/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Hvad sker der med lungerne?
Fra : PeterTheisen
Vist : 820 gange
10 point
Dato : 03-07-12 12:41

Hvad sker der med lungerne, når vi holder op med at ryge? Bliver tjæren udskilt automatisk? Får lungerne den samme funktion, hvis man ikke har røget i 10 år, som hvis man slet ikke var begyndt med at ryge?

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 20 point
Dato : 03-07-12 12:53

Tjæren bliver udskilt tid efter anden, men ødelagte lungeceller bliver ikke erstattet.

I og med rygning påvirker hele kredsløbet mærker man hurtigt positive ting andre steder i kroppen

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 03-07-12 13:47

Hej !
For lige at suplere LuffeA kan jeg bekendtgøre at jeg har fået målt min lungekapasitet
til at være 44% af det forventede for en gut på min alder 58 år.
Jeg kvittede røgen midt februar. Har derved stoppet skaden, men må indrømme at det er sgu godtnok et par år for sent
Højris

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 03-07-12 14:16

Tak for svaret LuffeA.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 03-07-12 17:25

Jeg mener ikke at den tjære der sidder i ens lunger går væk hvis man holder op med at ryge, men det gør faktisk heller ikke noget medmindre man er blevet syg når man holder op.
Lunger kan heldigvis klare en helt del før det er for sent.
Når man holder op sker der det at der ikke kommer mere tjære, det er det der gør at der vil gå meget længer tid før man bliver syg og ofte dør man af alderdom før man udvikler en kræft, derfor kan man se at lungekræft tilfældene bliver færre og færre, men tjæren vil blive ved med at være der.
Derfor vil lungerne blive ved med at være som de var da man holdte op og man vil desværre ikke få lyserøde lunger tilbage, men det er altid bedre at holde op med at ryge end at forsætte.
alan57

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 03-07-12 19:01

Citat
Du har nok før hørt, at hver eneste celle i din krop faktisk kun er 7 år gammel.
Cellerne udskiftes løbende og de celler, der har den længste udskiftningscyklus er dine nerve- og knogleceller, nemlig 7 år.

http://www.skab-din-egen-sundhed.com/Sund__Glad-sund-glad-2010-04-01.html

https://www.google.dk/search?source=ig&hl=da&rlz=1G1GGLQ_DADK247&=&q=7+%C3%A5r+nye+celler&oq=7+%C3%A5r+nye+celler&gs_l=igoogle.12...1851.10544.0.12464.15.6.0.9.9.0.115.588.5j1.6.0...0.0...1ac.cpCtU6M9CDo

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 03-07-12 21:15

Fandt lig dette på :http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=5212/sprog=1/grp=8/menu=14/

"Lungen: 1 år
De forskellige celler i vores åndedrætsorganer regenereres ikke i samme takt. Hos rygere og menne­sker, der bor i en storby, bliver cellerne på lungernes overflade specielt hurtigt slappe: På grund af giftstofferne i tobakken og fra miljøet skal de fornys næsten dagligt - eller i hvert fald hver anden dag. Cellerne i bronchierne og bronchiolerne har brug for længere tid. ”Cellefornyelsen varer her 6-12 måneder”, hævder professor Ken Donaldson fra universitetet i Edinburgh."