/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Koblingsproblemer
Fra : jensviggo
Vist : 612 gange
100 point
Dato : 16-10-12 07:46

Min lillebror købte i søndags en Opel Astra st.car brugt, privat. Bilen er fra 7 mdr 1994, og i salgsannoncen oplyste sælger, at bilen var nysynet. Da vi hentede bilen kunne han ikke finde registreringsattesten og sidste synsrapport, så vi kunne checke, men han fortalte, at vi kunne hente seneste synsrapporter på bilviden.dk, har prøvet, men kan ikke komme ind siden er nede, er der andre steder man kan checke synsrapportet? I hans salgsudbud stod der bl.a. at der var hel ny udstødning, da min lillebror kørte hjem, skiltes udstødningen og han kørste for fuld udstødning uden dæmpning, så nu har han kørt den på værksted dor at få det lavet, er klar her kl. 1000. I øvrigt synes jeg koblingen er mærkelig, den skal trædes het i bund for at virke, slipper man, tager den ved helt nede i bundbrædderne, er det fordi den er helt ny, eller total slidt op, og så er der tusind andre ting galt.
Kan min bror kræve, at handelen går tilbage pga forkerte oplysninger. han gav 9000 et afslag på 800?????????????+

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-10-12 08:04

Du kan finde synsrapporten på denne side: https:
//motorregister.skat.dk/dmr-front/appmanager/skat/dmr?_nfpb=true&_nfpb=true&_pageLabel=vis_koeretoej_side&_nfls=false
Men det lyder som din bror skal forlange handelen tilbage, og hvis ikke det sker frivilligt, er det en god ide hurtigst at få talt med FDM, men dt kræves at han også er indstillet på at vil tilmelde sig som medlem, og så koster det ikke noget at få hjælp.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 16-10-12 08:17

Din broder skal ikke købe en bil hvis papirene ikke er med når han henter bilen.
alan57

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 16-10-12 09:09

føj men hvaqd kan man forlange for 9000 ja det der er lovet skulle jo gerne være rigtigt men desverre ikke altid sandt ja din kobling hvis ikke der mangler vædske på beholderen er der måske luft i systemet,og endelig kan det godt være en udrykkerarm som er defekt den kan flægge i godset og fjedre.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 16-10-12 09:09

Privat = købt som beset. Kun et civilt søgsmål kan ændre på evt. tilbagekøb!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-10-12 09:57

https://motorregister.skat.dk/dmr-front/appmanager/skat/dmr?_nfpb=true&_nfpb=true&_pageLabel=vis_koeretoej_side&_nfls=false

Hvis ikke du kan bruge første link, håber jeg dette er bedre.

Og dette med koblingen, kan være flere ting, men da den nu er ved mekaniker var det også en ide at få ham til at vurdere om købet er OK.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-10-12 10:15

den her virker lige nu,..
http://selvbetjening.trafikstyrelsen.dk/sider/soegning.aspx
indtast reg. nr. ... eller stelnr.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 16-10-12 10:31

Koblingens pedalstilling kan bare være et en justering. Men der kan selvfølgelig også være mere galt, det kan ikke vurderes på dine oplysninger.

Nysynet er et vidt begreb. Ny hvor allle ældre biler skal synes hver 2. år , kan man med en vis ret sige at de alle er nysynede.

Den adskilte lyddæmper kan bare skyldes en dårlig montering.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-10-12 10:33

Det er helt galt at købe bil uden registreringsattest. I princippet kan den være på stjålne plader, eller bilen stjålet.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-10-12 10:39

man kan så spørge,... hvorfor fanden,...
eller HVAD får ham til at købe en bil der ikke er i orden, ?
det bliver en dyr lærestreg,.....

altså om efteråret,.... hvor brugte biler næsten kan hentes gratis,
og udvalget er enormt,

forhåbentlig lærer han sine børn og børnebørn + resten af familien om sin dyrekøbte 'erfaring'

i det mindste kunne han have spurgt INDEN han betalte / skrev under,

hvis han er meget hurtig,.. kan han muligvis få skrotpræmien for den,
det er formentlig en langt bedre handel, end at proppe flere penge i 'liget'

gad vide om han handler Hus, og andre forbrugsgoder på samme måde, ?

