/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Er hunkøn mere skizofrene?
Fra : kartoffel88
Vist : 984 gange
50 point
Dato : 25-08-12 02:00

Er hunkøn mere skizofrene? Og skal de ikke have det dobbelte antal køretimer i forhold til os mænd?

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 25-08-12 02:21

Hvorfor?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 25-08-12 05:43

Til det første spm, nej, snarere tværtimod

http://www.denstoredanske.dk/Krop,_psyke_og_sundhed/Sundhedsvidenskab/Psykiatri/skizofreni

"Forekomst

Livstidsrisikoen for skizofreni er ca. 1%, og på et givet tidspunkt er der ca. 0,5% skizofrene i befolkningen, hvilket i Danmark udgør ca. 30.000. Sygdommen findes i alle kulturer. Den er lige hyppig hos mænd og kvinder, men debutalderen er senere hos kvinder, der også har et mildere sygdomsforløb."

Til andet spm, næppe det dobbelte antal, men flere timer (med det forbehold, at det er mænds og kvinders egen rapportering, og jeg kunne gætte på, at det ville være sværere for mænd at sige, de havde brug for flere timer )

http://dokumenter.forbrug.dk/forbrugerredegoerelsen_2008/kap03.htm

"Forbrugerundersøgelser 2008 viser desuden, at der er forskel på, hvor mange kørelektioner hhv. mænd og kvinder modtager. Ifølge forbrugernes egne oplysninger har 12 pct. af kvinderne modtaget mere end 10 ekstra lektioner, mens dette gælder for 3 pct. af mændene. Samtidig fremgår det, at flere mænd (78 pct.) end kvinder (68 pct.) består køreprøven første gang."

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 25-08-12 08:04

Til gengæld er kvindelige billister vist ikke så ofte involveret i uheld som mænd? eller hvad, vagnr?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-08-12 09:00

Nej kvinder er ikke mere skizofrene.

Men det er kun kvinder der kan blive hysteriske.

når det sker er de absolut uegnede til at køre bil.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-08-12 09:05

pifo, det har du måske ret i, det er bare ikke det spm drejer sig om

Sidste år var 39% af de trafikdræbte kvinder

http://politiken.dk/indland/ECE1676861/antallet-af-trafikdraebte-er-det-laveste-siden-1933/

Men om kvinder kører lige så meget som mænd, altså om de har flere eller færre uheld pr kms kørsel, siger det ikke noget om, ligesom det heller ikke fremgår, om de dræbte var førere eller passagerer.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 25-08-12 09:36

Citat
pifo, det har du måske ret i, det er bare ikke det spm drejer sig om

Nej, men statistik er så taknemmelig. Spørgsmålet var jo
Citat
SKAL de ikke have det dobbelte antal køretimer i forhold til os mænd?

Svaret kunne så være, at NEJ, de skal ikke have dobbelt så mange køretimer, men de tager dobbelt så mange og derfor kører de bedre Mænd burde tage flere køretimer

hihi - fra pifo, som er i drillehumør

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 25-08-12 12:46

Hvorfor tager vi ikke en let løsning?
bare skyd alle hunner så er der tid til at tage mere vigtige ting op
alan57

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-08-12 13:30

Nu kender jeg jo ikke din seksuelle orientering, alan57, men jeg ville nok synes livet blev ret kedeligt med den model du foreslår

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 25-08-12 13:51

Citat
Nu kender jeg jo ikke din seksuelle orientering, alan57, men jeg ville nok synes livet blev ret kedeligt med den model du foreslår
og menneskeslægten ville uddø

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-08-12 14:28

Citat
Hvorfor tager vi ikke en let løsning?
bare skyd alle hunner så er der tid til at tage mere vigtige ting op
alan57

Ja eller skyd alle hannerne, så sker der ingen bilulykker og krigenes antal falder drastisk. Og ingen banker hunnerne.

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 25-08-12 15:28

Haha.. Kan slet ikke huske at jeg stillede dette spørgsmål. Jeg må have været godt stiv

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 25-08-12 16:05

Citat
Jeg må have været godt stiv

eller skizofren?

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 25-08-12 18:33

Hehe

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 25-08-12 23:31

Men det er jo hunnernes skyld at der er bilulykker. De følger ikke trafikken, og de kan ikke aflæse hastighed og bredde/længde som mænd kan.
Når jeg kører på motorvejen er det altid kvinder der overhaler på de forkerte tidspunkter, og de kan ikke parkere og måle afstand. Det er farligt for andre bilister og mændende bliver hidsige af det og tager voldsomme chancer/risiko, for at overhale. Så måske er mænd i flere ulykker end kvinder, men det er kvindernes skyld.

