/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Automatgear.
Fra : fiat9090
Vist : 682 gange
110 point
Dato : 11-10-12 22:03

Der er nok ingen bilfabrikker der selv fremstiller automatgearkasser,(følgende autom.) de køber dem af fabrikker der er eksperter på området. De fleste ved jo, at de autom. der ligger i Mercedes er rimelig gode, nok nogen af de bedste. Men hvilket fabrikat er Mercedes autom. og er der andre bilmærker der kører med samme fabrikat ? De fleste ved vel også at VW har store problemer med deres autom. Hvilket fabrikat er det VW - Audi - Skoda - Seat kører med ? Nu vi er så godt igang, vil jeg også gerne vide hvilket fabrikat Renault / Citroen kører med. Og kører japanske biler med ens autom. Toyota / Mazda - Hyundai. Har ikke kunnet finde et forum der omhandler emnet, så derfor prøver jeg her. Det er måske en ordentlig mundfuld, men der sidder sikkert en person der ved alt om emnet. På forhånd tak.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 12-10-12 07:01

VW og audi bruger ZF kasser og mercedes laver dem selv.Citroen bruger også ZF.Jaguar og Landrover bruger ZF. Uden at jeg ved det så vil jeg tro at Toyota laver sine egene gearkasser.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-10-12 11:13

.... også i Opel. ZF transmissioner er meget udbredt. Ligger i personbiler,lastbiler,traktorer,elbiler,marinemotorer og vindkraft.

Bare for at nævne nogle.

M.

Kommentar
Fra : fiat9090

Dato : 12-10-12 20:03

Tak for svarene. Sagen er den at jeg står overfor at skulle skifte bil og jeg kunne ikke drømme om at købe en bil uden autom. Vi har et meget lille kørselsbehov, så vi køber biler der er ca. 10 år gamle. Har set på en Passat, men engang jeg var inde på et værksted der var specialister på området spurgte jeg hvad han ville anbefale og netop hvad VW angår,, så sagde han at lige netop i dag var en særlig dag, fordi der var ingen VW på en af de fire lifte der var på værkstedet. VW var normalt gode kunder i butikken. Så derfor er jeg lidt skepsis hvad angår VW. Og så til sidst - hvilken slags autom. kører Ford med ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-10-12 22:10

Fiat har lavet sin egen multi aut. gear som bruges i mindre Fiat. Gearskiftet virker i princippet som i de gamle DAF med en bred kilerem og to remskiver der skifter størrelse.............Fiat bruger bare en stålrem.

Ps. Mange værkster reparer heller ikke selv gearkasserne.

Kommentar
Fra : fiat9090

Dato : 12-10-12 22:54

Mener at Nissan kører med en slags " DAF " gear, også med stålrem, det hedder vist CVT gear. Men igen - hvilket fabrikat autom. kører Ford med ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-10-12 23:16
Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 13-10-12 15:26

Citat
så sagde han at lige netop i dag var en særlig dag, fordi der var ingen VW på en af de fire lifte der var på værkstedet. VW var normalt gode kunder i butikken.

prøv at spørge samtlige andre bil-mærke-mekanikere, om samme,
så får du formentlig samme svar (om andre mærker)

tvivler stærkt på at VW skulle være ringere end andre bilmærker,

personlig foretrækker jeg Italienske biler,.. gerne Fiat,
men det har absolut intet med kvalitet eller holdbarhed at gøre,

langt de fleste bilejere, har en utrolig 'mærke' kærlighed,...
"min bil går ALDRIG i stykker, ruster ikke, koster intet i drift, osv"

jeg har læst om Opel fan,.. der påstår at have kørt et helt liv i Opel,
og kun ofret en pære til 22.75 kr,...

hvis mennesker i almindelighed havde samme forhold til konen / manden,
ville skilsmisser være et ukendt begreb,.....

hvis du køber en 10 år gl. brugt bil m/u aut. gear,.. kan du være heldig / uheldig,
der er ingen garantier,.... jo mere / flere du spørger jo mere forvirret / fejlinformeret bliver du,
p.gr.a. tidligere nævnte 'mærke' kærlighed.

der er flere ting der gør sig gældende,..
når / hvis Mercedes får skyld for at være mere holdbar,.. spiller det i høj grad ind at de i stor udstrækning bliver brugt som taxa,.. og dermed undgår mange koldstarter,
-- Mercedes har haft enorme rustproblemer,
Opel Corsa havde store problemer med tandremmen der sprang i tide / utide
- OSV.. underforstået,... der er problemer med ALLE biler,

Fiat har et dårligt ry,.. det skyldes til dels at Fiat ejere er mere sløsede mennesker,
som ikke gider at vedligeholde deres køretøj,

i de 'gode gamle dage' ville banken kun låne penge ud til bilkøb,
hvis du købte en VW (boble)

måske derfor købte mange en 'Boble' og passede den som et lille barn / familiemedlem.

det der er vigtig når du køber (gammel/ældre) brugt bil er den nuværende stand og vedligeholdelse,
altså tjek bilen grundig igennem INDEN køb,... uanset mærke
og sørg for at den er i orden INDEN du skriver under,
prøv evt. at google 'brugt' 'bil' 'køb' mm.

