/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
revner i bøgeparketgulv
Fra : lyhne1
Vist : 799 gange
200 point
Dato : 19-08-12 15:49

Hejsa

Jeg skal til at slibe vores bøgeparketgulv, og skal i den forbindelse fuge lidt huller ud. Det gør jeg med snedkerlim, tilsat slibestøv for at opnå den rette farve.

Mit spørgsmål er nu:
Gulvet har på steder slået nogle revner på langs i brædderne, skal disse fuges ud?
Gulvet skal have lak, når jeg når så langt.
Jeg formoder jeg skal lade revner/fuger være og ikke spartle disse, træet skal vel kunne bevæge sig. Men skal de så sprækker fuges??

Jeg håber der findes eksperter herinde??

Lyhne1

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 19-08-12 17:10

det kommer meget an på hvor store de er
du kan sagtens fuge dem

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-08-12 17:57

Snedkerlim er nok ikke lige sagen.
Brug dog en moderne cellulosebaseret lim.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 19-08-12 17:58

Hejsa

Det lyder godt. sprækkerne er ganske små (op til 2 mm) og ligner noget der er opstået da træet er tørret ind..
Jeg var bare i tvivl om de skulle fuges, inden jeg lakerede, eller om gulvlakken ville fylde sprækkerne ud?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 19-08-12 18:55

sprækkerne er rigtignok kommet under indtørringen
medmindre det er pga at du har en alt for lav luftfugtighed , er det fordi at gulvet ikke er af den bedste kvalitet at det slår revner
snedkerlim er det rigtige valg at bruge sammn med savsmuld ( ikke slibestøv ), hvis du ikke vil bruge plastiktræ , det kan du få de samme resultat ud af hvis du sliber det let over lige får det hærder op , og tit et bedre resultat
jeg har selv lavet mange af den slags da jeg kørte som gulvmontør

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 19-08-12 19:07

en anden ting er
at hvis du ikke fuger sprækkerne , vil lakken synke ned under tørring , så du stadig har de samme sprækker , bare knap så dybe

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 19-08-12 19:21

Super duper!

Gulvet har ligget her siden 1985/86 og er faktisk ret pænt, lakken er bare gullig og tyndslidt på steder. Og vi putter en mat lak, på så gulvet bliver lidt lysere (ikke pigmenteret)
Der er pt. monteret kork på det meste af gulvet, dette er limet fast med noget S..... noget. Det er en lim, der ikke er hærdet, så det er overhovedet ikke til at skrabe/slibe af.. Så jeg er pt. i gang med en hulens masse rense benzin og acetone... Det er et enormt arbejde, men nu er jeg halvvejs, så der er vel ingen vej tilbage

Jeg klør på med lim Det er samme princip til sømhuller (Der er en hulens masse, der hvor gulvet er sømmet fast til strøerne) ikke?

Må jeg ikke bruge slibestøv?
Jeg har ikke umiddelbart andre muligheder, jeg har jo ikke et ekstra bræt jeg kan begynde at save i

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 19-08-12 20:40

bruger du slibestøv er det kun en lille del der er træ , og det vil blive hvidt i farven
jeg ville bruge plasttræ , køb både bøg og eg i farverne , da eg tit passer meget bedre
med lidt øvelse kan du lave de reberationer , så de er næsten usynlige

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 05-09-12 18:56

Hej igen.

Så er projektet færdigt Puha, et slid.. Næste gang betaler vi os nok fra det.. Men det blev langt om længe pænt..

Jeg var ude for at købe plastisk træ, men i butikken faldt jeg over kitpulver til træ, fra Junckers, i forskellige farver.. Jeg snuppede Bøg, blandede den op med vand, og det blev rigtig fint.

TAk for hjælpen Bredker. Smider du ikke lige et svar, så du kan få dine points

Lyhne1

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-09-12 19:35

er nu ligeglad med de point , kan ikke bruge dem til noget
er bare glad for at kunne hjælpe

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 05-09-12 19:37

Super duper. Ja, det er vist flere år siden de var vigtige

Tak for hjælpen

Hov, har du også forstand på linoleumsgulve?
Så har jeg nemlig et godt spørgsmål:
http://www.kandu.dk/spg163809.aspx

Hvis du har tid