Jeg tænker at det er fordi vi har jaget, og i har siddet og snakket og passet børnene i grotten, i gamle dage, og det er jo også derfor at kvinder snakker fire gange så meget som mænd. Når man ikke har noget at lave, så ævler man jo løs.

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 25-08-12 23:32

Så bilulykker er for det meste kvindernes skyld, og det mener jeg sku.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-08-12 11:01

Citat
Jeg tænker at det er fordi vi har jaget, og i har siddet og snakket og passet børnene i grotten, i gamle dage, og det er jo også derfor at kvinder snakker fire gange så meget som mænd. Når man ikke har noget at lave, så ævler man jo løs.

Næææ du, det er fordi kvinder er mere intelligente end mænd, derfor har de mere at snakke om. Og det kvinder snakker om det går bare hen over hovedet på mænd.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 26-08-12 14:27

Hvis menneskeslægten uddør gør det sku ikke noget, sikke mange bil ulykker der blev undgået.
alan57
ps jeg er ikke homo, hæ hæ.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-08-12 16:21

Citat
Næææ du, det er fordi kvinder er mere intelligente end mænd, derfor har de mere at snakke om. Og det kvinder snakker om det går bare hen over hovedet på mænd.

En af mine "gamle" medarbejdere, en knalddygtig ung kvinde, fortalte mig engang, da vi talte (bemærk, IKKE snakkede) om forskellen på kvinder og mænds sproglige udvekslinger, at mænd mest taler for at løse problemer, mens kvinder mest taler for at styrke sammenholdet i gruppen, gruppelyde kaldte hun det!

I de 2 mio år, vi levede som jæger (m)/samlere (k), var det vigtigt for mænd at holde kæft, udveksle signaler med tegn, ikke lyde, der kunne skræmme vildtet bort, mens kvinder skulle kunne holde ud at sidde sammen i gruppen og alligevel være gode venner (kvinderne skaffede ca 70% af maden samtidig, men kun rødder, planter, småkryb, orme mv., ikke mandemad=kød )

Et af problemerne ml mænd og kvinder, når det gælder kommunkation, er at mænd altid tror, at kvinder efterlyser en løsning når de taler, den hjælper vi gerne med, men egentlig er det mere sympati, medfølelse, "det var også tarveligt" osv., de efterlyser.

Jeg ved det godt, så'n rent intellektuelt, men jeg kan ikke lade være med "du skal bare ..."

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-08-12 16:55

Mænd snakker for at løse problemet.

Kvinder snakker og snakker for gennem snak at finde forskellige løsninger på problemet.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 26-08-12 18:01

Citat
mændende bliver hidsige af det og tager voldsomme chancer/risiko

Men det er ikke deres egen skyld, at de er sådan??? øhhhh....???

Nå nej, jeg glemte lige, at mænd jo er ansvarsløse - Nå ja, så har du nok ret kartoffel88

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 26-08-12 18:04

Citat
Mænd snakker for at løse problemet.

Kvinder snakker og snakker for gennem snak at finde forskellige løsninger på problemet.

Uha granner - nu er jeg desværre ikke helt enig med dig.

Kvinder har desværre en tendens til at snakke problemerne større, mens mænd forsøger at tie dem ihjel

Det er jo sjovt, at det altid er kvinder, der ønsker at snakke......
(kvinder producerer 6000 ord om dagen - og ud skal de jo)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-08-12 20:02

Kvinderne ved at gennem snak kommer de til selve problemet og gennem snak løser de det.

Men er det ikke sigende at kvinder klarer problemer bedre end mænd, kvinder klarer sorg bedre end mænd, kvinder lever alene og klarer sig bedre end mænd. Og hvorfor?
Fordi kvinder snakker sammen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-08-12 22:51

Der er sikkert mange grunde til at kvinder sjældent deltager i de lydløse aktiviteter, jagt, fiskeri, skak, frimærkesamling o. lign., men det kunne måske være fordi, det handler om at være stille?

Der er en gammel vittighed, Hvad skete der med den stille pige?...............Ingenting!

Den er nok endnu mere sand for den stille og forsagte mand!

Medmindre han har en god stilling, hus på Strandvejen, Ferrari mv.