fx
http://www.brugtbilguiden.dk/
http://www.brugtbilguiden.dk/undersog.html

Citat
Brugtbil-købens 4 Bud:
Forelsk dig aldrig i en bil før du har købt den
En brugt bil skal ligne og køre som en ny bil hvis den er velholdt - også selv om den har over 10 år og 250.000 km på bagen
Selv om sælger har brugt en hel eftermiddag på at vise bilen frem, så har du ikke pligt til at købe
Tag dig god tid til at finde den rigtige bil til den rigtige pris – det betaler sig!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-10-12 19:08

Citat
jeg har læst om Opel fan,.. der påstår at have kørt et helt liv i Opel,
og kun ofret en pære til 22.75 kr,...

Kan det være mig du hentyder til. Jeg føler mig delvis ramt.Har kørt i de "møgspande" siden 1983.

Men ellers er jeg meget enig med dit indlæg,EA_HS.Den ville jeg godt skrive under på.
Mange har det sådan,at bilen er vort kæreste eje...med konen på anden pladsen.

Det hænger selvfølgeligt sammen med de høje omkostninger,ved at ha`bil,her i landet.
Jeg har set normal besindige mennesker,hoppe fire meter op i luften,hvis bilen har fået en skramme.

Herregu`det er en klat genbrugsstål,på fire luftringe......

M.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 13-10-12 20:41

Citat
Kan det være mig du hentyder til

det kunne det såmænd godt,.. @Mosebaek

der findes mange af slagsen,.. ikke kun Opel, stort set alle mærker,

jeg havde især én kammerat fra ungdomsårene,.. ALT hvad han havde, var bare det bedste i verden,

'kærligheden' til biler, startede med en VW (Boble),.. den overgik simpelthen alt på 4 hjul,

et godt stykke tid efter,.... han havde udskiftet (boblen)
indrømmede han dog at
den ikke kunne opvarme kabinen om vinteren,
at den var livsfarlig at køre i når det blæste,..
at den var ufattelig dyr i benzin,
faktsisk var det en rigtig 'lortebil'

en Opel Ascona,..
var (til trods for 2 nye motorer, og en hel-op-lakering, efter omfattende rustarbejde)
også verdens bedste, og kostede ingen penge,

senere blev det en Morris Mascot (Mini),... den var om muligt endnu bedre,
sådan fortsatte det,... ALLE var bare det bedste i verden,

for nogle år siden kom jeg i snak med hans kone,..
snakken kom på et tidspunkt ind på BILER,.. og hvor dyrt det var at have bil,

Mm,.. nu kom sandheden frem,..
manden havde ofret så mange penge på biler, at de nær måtte gå fra 'hus og hjem'
og skilsmissen ventede 'lige om hjørnet'

af hensyn til børnene,.. besluttede de dog at holde sammen,

hvis du skulle være i tvivl,... så vælger jeg at tro på konens forklaring,
om hvor meget de,.. ham og nødvendigvis også konen,.. havde ofret på biler.

stadig den dag i dag,.. nægter han hårdnakket,
at skulle have ofret så mange penge som det reelt koster andre mennesker at have bil.

......... se,.. DÈT kalder jeg ægte kærlighed (til biler) og materielle goder.

andre kalder det praleri, !
endelig er der dem der bare smiler overbærende,.......

Kommentar
Fra : fiat9090

Dato : 13-10-12 20:46

Hej igen. Jeg vil ikke lige påstå at tråden er hoppet af sporet, men tæt på. Det har aldrig været min mening at hænge bestemte bilmærker ud, VW er da en fortræffelig bil. Den omtalte mekaniker hentydede udelukkende til automatgearet i VW og det har VW jo ikke selv nogen indflydelse på, hvad angår holdbarhed, det har de jo købt ude i byen. Og det omtalte værksted med de fire lifte, arbejdede udelukkende med automatgear. Og ellers er jeg da enig i det meste af indholdet i de to foregående indlæg, bortset fra det med konen, her vægter hun godt nok lidt tungere end bilen - men det var vel også ment som en spøg. Er lidt ked af at mit andet indlæg kunne misforståes, jeg har sikkert ikke formuleret mig klart nok - for mig er tråden kun oprettet for at finde ud af hvilke autom. der kører længst tid uden rep. for vi ved jo at det er temmelig dyrt at få en sådan rep. Ved at kende navnene på de forskellige bilers autom. kan man måske spore sig ind på et bestemt mærke, som man skal undgå. Lige til sidst, et godt råd når man skal ud at købe en anden bil. Kør en god lang tur, kør hjem og tænk over tingene og tag så ud og prøv bilen igen, gerne et par dage senere, og gerne i et andet vejrlig da det også har stor indflydelse på f. eks. støj i bilen. Altså - prøv bilen mere end en gang, det betaler sig.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 14-10-12 04:22

Citat
det omtalte værksted med de fire lifte, arbejdede udelukkende med automatgear

så har han måske taget højde for at der,.. ikke,.. kører lige mange biler af hvert mærke med automatgear, ?

