvin, ikke hobbydyr), kan du regne med, at vandkvaliteten er i orden. Ellers kan du tage vandprøver i sterile plastflasker og få dem analyseret flere steder. Hvis det så i øvrigt smager og lugter som det skal og analysen er i orden, er der ikke noget at betænke sig på. Selv hvis pumpe og hydrofor svigter, er det en ret billig omgang. Et hjemmevandværk er en lille kompakt sag til højst et par tusind kr. i Bauhaus eller Biltema, og det holder i 10-20 år, hvis du holder det frostfrit. Rørene fra brønden er en meget værre sag, hvis der er et stykke vej, og du ikke selv kan grave i 100-120 cm dybde. Ved evt. udskiftning, så vælg for alt i verden sorte plastrør i jorden. De ruster ikke, kalker ikke til og skal ikke samles med fittings for hver 5 meter.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-11-03 13:09

Alt ovenstående er baseret på, at jeg har boet med privat vand og afløb i min barndom, og der hvor jeg har feriehus, findes der ikke andet, heller ikke hos de fastboende.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-11-03 13:45

Står der nogen steder om vandet er blevet undersøgt så det er drikkeligt

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 26-11-03 22:29

hej
Hvis vandet er af god kvalitet og det kan undersøges af et laboratorium (koster ca, 800kr) og der ellers er nok af det!! er der ikke nogen grund til at "frygte" en privat boring. Du kommer til at betale afgifter for et fast forbrug på 170 m3. Både for at hente det op og lukke det ud igen uanset hvor meget eller hvor lidt du bruger.
Hvad angår den mekaniske rensning angår er det faktisk næsten den eneste måde du kan slippe af med dit kloakvand på landet. Men husk at vedligeholdelse af tingene er et privat anliggende. Prøv at kikke i toilettet og håndvasken om de skulle være brune hvilket kunne tyde på at der er okker i vandet. (ikke farligt men ikke helt rart).
hilsen Nels

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 09-12-03 10:45

Man skal altid være opmærksom på at en privat vandforsyning hurtigt kan give problemer hvis vandkvaliteten ikke er iorden. Så derfor skal man altid få lavet en analyse af vandet , men her skal man også huske at disse analyser kan laves i forskellige niveauer , nogle kontrollerer f.eks ikke for rester af sprøjtegifte osv. , så husk at checke hvad der er undersøgt for når du får analysen. Vedr. spilde vandet , kommer der de fleste steder krav om hvordan det skal laves i landområder , og en af de problemer du vil opdage er at der er afstandskrav til private vandboringer , jeg kan ikke huske afstanden , men den vil nok være svært at overholde hvis boringen er i nærheden af beboelsen.
Så det du kan forvente er nok , at der kommer krav om at du skal have et godkendt spildevands anlæg , og her er et nedsivnings anlæg ofte en god løsning , men husk den skal godkendes af kommnen , (det har også den fordel af spildevands afgiften kun bliver på kr. 0,5 pr. m3) , og idet et nedsivnings anlæg sandsynligvis vil "kollidere" med din vandboring , skal du forvente at skulle kobles på et kommunal eller et fælles privat vandværk. (husk også her at stille krav til vandkvaliteten).
Hvornår kravet om godkendt spildevands rensning kommer for den pågældende ejendom kan du få oplys hos kommunen.