/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Transistor Radio stang-komponent
Fra : BrianP02
Vist : 555 gange
40 point
Dato : 01-08-12 23:40

Hej, - ny bruger her

Inde i en gammeldags transistor-radio sidder der en stor grå/sort stang-komponent, som jeg mangler lidt viden om pt.

I dette tilfælde er den 23,5 cm lang med en diameter på Ø10 mm. Materialet minder om en slags grafit med en metallisk klanglyd. I begge ender er den forbundet til en spole med hver 3 ledninger.

Denne er knækket i 3 stykker, og derfor skal jeg ha' fat i en ny, - medmindre den kan repareres/samles igen evt ved lodning? Dette tvivler jeg dog meget på...

Er der nogen, der kan fortælle mig et eller andet om denne dims/stang-ting? Da jeg er ny, har jeg desværre kun 20 point på kontoen.
På forhånd tak!

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 01-08-12 23:44

Prøv at lime den med Power lim fra UHU, for du kan så hvidt jeg ved ikke købe en ny.

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 01-08-12 23:46

Mon ikke det eliminere det elektriske signal, som jeg formoder, der sendes igennem den?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 01-08-12 23:53

Det er en ferritstang, den bruges (sandsynligvis) kun til modtagelse af AM-signaler.
Den kan vist ikke bare limes sammen.

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 50 point
Dato : 02-08-12 00:10

De har en hos Elfa der er 200*10:
https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?item=58-746-72&toc=20284

Den kan måske bruges, men det kræver nok at du justerer lidt på spolernes position på staven, og resultatet vil ikke være helt så godt. Men det er muligt at du kan finde en i den rigtige længde et eller andet sted.

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 02-08-12 00:40

Fun2: Mange tak for svar.. Nu prøvede jeg lige at lime den sammen og montere den, for at se om det gav nogen forskel, men det gjorde det ikke. Radioen er helt død. Så spørgsmålet er, om det er den ferritstang, der er dødsårsagen, hvis den kun er aktiv til AM ?

Jeg har selvfølgelig målt strøm og tjekket lodninger mv., og alt det ser ud til at være okay. Jeg vil gerne købe den stang du linker til, hvis jeg vidste, at min knækkede (og nu limet) stang var årsagen til tavshed. Men er det ikke tilfældet, så er det næsten penge ud af vinduet jo...
Det er i øvrigt en gammel B&O radio, jeg bikser med.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 02-08-12 00:46

Hvilken B&O model er det? Jeg er ret sikker på at den kun bruges til AM, så hvis heler ikke FM virker, så er der nok noget andet galt med radioen. Kommer der støj/sus ud af højttaleren, eller er den helt tavs?

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 02-08-12 00:52

Det er en Beolit 600.
Den er helt tavs. Kun når jeg "lirker" med kontakterne kommer der "kontakstøj" i højtaleren, hvilket dog kan reguleres i styrke via volumeknappen.
Tror lige jeg prøver at skyde ferritstangens spoler tættere på hinanden, så de er forbundet udenom limningerne (bare lige for at se om det gir en forskel).

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 02-08-12 01:02

Nå, det gav ingen forskel... Jeg tror desværre, den er færdi.

Godkendelse af svar
Fra : BrianP02

Dato : 02-08-12 01:04

Tak for svaret fun2.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 02-08-12 15:09

B&O Beolit 600 sælges stadig til priser op imod 1000,- så det kan måske godt betale sig at få den lavet. Eller sælg den som defekt på DBA.