jeg vil mene at det er meget svært at sammenligne,
og tvivler stærkt på at der findes nogen brugbar sammenligning,

(fx. har der aldrig været problemer med frostsprængte motorblokke på VW boble,
måske fordi den er luftkølet,.... .. )

en nogenlunde rimelig sammenligning ang. automatgear,
må nødvendigvis bestå af samme antal biler af hvert mærke,
med ca. samme antal km. ... ca. samme årgang, og ca. samme køremønster

på den blå avis, (DBA) kan der laves mange interessante søgninger,
med forskellige filtre,
så der fx. kun vises modeller med 2 døre, 1.1 liter motor, benzin / diesel. osv.

jeg har prøvet at søge på VW, der er totalt 3887 stk til salg,
omtrent samme totalt antal Peogeot er til salg,.. 3920 stk.
altså ca. lige mange VW / Peugeot til salg,

ved at indsnævre søgningen til modeller med automatgear,
er antallet for VW,..... 461 stk
for Peugeot, er det ... 168 stk

altså ca 3 gange så mange VW med automatgear,

når der kører 3 gange så mange VW med automatgear,
skulle det være normalt med 3 gange så mange automatgearreparationer,
sammenlignet med Peugeot,

så hvis den omtalte automatgearkassereparatør reparerer
3 VW'er for hver Peugeot,..... er det altså ikke fordi VW er ringere / mindre holdbar,
det viser bare at der kører 3 gange flere VW med automatgear,

du kan selv søge videre og se om du kan få noget fornuftig ud af sammenligningen,

evt kontakte den før omtalte automatgearkassereparatør
og spørge hvor mange VW han rep. for hver Peugeot. / Ford, Mercedes, Opel, Fiat, Honda, osv.
sammenlignet med det totale antal af hvert mærke.

------- Hvad med motoren og andet automatik,.. har du styr på det,.. ?
det kan jo OGSÅ blive kostbart,...

Kommentar
Fra : pims

Dato : 14-10-12 11:02

Hvorvidt en bil automatgear kører langt uden reb. eller ej, afhænger helt af måden den er blevet kørt på tidligere og om oliekiftene er blevet passet. Jeg kører selv i en Dodge Gran Caravan fra '96, som har gået 517000 km. Jeg måtte skifte gearkassen ved 300000 km. fordi jeg havde sjusket med vedligeholdelsen

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-10-12 11:15

Citat
Jeg vil ikke lige påstå at tråden er hoppet af sporet, men tæt på.

Vel rigtigt....og heri har jeg nok min andel.Kan kun sige undskyld.

Men biler er jo som kvinder,et uudtømmeligt emne.........og fyldt med paradokser.
Nok igen en fejl-trådretning.Men "det" vil ud:

Alle ved at Opel har været igennem nogle svære år,hvor deres ry,har været hamret helt i bund.
Her er det paradokset viser sig efter min mening:Her i Thy,kører der stadigvæk usansynlige mange Astra F rundt.Jeg vil med sindsro påstå,at ingen andre mærker,i samme alder,fylder så meget på vejene,som den gør.De nyeste af dem,er 14 år gammel.En hel del endnu ældrer.

Så kan man påstå,at det skyldes at der blev solgt mange af dem dengang.Javel,men det må jo også betyde,at det er en rimelig driftsikker bil,der kan holdes igang,for rimelige penge.

Nogle har den røde djævel fat i.Andre ser ud som nye.

M.

Kommentar
Fra : fiat9090

Dato : 14-10-12 21:08

Til EA-HS. Helt enig i at det kan være svært at sammenligne, hvad angår holdbarheden på autom. Men jeg er helt overbevist om at mekanikeren med de fire lifte brugte kilometerstanden som udgangspunkt for sine udtalelser, det burde jeg nok have skrevet i et tidligere indlæg. Og vi kan jo bruge din egen model med VW contra Peugeot - hvis nu der kom 3 VW´er ind på værkstedet med defekte autom. og med en kilometerstand på gennemsnitlig 100.000 km. og den næste uge kom der en Peugeot med 200.000 på tælleren, så vil man nok uvilkårligt tænke, der må være en forskel på kvaliteten af gearkasserne. Jeg er fuldstændig overbevist om at det var den måde han vurderede på. Firmaet har arbejdet med autom. i mange år, så jeg vurderede at de havde det "store overblik" over de forskellige autom. Forresten, så kørte familien i Suzuki. Men det er selvfølgelig rigtigt, som "pims" skriver, det er jo ikke alle der behandler deres biler og autom. lige pænt, men hvorfor skulle VW folket være mere sløsede med det end andre - jeg har da indtryk af at VW ejere er rimelig gode ved deres biler, jeg synes da aldrig man ser en VW der ligner en hel bunke skrot. Fint nok at vi ikke har været helt enige, så har vi da fået en god dialog om emnet og jeg vil da gerne takke for gode og interessente indlæg, det er virkelig rart når man kan debattere på en så sober måde som det har været tilfældet her.