/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Reparation af skrammer på linoleumsgulv
Fra : lyhne1
Vist : 697 gange
200 point
Dato : 05-09-12 18:58

Hej Eksperter

Jeg er kommet til at lave nogle skrammer i vores linoleum, som jeg meget gerne ville udbedre..

Det er et ret nyt linoleumsgulv (lagt for et års tid eller to siden) Det er den slags grå linoleum, med runde forhøjninger over hele gulvet. Ganske udbredt i offentlige steder.

Sagen er at jeg havde et køleskab stående på gulvet, og da jeg skulle flytte dette, kom jeg til at lave to "spor" henover gulvet. Det er en skarp kant på skabet, der ligesom er trukket henover gulvet, så der nærmest er trukket en halv mm af gulvet, eller noget.

Er der noget man kan gøre, for at skjule/fjerne ridserne?

Jeg håber èn herinde har de gyldne tips

VH
Lyhne

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-09-12 19:31
Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-09-12 19:38

er du sikker på at det er linolium og ikke vinyl
mange kalder vinyl for linolium , mn der er himmelvid forskel på de to ting
det er ret sjældent at der er brugt linolium i privatbolig , men vinyl er ret alm

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 05-09-12 19:42

Jeg tænkte nok du vidste noget her også:)

Nej, jeg er ikke klar over om det er linoleum.. hmm.. kan jeg selv se forskel?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-09-12 19:57

Prøv og tænk på det du lavede i skolen "linoleumssnit"

Man skar i linoleum og kunne lave tryk af det.

Selvfølgelig er gulvene ikke helt lige sådan- der er jo forarbejdet en bedre overflade, men fornemmelsen svarer næsten dertil.
Varm og lun når man lægger hånden derpå.
Vinyl er mere plastikagtigt i overfladen med en skumagtigt bagside-og alt efter kvalitet, kan tykkelsen variere.Oversiden er mere glat.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 05-09-12 20:02

Det er et gulv, der er lagt i voren andelsboligforening, i vores opgang. Gulvet følet ret meget som gummi.. Det er et gråt gulv, med runde "forhøjninger" af ca. 2 cm i diameter. den slags man gerne ser på skoler eller lægehuse..
Det føles ret skridsikkert, altså faktisk ligesom sådan en fod der findes på en stok eller et ar krykker..

Giver det mening? Det er meget svært over tekst, synes jeg

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-09-12 20:36

smuller>> det du skar i i skolen er bare rester fra gulvbelægning , så det er presis det samme

lyhne>> det lyder ikke som linolium , men mere som en industrivinyl
der er kun en ting at gøre , det er at skifte et stykke hvis du kan finde noget magen til
det er ikke så svært at lave , med et godt resultat , når man er vant til det , men har du ikke prøvet før , er der stor chance for at det bliver ret tydeligt

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 05-09-12 20:41

Øv!

Det er faktisk lagt i firkanter af ca. 40-50 X 40-50 cm.. Så jeg kan måske slippe af med at skifte nogle af dem.. Så håber jeg bare området ikke er for stort..

Det vil sige, at jeg ikke kan slippe afsted med at slibe med fint sandpapir, og give noget "vinyl make-up" fra min spand med bilplejeprodukter?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-09-12 21:27

nej det kan du ikke
hvis det er lagt i blokke , kan du godt gøre det selv , også med et godt resultat , skær det op et par cm fra kanten og rens op , tag kanten til sidst , så skader du ikke dem ved siden af der ikke fejler noget

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 05-09-12 23:20

Det er sikkert et gummigulv.
Skaf nogle nye plader og gør som gulvmanden, bredker, siger, skær de gamle fri og læg nogle nye.

Jes

ps. der findes forskellige størrelser af "knopper"

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-09-12 00:57

Med knopper og i pladefelter , så er det næppe linoleum. Det er snarere pvc eller måske en gummiblanding.

Linoleum kunne måske repareres , men pvc kræver udskiftning af de pågældende felter.

Dette eksempel viser betydningen af at bruge de rigtige navne:

Vinyl er også et forkert navn for pvc.