/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Er nerver liv?
Fra : PeterTheisen
Vist : 748 gange
10 point
Dato : 14-07-12 07:03

Er nerver liv?

Jeg kom til at tænke på den klassiske situation, hvor en høne får hugget hovedet af, og den løber forvirret rundt pga. nerver. Den lever vel stadig på det tidspunkt, ikke?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-07-12 07:23

Citat
Jeg kom til at tænke på

Pral

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 14-07-12 07:55

Du har fået svar på Sol.dk debatten, Kristian22081990

http://www.sol.dk/debat/91-fri-debat-job-a-uddannelse/2589667-er-nerver-liv

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-07-12 08:06
Kommentar
Fra : klaudi_LVII

Dato : 14-07-12 09:08

Citat
Nej, hjernedød

Det burde PT jo vide alt om, det har han da været længe!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-07-12 09:21

Ikke mere end et modelfly

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 14-07-12 09:23

Men liv er jo kendetegnet ved en eller flere funktioner, fx bevægelse, formering, vækst og stofskifte. Og hønen bevæger sig jo stadig, når den har fået hugget hovedet af.

Er det ikke ligesom rådyret, der bliver skudt direkte i hjertet med en riffel, som først dør nogle sekunder efter, fordi hjernen stadig fungerer i det tidsrum, når hjertet endelig stopper?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-07-12 10:16

Hønen uden hoved er død i den forstand at det uvægerligt er slut for den.

Men de forskellige organer stopper ikke alle præcis samtidig. Det gælder alle mennesker og højere dyr.

Man kunne i princippet transplantere organer fra den hovedløse høne, og de ville kunne leve videre i en anden høne.

Løberiet skyldes at løbeefleksen virker uden hjernens medvirken, og at der i nogle sekunder er oplagret nok energi ( ATP) i benmuskler til at den kan. Men det varer 5 sekunder, og så er det endelig slut.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 14-07-12 10:41

Kan jeg konkludere, at det handler om definitionen af liv, dvs. at det er afhængigt af, om liv defineres som bevægelse reguleret udelukkende af reflekser eller bevægelse reguleret ved en kombination af hjernestyring og reflekser?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-07-12 10:53

Nej din efinition er gal , Encellede dyr er også levende uden hjerne eller muskler.

Men for de højerestående dyr , og planter kan man ikke sætte et skarpt dødstidspunkt. De forskellige organer holder gradvis op med at virke efterhånden, men ikke samtidig.

Et arm eller ben klare sig uden blodforsyning i flere timer, men hjernen kun et mindre antal minutter.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 14-07-12 11:02

Hvordan skal jeg tolke dine svar, transor?

1) Lever hønen, der løber forvirret uden hoved?

2) Lever rådyret, der lige er blevet skudt direkte i hjertet?

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 10 point
Dato : 14-07-12 11:25

Nej, det er kun muskel/nerve aktiviteter.

Jeg så for nogle år siden såkaldt varmslagtning (ikke halal) af køer. Der gik max. en halv time fra koen var lagt ned til de skar kødet ud mens det var varmt, og kødet vibrerede stadig lidt.

Fladfisk der ikke er flået kan baske lidt timer efter at de er døde

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 14-07-12 11:43

Tak for svaret LuffeA.