'visse' andre Opel fan her på sitet vil ellers påstå at Opel ALDRIG går i stykker, !

Citat
Her i Thy,kører der stadigvæk usansynlige mange Astra F rundt.Jeg vil med sindsro påstå,at ingen andre mærker,i samme alder,fylder så meget på vejene,som den gør.De nyeste af dem,er 14 år gammel.En hel del endnu ældrer.

Så kan man påstå,at det skyldes at der blev solgt mange af dem dengang.Javel,men det må jo også betyde,at det er en rimelig driftsikker bil,der kan holdes igang,for rimelige penge.

Nogle har den røde djævel fat i.Andre ser ud som nye.

.. ...

http://www.kandu.dk/spg164366.aspx

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-10-12 10:45

EA_HS`s link er god.Også fordi man kan kontrollere km. visning. Som der desværre bliver snydt med.
Har selv oplevet dette.

Denne kan også bruges,er dog lidt mere besværlig,da der skal indtastes en sekvens.("Min bil" i højre side).
http://biltorvet.dk

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-10-12 15:44

Citat
'visse' andre Opel fan her på sitet vil ellers påstå at Opel ALDRIG går i stykker, !

Såså,EA_HS.Er det nu mig du "stikker" til igen.

Selv en Opel kan slides ned........bare man har tålmodigheden.

Selvfølgeligt vrøvl.Men nu har jeg nået den alder,hvor jeg ikke skal jagte BMW`erne og Golf`erne.Men triller stille og roligt rundt....så kan enhver bil holde længe.

Næh,da jeg var en "hård hund",var det i biler som Lloyd Alexander TS,Renault Dauphine Gordini og Renault R8 Gordini.Se det var biler.

M.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-10-12 10:08

Ja, vores første bil var en Renault Dauphine, årgang 1959, købt den 8. april 1967. Det var luxux. Med både ratlås og varmekanaler til bagsædet. Desværre kørte den dårligt én dag uden problemer, sid har jeg iøvrigt ikke været ejer af en fransk bil!

... men den "lå godt på vejen" og var dejlig at køre i - når den kørte - hvis den kunne starte!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-10-12 13:38

Citat
sid har jeg iøvrigt ikke været ejer af en fransk bil!

Det har jeg heller ikke.Gik over til Ford`s første bil,med forhjulstræk:Taunus 12M,V4,P4...ratgear.

Jeg kørte engang i R8`ren,fra Fjerritslev til Thisted,uden at kunne skifte gear. Gearkassen var jo monteret på motoren i bagenden,af bilen. Der gik så en lang stang hen under bilen,frem til selv gearstangen. Denne her "stang",var delt i to,med en gummipude til at opta`vibrationer. "Puden" gik så itu,så var der ingen forbindelse,til gearkassen.

Jeg kravlede under bilen,fik den "muflet" i 3.gear. Og kørte så hjem i denne.

M.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 18-10-12 18:25

Som allerede skrevet BEHØVER det ikke nødvendigvis være alvorligt, at koblingspunktet sidder helt nede i bunden, men hvis det er hydraulisk kobling er der noget rivende galt. Er den med kabel, kan det skyldes dårlig justering eller måske en manglende gummiklods et sted.
Pedalen skal have en smule frigang, men burde dog fungere noget før.
Havde han ikke prøvekørt bilen før køb ? Det afslører som regel mange fejl og, at købe en bil uden registrerings attest eller synsrapport er noget risikabelt. Den kan i princippet være alt fra stjålet, eller indkaldt til periodesyn. HVIS den er nysynet, kan den være betinget godkendt med en stribe fejl og mangler. Så måske skulle han tage en alvorlig snak med den sælger om, at lade den handel gå tilbage ?

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 24-10-12 09:06

Tak for svaret transor.