/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
B&O højttaler ledning
Fra : Steenk1
Vist : 837 gange
160 point
Dato : 16-06-12 21:56

Jeg har et ældre B&O anlæg som jeg har sat nogle DALI højttalere til. Jeg bruger de originale B&O ledninger da de jo har et originalt højttalerstik på. Men i den anden ende har jeg klippet det originale stik af da det jo ikke passer til DALI højttalerne som bare vil have en rå ledningsende.
Det jeg ikke kan gennemskue er hvilken farve på B&O ledningen der skal gå til henholdsvis den røde og den sorte terminal på højttalerne. Den ene af de to ledninger er mærket med en blåsort streg. Jeg kan ikke nødvendigvis høre om højttalerne er i modfase da jeg ikke ved hvordan det lyder. Hvordan skal jeg forbinde dem?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-06-12 22:10

Det tyder på at du har et stik i den ende med en tynd terminal og en bred flad termina.

Den brede er minus (ledning herfra skal til den sorte) og den tynde er plus denne skal gå til den røde terminal på din Dalli.

Hvis dine højttaler er i modfase, lyder det som du ikke kan bestemme hvor lyden kommer fra. Hvis de er i fase er der tydeligt at lyden kan placeres som kommende fra dine højttaler.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-06-12 22:30

Sæt den blå/sorte ledning på minus på begge ht, så virker det.

Du kan os tjekke med et 1,5 volt batteri,
sæt plus på det tynde ben i ht stik og minus til det brede ben,
membranen skal så gå ud af, på begge ht, så har du polariteten.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-06-12 10:09

vrøvl folkens.
Højtalersignalet er vekselstrøm. Der er ikke noget med plus og minus.

Stenk2 kan forbinde den ene højtaler, som han vil. Det gør ingen forskel, hvilken ledning, der kommer til sort eller rød klemme. Derimod er det vigtigt at den anden højtaler forbindes på samme måde.

Så er de to højtalere i fase.

Hvis højtalerne kommer i modfase, går det ud over den præcise stereovirkning. Lydbilledet bliver lidt svævende. Det afhænger af hvad slags musik man lytter til , og hvor optimalt højtalerne er placeret, om man overhovedet opdager forskellen.

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 17-06-12 10:30

Klaudi du har ret, da jeg var ansat på B&O lærte vi tjekket med et 1,5 V batt, såre simpel og det virker

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-06-12 10:31

Derfor:

Sæt den blå/sorte ledning på minus på begge ht, og den anden på plus

Kommentar
Fra : lham

Dato : 17-06-12 18:54

For at være 100% sikker( ledninger inde i stik kan jo være loddet forskelligt på undervejs i sådandt et anlægs levetid ) kan du måske "lirke" plasthætten af stikkene og så se hvilken farve der er loddet på den flade terminal.

Hvis "hætterne ikke kan lirkes af bør du sikre dig at den flade terminal ( kaldet stel ) er forbundet til samme farve ledning på begge ledningerne. Gøres nemmest ved med et billigt multimeter at måle i OHM ( modstand ) stilling og se om der er max er nogle få ohm.
( en serieforbindelse af 1,5 v batteri 1,5 volt pære samt højttalerledning kan også bruges hvis du ikke har et multimeter )

Ja når du er sikker på farve på flad så blot overhold at begge flade forbindes til samme farve skrueterminal på højttalerne.

En anden måde at checke korrekt fase på er stille ind på FM finde et susende signal( hvid støj ) mellem et par stationer .Stil dig midt mellem højttalerne luk øjnene og hvis suset så kommer fra midt mellem højttalerne er fasningen korrekt.

Rigtig mange har fobundet deres mega dyre anlæg forkert til højtalerne med en helt forfærdelig lydoplevelse til følge

(

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-06-12 17:40

Sæt den blå/sorte ledning på minus på begge ht, så virker det.

Du kan os tjekke med et 1,5 volt batteri,
sæt plus på det tynde ben i ht stik og minus til det brede ben,
membranen skal så gå ud af, på begge ht, så har du polariteten.

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 23-06-12 21:38

Klaudi en gang til, du har så ret, hvor svært kan det være

prosat