/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Nedgradere firma til Bi erhverv?
Fra : kartoffel88
Vist : 769 gange
63 point
Dato : 15-08-12 07:57

Hejsa.

Jeg har lige åbnet mit eget firma, men har også lige fået et super fedt drømmejob, som lønmodtager. Derfor vil jeg nedgradere mit firma til Bi-erhverv.

Kan man det, og hvad er reglerne så?

Hvordan gør jeg det?

Tak.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 63 point
Dato : 15-08-12 11:06

Jeg går ud fra at du har en Enkeltmandsvirksomhed - altså at du blot er momsregistreret? Du kan sagtens beholde din virksomhed, men du skal stadig udarbejde regnskab og afregne moms.
Du skriver ikke om dit ansættelsesforhold er fuldtid eller deltid? Og hvor meget regner du med at lave i din ejen virksomhed fremadrettet?
Vær opmærksom på at din arbejdsgiver skal give dig lov til at have et bierhverv, ofte står der i ansættelseskontrakterne, at man ikke må have bibeskæftigelse. Hvis din bibeskæftigelse får indflydelse på din ansættelse, så kan det være opsigelsesgrund. F.eks. hvis det betyder, at du møder op på arbejde og ikke kan fokusere på dit arbejde, fordi du har arbejdet hele natten, eller hvis du er i konkurrence med din egen arbejdsgiver. Hvis du kun regne med en ganske lille indtjening i din virksomhed (jeg tror det er omkring 50.000 kr pr år) så behøver du ikke at være momsregistreret.

Hvis du er medlem af fagforening burde du kunne få svar på dine spørgsmål dér. A-kassen blander sig også i hvordan dit eventuelle medlemsskab er registreret:

http://www.krifaerhverv.dk/fs/start-selvstaendig/hoved-bierhverv.aspx

Men husk at afstemme med din nye arbejdsgiver, så du ikke kommer i klemme i forhold til dit drømmejob. Tillykke med det i øvrigt

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 15-08-12 12:01

Det er ikke fagforeningen du skal have fat i, men SKAT

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 17-08-12 15:14

Tak for svaret pifo.