For mænd gælder det i høj grad om at være vindere, hvis de skal score på "kødmarkedet", det kan man bl.a. blive ved at udvise risikoadfærd

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-08-12 23:49

Ja og hvad falder kvinder for?

Heldigvis er det forskelligt ligesom mænd falder for forskellige kvinder.

Men mange mænd falder for kvinder der har brug for hjælp. som er så hjælpeløse. Og så er de kvinder bare bedre til manipulation end os andre.

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 28-08-12 08:04

Kvinder er stærkere ok kommer dig hurtigere over sorg, fordi de konstant er tæt på deres følelser.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-08-12 11:46

Kartoffel

Det er nøjagtigt det der foregår. Kvinder er tætte på følelser, de er ikke bage for deres følelser og de kan snakke om dem. Derfor er kvinder stærkere psykisk.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-08-12 12:14

Hvis kvinder er så "seje", er det da mærkeligt at

Citat
Generelt tilkendtes kvinder oftere førtidspension end mænd. I 2010 var 53 procent af de
nye førtidspensionister kvinder. Til sammenligning udgjorde kvinderne 47 procent af de
beskæftigede.
Fordelt på brancher tilkendtes kvinder også oftere førtidspension inden for de enkelte
brancher – dog undtagen bygge og anlæg.

Fra http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/F%C3%B8rtidspensioner_%C3%A5rsstatistik_2010_08_06_2011_10_34.pdf side 35

Samlet fik kvinder lidt over 10% oftere førtidspension end mænd i 2010, men er da en lillebitte smule stærkere rent psykisk, "kun" 51% får det på psykiske problemer, mod 52 % af mændene. (side 24-25 i statistiken)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-08-12 14:17

Meget ofte er det kvinder som f.eks regngøringspersonel som får slidgigt tidlige og derfor får førtidspension.
Og så må jeg tilstå at mange kvinder er hysteriske og elsker at skabe sig.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-08-12 16:01

Citat
Og så må jeg tilstå at mange kvinder er hysteriske og elsker at skabe sig.

Til en førtidspension, er det det du mener??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-08-12 16:27

Ja mange orker ikke mere, de er slidt op. Og så starter lægen en pensionssag. Og det var nemt at få pension før 2003. Her i kommunen er det en psykiater der bedømmer pensionsansøgningerne. Så der var bedre at have papirer fra en psykiater om at man var så nedtrygt at man ikke kunne passe et arbejde. Og så ellers ikke passe sit arbejde, men melde sig syg hele tiden. Jeg kender et par stykker der gjorde det. Og de fik pension.

(Og jeg var dybt forarget)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-08-12 16:41

Citat
Men er det ikke sigende at kvinder klarer problemer bedre end mænd, kvinder klarer sorg bedre end mænd, kvinder lever alene og klarer sig bedre end mænd.

Og når kvinderne ikke lige gider arbejde mere, snupper de sig en førtidspension!

Citat
(Og jeg var dybt forarget)

Den forargelse deler jeg til fulde!

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 29-08-12 08:07

Desværre kender jeg 3 personer der har opnået førtidspension, på pure falsk grundlag. De arbejder sort i ny og næ, men må kigge sig over skulderen hele tiden. Den ene fejler trods alt noget, men han kan sagtens fungere på arbejdsmarkedet, på sin medicin.
Det pisser mig af, men jeg gider sku ikke at være stikker. Det må være dem der har givet dem pensionen, der må bære ansvaret for deres egen naivitet.

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 29-08-12 08:07

Det er i øvrigt mænd alle 3.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-08-12 14:43

Jeg kender 2 kvinder som førtidspension, den ene har fået det i mange år og i alle år har hun arbejdet fuldtids sort. Og det gør hun stadig

Den anden var så syg, men så blev hun forælsket og så var sygsommene glemt. Hun har det stadig fint og er stadig sammen med manden, og til næste år bliver hun folkepensionist.

Og jeg er forarget, men vil ikke melde dem. Måske dumt.

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 30-08-12 07:51

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-08-12 08:14

Selv tak, kartoffel88.

Kommentar
Fra : kaol2304

Dato : 13-01-14 13:54

tror du ikke bare at du tænker at kvinder ofte kan være mere hysteriske end mænd det har jo heldigvis ikke noget med skizofreni at gøre. rent faktisk er der flere mænd end kvinder der er blevet diagnosticeret med skizofreni Og dem ville jeg ikke køre bil med