/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Rengøre blæser i en Acer Aspire 5530G
Fra : Ysseven
Vist : 1299 gange
100 point
Dato : 08-04-12 03:07

Hej derude...

Min bærbare har alle dage "larmet", og det bliver jo ikke mindre med tiden. Jeg ville derfor gerne helt ind til blæseren ("Thermal module"), hvor der med garanti sidder en tyk vold af nuller og støv. Men jeg kan ikke komme ind til den...!!

Jeg har Googlet og fundet diverse manualer, videoer m.v., men hvis jeg læser manualen rigtigt, så skal jeg nærmest partere hele maskinen i atomer, for at komme derind. Og videoerne springer let hen over den del, der med åbning af selve maskinen at gøre.

Derfor: Skal man virkelig fjerne stort set alle aktive enheder, eller er det bare en for dårlig beskrivelse til sådan nogen som undertegnede?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-04-12 03:08
Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 08-04-12 06:30

Du skal netop 'partere' hele maskinen for at komme til køleren, men det går fint med tålmodighed og 'fingerspitzgefühl'!

Denne artikel viser hvordan du adskiller dyret - http://www.insidemylaptop.com/disassemble-acer-aspire-5740-aspire-5340-laptop/

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-04-12 06:48

Hvem dælen finder på at samle en bærbar på så bøvlet en måde...??

Jeg havde også selv fundet artiklen, men da den ikke specifikt omhandler en 5530G, så turde (tør) jeg ikke bare kaste mig ud i det. Jeg har desuden et stort problem i at få et af dækslerne af, da det enten sidder meget fast, eller også skal løsnes med en "gemt" skrue. Og dækslet er ikke med i beskrivelsen i dit link, så jeg ved ikke, hvad der gemmer sig dér.

Artiklen siger jo heller ikke, at man SKAL splitte alt ad, for at komme til blæseren. Jeg kan ikke forstå, at alt skal ud, for at komme til én ting.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-04-12 07:48

En blæser suger ind et sted og blæser ud et andet sted.
På min bærbare får den derfor et par gange om året nogle gang trykluft først i indsugning og så i udblæsning-der kommer en del støv ud og efter "rensningen" kører blæseren mindre.

OBS husk det skal være trykluft som har været igennem olie/vandudskiller filter ellers kan problemet blive værre

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-04-12 08:14

Det gør jeg også jævnligt, og med trykluft på dåse - men derfor vil jeg nu alligevel gerne ind til selve blæseren m.v., for at fjerne støvmåtten derinde.

Og dén er der med garanti, hvis jeg skal tro diverse videoer og kloge folk...

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 08-04-12 08:24

Du kan være sikker på at du ikke får fjerne 'måtten' ved at blæse trykluft ind i de udvendige køleribber - Der er kun én ting at gøre, at skille PC'en ad og komme ind til selve køleunit'en!

Tro mig, jeg reparerer/renser nok 2-3 bærbare PC'er hver uge!!

Uanset hvor besværligt det kan være

Se f.eks her - http://www.24.dk/user/dogvillestar/perma/2009/10/12/Rens_din_Acer_En_vejledning - fra min blog på 24Timer!

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 08-04-12 09:57

Jeg har ikke fulgt en eneste manual.

vend din pc om, løsn de skruer der er der. Find din blæser og rens den med vatpinde, saml igen.

har renset nogle stykker og syntes ikke det er så vanskeligt.
hvad jeg dog ikke kan, der er at få fat i dvd drevet. det sku ikke til

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-04-12 10:42

---> dogvillestar:
Det er netop en af de sider, som jeg har læst, og derfor er sikker på, at min ser lige så slem ud. Men også dér springer man selve åbnings-processen over...

--> snaptil:
Du bøvler med dit DVD-drev, jeg med blæseren... Uden manual hjælper det ikke, for "bare at tage skruerne ud" er tydeligvis ikke nok for nogen af os, da mange skruer er gemt under andre ting. Ellers havde jeg jo ikke startet denne tråd, for jeg har skam forsøgt mere end én gang igennem tiden!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-04-12 13:57

Har du set videoer på Youtube? Det er en guldgrube hvis der er noget som man ikke umiddelbar kan se selv, en eller anden har sikkert prøvet og viser gerne hvordan, jeg kan ikke lige finde din computer men mon ikke den ligner andre Acer:
http://www.youtube.com/watch?v=Q0T-k9EjcxI
på russisk men filmen er da værd at se:
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=wifw5cenT-4
mere her:
http://www.youtube.com/watch?v=0yyEVSkz_0M&feature=fvwrel
http://www.youtube.com/watch?v=AkAeE5I5E_A&feature=related

Så frem med den lille skruetrækker og i gang med at skille computeren ad, det nytter ikke bare at puste lidt ind i diverse huller, det blæser bare skidtet længere ind og gør måske tingene værre end de var

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-04-12 14:14

disassemble Acer aspire gav dette resultat:
http://www.youtube.com/watch?v=h6t7g4F7B_E&feature=results_video&playnext=1&list=PLEDD81DB93C8CEED8
ligner den din computer?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-04-12 15:01

--> o.v.n.
Desværre nej - men jeg kan se, at der åbenbart godt kan skulle lidt vold til for at få et låg af... Det er da en trøst, selvom jeg nu ikke tør på min egen. Jeg er bange for at knække skidtet.