/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ford Ka Låsemøtrik på baghjulsleje
Fra : Steenk1
Vist : 539 gange
80 point
Dato : 12-07-12 18:18

Er der nogen der ved hvordan låsemøtrikken på ovennævnte virker. Umiddelbart kan jeg ikke gennemskue at den låser. De koniske lejer er med forspænding så hvis jeg bare knokkelspænder så låser jeg lejet. Der fulgte en møtrik med til det nye leje men det er bare en almindelig møtrik med en krave så jeg kan stadig ikke gennemskue hvorfor den ikke bare vil dalre af når ikke der hverken er split eller nyloc i den.
Det gør mig lidt nervøs at der ikke er en split af en slags. Da jeg laver bagbremser (jeg er mekaniker af uddannelse) har jeg også den anden side skilt ad og det er den samme konstruktion: en møtrik der ser ud som om den er omviklet med et låsblik siddende på en tyk skive hvor der stikker rapper fra låseblikket ned i skivens hul.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-07-12 18:35

Du skal nok bruge en HT ledning til at vikle om møtrik
http://www.kandu.dk/Spg162555.aspx

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-12 19:13

Det der stykke "blik" er der ikke en tap som sidder i en rille på akslen - for så skal en af flapperne bare bukkes ned over møtrikken.

Ps.
Knokkelspænder du det koniske leje, kan være ligemeget med at låse......lejet brænder selv fast.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 12-07-12 19:49

Der umiddelbart ikke nogen tapper man kan bukke så min egen teori er at de tapper der stikker ned i skiven foran lejet udfører en eller anden form for låsefunktion. Jeg kan bare ikke se hvordan. Jeg opdagede at da jeg havde haft lejet spændt helt fast og løsnede igen var det som om møtrikken gik trægt. Er der nogle fordmekanikere der kende til den type møtrikker og ved om det er en låsemøtrik ?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-07-12 21:14

Det er ikke lige til at gennemskue... Kan du ikke kaste et billede på Peece.dk.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-12 21:30

Det er på www.peecee.dk du kan lægge et billede, og så lægge adressen her i tråden.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 12-07-12 22:15

Citat
en møtrik der ser ud som om den er omviklet med et låsblik

hvis der er en eller to notgange i alslen
er det meningen at 'blikket' skal trykkes ned i notgangen,
og på den måde låse møtrikken,
i mangel af det rigtige værktøj, kan en dorn, eller mejsel
hvor det skarpe er slebet flad, så den passer ned i notgangen bruges til at 'banke'
låseblikket ned i notgangen / notgangene, !

bruges meget på Fiat,
kan svagt anes ca. 0:12 og 2:52 min. inde i videoen,
http://www.youtube.com/watch?v=3LC9MxUCvI8

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 12-07-12 22:21
Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 12-07-12 22:27

normalt er der også en ret tyk skive,... mellem leje og møtrik,..
som er forsynet med en 'tap' der går ned i notgangen, og derved forhindrer lejet i at løsne møtrikken.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 12-07-12 22:54

se evt. også 6:25 og 7:56

http://www.youtube.com/watch?v=3LC9MxUCvI8

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 12-07-12 23:26

Der er 2 velkendte metoder at låse navmøtrikken på.
Begge metoder bliver vist i tube videoerne.
Møtrikken skal låses.

Fælles for begge metoder er, at der skal være en kraftig skive mellem det yderste og navmøtrikken.
Møtrikken må aldrig spændes direkte på lejet.
I langt de fleste tilfælde er skiven låst via den omtalte tap til en notgang i akslen.

Møtrikken låses sådan :
1) som vist med en krave der bankes (vejnes) ned i notgangen på akslen.
eller
2) med en tyndvægget 12kantet "blik" møtrik udover den egentlige møtrik, som er låst med en split igennem et hul i akslen.
De mange kanter på denne blikmøtrik er netop beregnet til, at den kan flyttes indtil man kan finde et hul der passer ret præcist, så låsesplitten kan monteres uden besvær.

Hvis ikke du har disse smådele, så mangler de.
Det er bestemt ikke umuligt at sidste ejer/værksted har ladet som ingenting, eller bare glemt at montere dem.