/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
hvilken antenne til boxer
Fra : solling
Vist : 518 gange
100 point
Dato : 19-10-12 10:23

Hej hej
så har jeg brug for lidt hjælp Jeg har nu i et år kæmpet med at få ordentligt signal fra mit boxerabb og der er ingen hjælp at hente fra boxer, så nu vil jeg prøve med en ny antenne. Vi har en stor antenne på taget og nogle dage kan vi tage alle kanaler, andre dage kan vi kun tage kanaler på det ene tv (???), så kan vi ikke tage nogen kanaler overhovedet og på andre dage igen, kan vi så tage lidt forskelligt på begge tv. Det er bare ikke til at blive klog på. De sidste par dage har det dog været helt galt og nu har vi besluttet at prøve med en ny antenne. Jeg kan læse rundt omkring på nettet at dem fra Harald Nyborg er fin kvalitet, men nu er mit problem bare hvilken en af dem jeg skal have. Skal jeg have med 9, 14 eller 32 elementer, indendørs eller udendørs, aktiv eller passiv eller eller eller ... jeg aner ikke mine levende råd. Vi bor på langt ude på landet uden for Otterup, med flade marker på alle sider af huset, ingen naboer inden for 500 meter og meget lidt træer. Vi har 26 km til tommerupsenderen og 61 km til hedenstedsenderen. Er der nogen der kan hjælpe mig til hvad vi skal have?
PÅ forhånd mange tak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-12 10:30

Jeg kender ikke firmaet men tror, at de ved noget om antenner og det område du bor i.
http://www.av-connection.dk/?ML=948

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-10-12 11:21

Med de afstande du nævner burde der ikke være problemer.

Der må være en gemen fejl i dit system . Det kan en ny antenne ikke lige rette op på.

Du skriver kun om dit eksisterende system , at det er på taget. skriv noget mere.

Fejl kan være:
Antenner ikke ordentligt forbundne. Gammelt filter til forkerte kanaler.

Forkert splitter til de to fjernsyn. Eveventueltmed forstærker, som ikke kan klare boxers frekvenser.
Genererlt er Harald Nyborg forstærkere værre end ingen.

Endelig kan lange kablermed stor dæmpning , eller reflekser fra blinde ender ødelægge meget.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-10-12 12:50

Nye kabler hele vejen med metalafskærmede stik kan også gøre meget, der fås også bedre afskærmede vægdåser i dag.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-10-12 13:56

Min erfaring er at kabler nærmest holder evigt. Udendørs forudsætter det dog at kappen er beregnet til miljøet og af uv bestandigt materiale.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-12 14:51

Ja Luffe - sådan et "åbent" antennestik kan godt snuppe lidt af herlighederne.
(ikke noget jeg har læst mig til, men selv afprøvet)

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 19-10-12 17:38

Skal du ud og købe ny antenne skal du være opmærksom på at fra næste år begyndes anvendes af mobilt bredbånd på 800MHz hvilket kan forstyrre dit tv signal, derfor køb en antenne der har filter for dette, eksp har triax ufo 140 dette, er forøvrigt en kanon antenne virker 360 grader, har den på min camp.vogn.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-10-12 20:03

Nu ved jeg ikke hvad kanoner har med antenner at gøre.
en kanon kun i den retning den peger . det er det samme med gode antenner .

rundspredeantenner er kun til lokale sendere.

En antennes forstærkning er nettop et udtryk for hvor mange gange bedre den er end en rundspreder. Sådan kort og forenklet forklaret.
en gof yagi kan give et 10 gange bedre signalstøjforhold.

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 19-10-12 20:59

Undskyld transor hvis du ikke forstår når man mener at en antenne er 5+, jeg har prøvet dårlig modtagelse når man campere, hvis du mener at "rundspredeantenner er kun til lokale sendere" må det stå for din egen regning, har ikke noget med lokale at gøre, jeg kan kun gentage mite indlæg om kring antenne, med de km som solling har til de nærmeste modtagersender vil jeg stadig anbefale en ufo 140.

prosat

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-10-12 10:55

En UHF antenne med så mange elementeter og forstærker, så er du ikke helt gal på den, ellers så prøv at skriv til: Uffe Johansen, DR: UFJO@dr.dk, han kan givet vis hjælpe dig.

Jeg har dog aldrig fået svar på, hvorfor signalerne står og svinger op og ned!

På stationær adr. så hold dig langt væk fra rundstråleantenner. En rundstråle antenne skal bare højt til vejs, og retningen er ligemeget - siger forhandlerne, men i den virkelige verden, skal den pege i en bestemt retning. Jeg har flere års erfaring fra camping og bekoster omkring 10 forskellige typer antenner på camping. Den sidste fra i år var på test-anbefaling fra DCU. Det er den bedste jeg har haft, men ikke perfekt. Inden jeg satte den op, havde jeg monteret en alm. UHF antenne fra Jem&Fix til 248 kr. Det er den bedste antenne jeg har haft på campingvognen overhovedet, men den skulle pilles af hver gang vi skulle køre. Stige, op på taget af campingvognen osv. så nu kører vi med en rundstråle antenne igen - så vigtigt, er det heller ikke at se alle genudsendelserne igen, når vi tager ud for at nyde naturen!!!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-10-12 11:30

Citat
Nu ved jeg ikke hvad kanoner har med antenner at gøre.
en kanon kun i den retning den peger . det er det samme med gode antenner .

Manden satte et toiletsæde op som parabol.

- Et eller andet lort kan man jo altid hente ned som han sagde til naboen.